cabm 3 Postad 2 September , 2010 Hej Vi är två stycken som skall köpa vår första båt, vi är båda nybörjare (jag har seglat lite innan men mest som gast men min man har inte seglat alls). Vi har tittat på H-båt, express och safir och verkligen fastnat för safiren. Vi har inga problem med att den har lite ruff utan vår enda oro är egentligen ifall den är för stor/tung/svårmanövrerad för oss nybörjare att segla? Anledningen till att vi fastnat för safir är att den verkar underbar att segla, är härligt låg och smäcker och otroligt vacker. Vågar vi köpa den som förstabåt? Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cabm 3 Postad 2 September , 2010 Skall kanske tilläggas att vi tänkt segla helger och någon/några veckor på sommaren, alltså semestersegla mer än kappsegla. Kanske vågar man kappsegla senare när man kan mer dock, för det är ju verkligen jätteroligt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 2 September , 2010 Maila Dirken här på forumet, han vet det mesta om Safirer och vill gärna svara på frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 3 September , 2010 Nog kan ni göra det. Safir är lagom stor, beter sig logiskt, och har seglingsegenskaper som kan tillfredställa även i fortsättning. Jag hade en Senorita Helmsman ( 9 m, 2.8 tn, och vacker ! ) som första 'stor båt': hade den för 12 år och ångrade mig inte en stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mainship 2 Postad 3 September , 2010 Safirens rig har backstag vilket kan vara komplicerat. Safiren har troligtvis ett aktivt klassförbund med många hjäjpsamma personer. De är säkerligen lätta och villiga att ge råd och jag skulle specifict fråga dem beträffande backstagen och om riggen kan ta skada vid t.ex. en ofrivillig gipp. Men det är viktigt att man verkligen tycker om sin båt och du verkar vara förälskad i safiren. Det uppväger mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fortet 0 Postad 3 September , 2010 Kör hårt. Jag valde en X-79:a som första båt. Den har backstag likt safiren och jag upplever inte det som komplicerat. Visst är det ett ytterligare moment vid stagvändningar men det kommer ni snabbt in i om ni har tydliga rollfördelningar. Dessutom har jag för mig att safiren klarar hårt väder väldigt bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 3 September , 2010 Safiren seglas ju med självslående fock till skillnad mot X-79. så det är lika många moment som en båt utan backstag och utan självslående fock vid stagvändning, bara lite andra moment... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cabm 3 Postad 3 September , 2010 Tack så mycket för alla svar! jag ser inte backstagen som något stort hinder, hade dock sett det som besvärligt ifall den inte hade självslående fock. Jag mailar han som kan allt om safirer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TombSailor 0 Postad 3 September , 2010 Hej cabm, jag seglade några år med en kompis som hade en Safir. På den tiden tyckte jag att det var bland den snyggaste som finns. Jag var tämligen oerfaren då men tyckte aldrig att den var för svår att hantera. Vi var aldrig fler än två ombord och klarade oss riktigt fint tycker jag. Jag fick vara fördäcksgasten ty det var hans båt. Spinnaker segling var riktigt kul med den. Det blir inte några surfar precis med blygruvan i kölen, men det gjorde å andra sidan att båten var riktigt stabil att gå på där framme under spinnaker arbete. Det är så small där framme att man behöver inte springa runt efter lä-skotet heller, allt fanns på arms-lägd avstånd. Han sålde båten tyvärr för att ha råd med en häst. Synd. Med detta vill jag bara säga att jag tycker att ni ska slå till på en Safir, häftigare segling på kryss får man leta länge efter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cabm 3 Postad 6 September , 2010 Tack för alla svar! En liten undran till, hur är den att gå på med, klarar den en grundstötning eller två, för det lär väl kunna hända när man är nybörjare... Finns det några problem annars med safiren, som är kända och som vi borde kolla på när vi köper? tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daSailor 0 Postad 6 September , 2010 Hej, Safiren är en mycket lättseglad båt, det egentligen enda momentet som kan vara lite svårt själv är att hissa storen. Är den uppe så är det inga problem att segla båten själv, självslående fock är mycket bekvämt. Ni behöver heller aldrig bry er om att reva etc, då det oftast inte finns några rev. Man seglar med fulla ställ upp till 15 m/s, blåser det mer så gör man något annat. Ur grundstötningssynpunkt är den mycket bra, dels på grund av att den är långkölad vilket gör att kölen inte är speciellt känslig. Dessutom är det blyköl vilket gör att det det oftast bara blir en buckla vid grundstötning. Kort: Om ni inte har något emot att den är gnaska trång så är det en underbar båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 6 September , 2010 Största problemet tror jag brukar vara att inredningen ser ut som skit på en del båtar. Den är ju självbyggd och många som byggde en sådan tyckte det var roligare att segla båten än att putsa på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeebum 1 Postad 7 September , 2010 Hej Jag seglar själv en safir sedan ett par år tillbaka så jag ska försöka svara på dina frågor. Det är en riktigt rolig seglare det är en sak som är säker. Backstag: Dessa är till för att trimma med, inte för att hålla upp masten. Jag tycker inte att det är några problem när man har självslående fock. Det är ett plus om rattarna (till att spänna med orginal) är omgjorda till taljor med grov och fin utväxling. Grundstötning: Inga problem, bara köra! Båten är rejält byggd. Plasten är tjock (kanske onödigt tjock...) och kölen är av bly. Jag hörde om en båt som gick på grund i 7 knop utan skador. Om det är sanning eller ej vet jag inte, men det är en stabil båt. Är den verkligen långkölad? Har alltid ansett den vara fenkölad. En fördel med safiren är att den har en tung köl, hela 1500 kg i kölen. Det gör att den är stabil att gå ombord på. Det kan vara skönt om man är nybörjare. Att kliva ombord på en safir känns som en båt - att kliva ombord på en H-båt känns som en jolle. Ang hissa storen: Jag har satt in travare i seglet samt dragit fallet till rufftaket. Så nu är det inga problem längre att hissa eller ta ner segel. Sittbrunnskapell är ett måste. Helt underbart att få ett rum till när det är dåligt väder eller som solskydd vid fint väder. Vi har semesterseglat våran iår med våran ettåriga son utan problem, men fuderar på att byta pga växande familj. Hör av dig om du är intresserad av en välunderhållen safir. Mvh Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser