bygg72 0 Postad 3 September , 2010 Jag köpte ny båt i våras med tillhörande garmin 4010. sommaren gick bra, vi åkte till Åland och en massa andra ställen utan Gps problem men nyligen skulle vi åka till Tallin och vid hemmabryggan slocknade plottern gång på gång. Efter ca 2 veckor fick jag en ny plotter på garanti och allt är bra igen. Förtroendet för apparaten är ändå borta, Tänk om den skulle ha lagt av ute på öppet hav. Har ni haft liknande problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 3 September , 2010 Jag är inne på min andra Garmin plotter och dem har funkat klockrent. Elektronik brukar ju oftast paja ganska kort tid efter att man börjar använda dem, håller dem första tiden brukar det sällan vara några problem. Alla fabrikat har måndagsexemplar du har nog bara haft otur. /Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 3 September , 2010 Tänk om den skulle ha lagt av på öppet hav. Ja då hade du fått navigera som man gjorde förr då digitalåldern ännu inte var uppfunnen, alltså med kompass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bygg72 0 Postad 3 September , 2010 Det är liksom därför man skaffar grejer, för att inte behöva göra som man gjorde förr. Eller åker du till butiken med häst o kärra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 3 September , 2010 Ja fast när det gäller teknik som används i säkerhetsmässiga miljöer så brukar det finnas en viss rendundans och det bör man ju även tänka på själv. Att bara köra med eleltronisk navigator inomskärs och/eller i kända vatten dagtid är väl ok men jag skulle aldrig ge mig ut på havet med bara en navigator och inget mer. Vad gör t ex Du om båtmotorn havererar där ute? Har Du ingen reservlösning som VHF, Mobil mm? Eller litar Du på motorn så pass fortfarande? Säg att det elektriska totalhavererar på Din båt så att Din Garmin slutar fungera! Då är det ju inte Garmin som är opålitlig MEN resultatet är detsamma. Sen är ju Garmin känt för att hålla hyfsad kvalitet så att inte lita på deras produkter efter ett enda fel som dessutom verkar ha hanterats snyggt på garanti blir ju lite fel. Finns det någon historik över 4010 som underbygger att dom är opålitliga? Annars är det ju bara det enskila exemplaret som var opålitligt och den har Du ju inte kvar........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 3 September , 2010 Tror bara du hade otur. Som andra skriver så är ju detta så viktigt att man bör säkra upp med alternativ. Jag har plotter Garmin 178C. Använder dessutom båtsportkort för översikt/backup. Har riktig kompass monterad. Samt har en liten handhållen GPS (Garmin 72) nepackad som reserv om man skulle få problem med att bestämma positionen så man kan lägga ut den på båtsportkortet. Har aldrig behövt använda den men ser det som en försäkring. Kom på att jag har GPS i mobilen också.... Edit: Problemet är väl minst på öppet hav och störst ibland grynnor och grund.... //Ulf Senast ändrad av ulfa | 03 september 2010 | 14:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bygg72 0 Postad 3 September , 2010 Jag har nog också riktiga sjökort ombord så inte är jag helt ute även om plottern säger upp. Vad som retar är att nya grejer krånglar, men allt är ju bra nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maskinchef 0 Postad 3 September , 2010 Otur, har själv haft Garmin som har fungerat klockrent. Har haft några GPS'er efter den o tycker att Garmin var den bättre av dom 3 jag haft tills nu. Man ska ha med sig en karta över området du är i fast du har en GPS. Kompass är väl standard på dom flesta båtar. Så det bör inte vara nåt problem om den lägger av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 4 September , 2010 En backup är väl kanske inte fel eller? Till butiken åker jag med Scania och släp, iallafall till Hjertmans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser