Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Robban676

Trasig Display VHF Cobra MR F55!!!

Rekommendera Poster

Hej!

Undrar om det finns någon som är haj på VHF radios?

Fick tag på en nästan ny Cobra MR F55 för näst intill inga pengar men som var defekt enl han som hade försökt att koppla in den men inte fick igång den.

Som gammal bilstereomontör så tänkte jag att det kanske var hängsäkringen som inte satt i vilket jag ofta träffade på i mitt förra yrke. Mkt riktigt så satt det ingen säkring i men den startade iaf inte. satte i en säkring och tog och - och satte dom på ett nätag här hemma men displayen är död. Det brusar dock lite svagt om högtalaren så då borde den väl få ström?

Har ej satt i antennen då jag endast provat i garaget. Har dock satt i mikrofonen men utan resultat.

Nån som har något förslag?

Mvh//Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrid brusspärren (squelch) max moturs. Då ska det brusa rejält ur högtalaren. Vrid sedan brusspärren medurs, då ska bruset försvinna.

Funkar inte detta är radion rätt död och då F55 är så pass billig är det bara ett bojsänke tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag har prtovat det. Men eftersom displayen också är helt svart..inget lyser om det så borde den väl kanske vara helt död?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öppnade den och hittade att en vad jag tror är en diod saknas. Man kan se bägge lödningarna och att det borde kanske sitta en spärrdiod eller liknande emellan. Finns det någon som har ett kopplingsschema över en sådan? Den sitter..eller borde ha suttai på kretskortsplats D109.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...