Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
anderssoderlund

Snälla hjälp-Detaljer för byta av impeller i Alpha One drev

Rekommendera Poster

Hej,

Har sökt förgäves på detta forum och andra sidor. För att ni ska veta vilka förkunskaper jag har och vad jag behöver hjälp med kommer följande info:

Info: Bayliner 175, Mercruiser 3,0, Alpha One drev årsmodell 2005. Saltvattenkyld, dvs inget internt kylsystem.

Kunskap: Efter många om och men har jag fått reda på att impellern sitter i drevet och inte i motorn. Vet även att man förutom ny impeller ska köpa packningssats även ska tömma ut drevoljan innan nedre delen av drevet klyvs/lossas.

Vad mer behöver man tänka på för att lyckas?

Några speciella verktyg förutom hylsnyckler etc?

Kan drevet var uppfällt eller måste det vara fullt nedfällt (i så fall måste jag gräva en grop i gräsmattan då jag har den på trailer)

Har hört något om att vattenröret ska komma rätt (hur säkerställer man det), vad är de vanligaste felen och vad kan gå fel (kan drevet skära i värsta fall?)

Mer info för att detta tillgrepp ska genomföras med lyckat resultat?? Stort tack på förhand!

Hälsningar

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken visar byte på ett gen I drev och det är inte lika som på gen II som frågan gällde. Det skiljer på några detaljer just runt själva impellern bl.a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bildserie. Givetvis ger det upphov till flera frågor. Förutom frågorna i mitt ursprungliga inlägg ovan undrar jag om man måste ta bort propellern tex?

TACK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna beskrivning tycker jag du ska kunna följa och lyckas efter. Känner du dig fortfarande osäker efter att du läst den tycker jag du ska lämna in drevet för service istället. Blir så himla tråkigt ifall det blir fel.

 

Här kommer länken http://www.drevman.se/html/impellerbyte.html

Detta är vad som behövs för ett impeller byte. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mojja,

Länken du lämnade var mycket utförlig. TACK! Du har nog rätt, den som inte klarar att byta impellern med denna beskrivning borde nog inte göra det.

Men enligt beskrivningen bör man alltid provtrycka drevet. Detta har jag ingen möjlighet att göra. Är det någon som har erfarenhet av att strunta i detta, dvs hur goda är chanserna att lyckas utan provtryckningen om man är noggrann?

Andra kloka tips mottages givetvis också så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...