Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
krille123

Problem med MerCruiser 4.3L -03

Rekommendera Poster

Hej

Jag har lite problem med min motor som sitter på en Bayliner 185 BR.

Problem 1: Svårstartad, går ej igång i friläge/tomgångsläge utan står bara och tuggar då.. När jag trycker ner spaken (gasar utan växel) så är den även då svårstartad men brukar gå igång tillslut med ett högt gnissel.
Därefter är det inga problem och stänga av och dra igång den igen sålänge den är varm.

Problem 2: När jag pressar båten lite (över 30 knop) så brukar den pipa lite ibland (?).

Problem 3: Var ute och åkte wakeboard igår, inga konstigheter mer än att den somvanligt var svårstartad. När vi gett upp brädan och skulle köra en sista tur så tryckte vi på (ca 33 knop) och då bara dog den, när den dött pep den.

Jag fyllde på reservdunken med bensin och skulle puttra hem till bryggan och då dog den några gånger.


Vad kan jag ha för problem (är dålig på båtmotorer).

Mvh Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang svårstartad motor beror antagligen på att du har en förgasarmotor.Pumpa två-tre tag fullgas innan du startar motorn.Dvs fylla förgasaren med bensin som troligtvis har dunstat bort.Starta med lite gas efter detta.

Övrigt kolla komp på cylindrarna.

Lycka till!

Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så.

Om du har en förgasmodell behöver man ge fullgas före man startar så chokspjället stänger. Ofta räcker det med ett fullgas och sedan till neutral. Ibland kan man behöva lite extra gas (utan drivning) för att få motorn att starta bra.

PEP

Kolla oljetryck och motortemp.

Motortemp kan vara skit i instag eller kass impeller.

Som förslag. kolla kompression och stift.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.
Det ligger även bensin i durkvattnet (regnvattnet i båten)..

Oljetrycksmätaren, som visar mellan 0-80 ligger på ca 20 när jag kör. Är det bra?

Jag ska ta av förgasaren och se till så den blir rengjord och kolla så accpumpen funkar som den ska. Får se om det gör någon skillnad.


Tack för tips sålångt.



Senast ändrad av krille123 | 03 september 2010 | 08:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret. Oljenivån är som den ska, kollat den flertalet gånger under sommaren.

Hur vet jag om oljepumpen är sönder?

Mvh Christofer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kan likaväl vara givaren för oljetrycket som ger fel värden som att pumpen är trasig.

Mvh / Jonte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En annan viktig sak är att kolla att du får oljetryck direkt när motorn startar. Mätaren skall gå upp direkt.

Sedan får du bestämma själv utifall du vill chansa på att endast mätaren visar fel. Men att den inte lägger av helt utan bara visar för lite tar jag för osanolikt. Den kanske visar för mycket också...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp en oljetrycksmätare på biltema och koppla in, då ser du ju om det är trycket lr givaren som felar. mätaren på biltema kostar säkert mindre än en ny oljetrycksgivare original..

Men som sagt ditt tryck är alldeles för lågt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...