Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Pepps501

VHF antenn på Yamarin 64 DC, exempel

Rekommendera Poster

Hej,

är det någon som kan visa exempel på VHF antenn montage på en Yamarin 64 DC (el. 59 - 68)?

Skulle vara intressant att se hur ni har monterat antennen och speciellt hur ni dragit antennkabeln, samt var ni gjort ev. genomgångar.

Finns det också någon som har en sprängskiss på 64:an så att man kan se var det finns utrymme att dra kabel, alternativt var det finns färdiga kabelrör?

Skulle ju gärna vilja ha en AIS lyssnande VHF radio, typ Furuno 4800 men då behöver man få en antenn på något smart ställe :)

Tack,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Riktigt bra att kunna se, ska kontakta honom och se om man kan få nåt tips om kabeldragningen och fästningen.

Mvh,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har en 59 DC med en Raymarine 49E VHF. Gällande installationen är själv faktiskt riktigt nöjd. Antennen är monterad på styrbords sida framför tankkorken.

H. Joakim

Vasa, FIN

post-10005969-1394236497,2137_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser riktigt nice ut, själva VHF installationen! Vilken modell är det?

Har du någon bild på antennfästet och monteringen också? Hur var det att dra antennkabeln, är allt öppen i sidan?

Tack,

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

VHF modellen heter Raymarine 49e.

http://www.raymarine.eu/en-EU/products/communications/radios-for-europe/e43035/

Jag köpte min år 2009, och då fanns även denna modell i vitt utförande. Jag har kopplat VHF enheten via NMEA 0183 till min Garmin 525 och det funkar klockrent. GPS positionen överförs via kommunikationsprotokollet till VHF enheten vilket möjliggör DSC anrop innehållande position. Att ansluta en AIS mottagare/sändare torde inte vara speciellt komplicerat. Raymarine har passande modeller innehållade en antennsplitter. Tyvärr är dessa enheter sjukt överprissatta. (finns även andra tillverkare)

http://www.raymarine.eu/en-EU/products/ais/e62235/

Antennen sitter som sagt på styrbords sida. Jag fixade en genomföring ner till kapellgaraget och därifrån via skrovet fram till det lilla öppna handskfacket på styrbordssida. Demontera handskfacket så kommer du bättre åt. Sedan gäller det att få kabeln dragen till förarkonsolen. Använd en bit vajer eller en gammal trådgalge så löser det sig. Det fanns inte nåt flytskum mellan skrov och överbyggnad så det var hyggligt lätt. Normalt sitter det också ett kabelrör i mellan aktern och förarplatsen, men kabelmontage i kabelröret funkade inte för mig...

Obs, ovanstående beskrivning gäller 59 DC, är inte säker på hur väl den passar för 64 DC. Tänkte greja med båten i morgon så jag kan återkomma med lite bilder då.

MVH: Joakim

P.S. den bifogade bilden är tagen från handskfacket akteröver

post-10005969-1394236497,5898_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för informationen!

Kapellgaraget på 64:an är bara ett löst plast lock så jag skulle helst gå rakt ner till mellanrummet mellan ytterskrovet och innerskrovet, men jag måste kolla så att jag kommer åt det från t.ex. stuvfacket, eftersom jag gärna skulle vilja sätta genomgående bultar om möjligt för antennfästet och inte bara skruv.

Har tittat på en sådan här Furuno

http://www.furuno.se/fsa/produkter/catalog/all-products/radio-kommunikation/vhf-radios-2/radio-ocean-ro-4800/

Som säljs för 400€ här i Mariehamn, då skulle man ha AIS mottagare på en och samma gång och du kan också få upp det på din plotter (om den hanterar det). Den är inte så mycket större än de minsta (typ den som du har) så det skulle vara en fin lösning.

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här ska nog ordna sig, sen så börjar det bli lite trångt på höger sida med navigationsljuset också där, men får se hur man löser det.

En sista fråga Joakim, är bilden vhf7 tagen innifrån SB lagringslåda?

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

VHF7 bilden är tagen inuti kapellgaraget, d.v.s. rakt nedanför antennen. Bilden visar bara hur jag borrat ett hål i sidan för att komma in mellan skrovet och överbyggnaden för att sedan dra antennen fram till förarplatsen. Ett tips: välj en antennfot (rostfri!) som har integrerad genomföring av antennkabeln så slipper du en extra genomföring. Vidare skulle jag rekommedera en modell som tillåter att man skruva av antennen utan att kabeln tvinnar sig.

Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...