Monitor5 0 Postad 2 September , 2010 Är det tvunnget att byta olja varje höst på en inombordare om oljan är fin inget vatten inte svart Tacksam för svar --har fått många olika svar MVH Sigge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 September , 2010 Tror du kommer få många olika svar här också De som hävdar att man ska byta oljan anför att skitig olja medför risk för korrosion på motorns inre rörliga delar. Jag tror att det är väldigt överdrivet och hittills har jag aldrig sett någon motor som rostat sönder, pga av sotig olja. Det som brukar knäcka marinmotorer är nog rost i kylkanaler, sönderrostade limpor m.m. Vill man förlänga livslängden på en inombordare tror jag det är betydligt viktigare att skaffa slutet kylsystem och använda sig av rikliga mängder glykol. Har man sjövattenkylning är det extra viktigt att konservera och köra igenom rikligt med glykol. Fast många här kommer såklart att säga att du ska byta oljan varje år eftersom det är så liten kostnad.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 2 September , 2010 Om jag har bytt olja och filter och sen inte kört så mycket på sommaren och oljan ser väldigt fin ut så byter jag inte olja i motorn. Ser ingen anledning till att då byta olja. Desto nogrannare med vinterkonserveringen. Men byter däremot olja i drevet varje år. Mvh Uve Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 September , 2010 Och så ett svar åt andra hållet, förstås. :-) Jag byter oljan innan upptagning varje år. Men då går min motor runt 100 mh per säsong. Orsak? Mja det känns bättre med helt ny olja i under vinterstilleståndet. Det är kanske mest en känsla. Men jämfört med övriga kostnader så.... I övrigt håller jag med Sparre. Senast ändrad av Anders_St | 02 september 2010 | 16:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 2 September , 2010 Jag byter olja varje år eftersom vår md3 går mycket. Har hänt att jag skippat bytet vid vinter men byter då alltid någongång i början av nästa säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 September , 2010 Byter också varje år, byter dock i sommarhamn och går sedan 7NM till vinterupplägget, känns tryggt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thunderhawk 0 Postad 2 September , 2010 Jag byter olja varje höst pga det finns alltid lite kondens vatten i oljan. Jag tycker du är ute på fel spår när du skriver om fel när du inte byter olja! Visst oljan behåller sina egenskaper. Felet är bara du låter gammal olja med sot, vatten och bränsle (diesel/bensin) ligga kvar i lager över hela vintern och det sliter när du startar upp till våren. Kall start är ottomotorns värsta fiende. Det är en liten kostnad att byta olja och förlånga livslängd och bränsleförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 September , 2010 Har man gammal olja med sot, vatten och bränsle i så är den knappast ljus och fin. Och då byter man. Men är den ljus och fin så kan det knappast vara någon fara. Drevet jämför jag med en växellåda på en bil och här finns inga förbränninsrester eller bränsle och på en bil byter man aldrig olja i växellådan under hela bilens livslängd.. Enda problemet kan vara vatten på grund av läckande drev. Efter genomkörning med färskvatten samt konservering så kollar man om drevoljan är fin och utan spår av vatten genom att tappa ut ca en halv dl. Men kör man mycket varje säsong så bör man troligen byta båda moter och drevolja. Själv låter jag sunt förnufft råda. Byter alltid bränslefilter och konserverar motorn genom att hälla olja i färgasaren så motorn ryker rejält innan den stängs av. Brukar använda tvåtaktsolja då den är gjord för förbränning. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neubert 52 Postad 3 September , 2010 Jag har ett minne från en kurs i Tribologi (typ läran om smörjning) som jag gick för många år sedan. Där förklarades att en motorolja behöver nötas in... Om man ska jämföra den med något så säg att ny motorollja är som singelgrus och att man måste köra motorn för att nöta ner gruset (grus i motor... vilken jä-la liknelse...) till sand för att de små kornen ska nå ut till alla smörjytor. Byter man då olja för ofta kan det på sikt skada motorn för att då oljans smörjegenskaper inte kan nyttjas fullt ut. Hur lång tid det tar har jag ingen aning om men varje höst när jag byter olja tänker jag just på denna teori men lika förbannat byter jag både olja och filter!?! Enligt Yanmars manual ska olja bytas 1gg per säsong eller efter 150h körning. Har åkte massor i sommar (ca 500nm) men är bara uppe i straxt över 60h. Detta var ju heller inget svar till Sigge men en tanke iaf! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 September , 2010 Jag byter efter timmräknaren. Westis har en poäng, hans nya olja är ordentligt fördelad i motorn, och det måste ju vara bra om man håller på att den ska bytas på hösten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser