tobiasA 0 Postad 2 September , 2010 Båten har legat i sedan 6 juni, har bara åkt ca 10 ggr, den är inte bottenmålad, men ändå har jag inte tappat ens en knop i toppfart. Det tycker jag verkar märkligt men men man får vara glad att fallet är så =) hur ser det ut för er andra hur mycket har ni tappar i toppfart mot i våras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 September , 2010 Än så länge har vi inte tappat ett dugg. Båten sjösatt i maj, använd mycket och bottenmålad. Dessutom är drevet nyrengjort på varv. Båten närmast oss är en större Utter DC. Jag tror de bara har varit ute en gång i år men man kan fortfarande skönja ett drev under all sjögräs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 4 September , 2010 Testade idag, har inte tappat en knop vad jag kan märka. Gick t o m en knop snabbare än väntat trots fyllda tankar och bottenfärg som ser ut som ett månlandskap. Min båt har legat i (Mälaren) sen 24 april, men den kommer ut och rör på sig åtminstone varannan dag. Senast ändrad av monark-670 | 04 september 2010 | 19:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 4 September , 2010 Om man inte får beväxning på skrov eller motor/drev så ska farten inte påverkas av att det blir höst. Däremot går många motorer lite bättre när luften är lite kyligare. Kolla gärna på de Körfakta som vissa båtar/motorer ger ut. I så gott som samtliga fall är dessa provkörningar gjorda med endast ett fåtal plusgrader... Undrar varför??? Själv hade jag för några år sedan en båt med bottenfärg avsedd för sötvatten men båten låg i Stockholms skärgård. I början av säsongen gick den i 30 knop på GPSen och på hösten var den nere i 23 om jag kommer ihåg rätt. Miljövänligt? Inte särskilt. Nu brukar jag se till så jag har en effektiv bottenfärg och tappar inte en enda knop från vår till höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobiasA 0 Postad 5 September , 2010 Kan tillägga att båten ligger i stockholms skärgård, och är icke bottenmålad . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 September , 2010 Her inte heller tappat en enda knop, tog upp båten igår. inte en snäcka inte ens slem på botten. Ligger i Östersjön. Dock var det lite snäckor på drevet Bottenfärgen jag anv. från Hempels är helt suverän. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser