Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Henced

Nybörjare med båt i sikte

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtmänniskor.

Vår familj har under några år funderat på att skaffa båt och efter mycket velande har vi nu fastnat för yamarin 76 dc.

Har varit och tittat på en som ligger ca 25 mil från vår bostad. Det finns en helt ny kärra till som är byggd enligt ägarens önskemål och baserad på en 3500kg kärra men denna saknar bromsar och är en 30 kärra.

Har försökt att läsa på om just hur mycket jag kan dra efter min bil och om jag fattat det hela rätt är detta ett långsamt gående fordon och då blir din min bils bruttovikt som styr hur mycket jag kan dra.

Båtens vikt verkar variera lite på olika sidor från 1500kg till 1650, någon som vet mer exakt, båten är en 07.

Motorn är en yamaha F150 och denna skall väga 204kg om jag inte mins fel.

Kärrans vikt är ca 600kg

Min bil är en V70 2,4D II med tjänstevikt 1650kg och maxlast 590kg.

Hur skulle ni gjort? igentligen väger min bil förlite för att dra hem detta paket

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle inte dra denna båt i 25 mil, 25 km kanske.

Eftersom det är en 30 kärra så är den ju (inte lagligt) dämpad så då kommer båten utstå mycket, det är ju en dyr båt du köpt så varför riskera något sådant.

Kan du inte ta båten sjövägen å lägga båtkärran på en hyrd släpkärra.

Eller köpa transport på lastbil. Brukar kosta 1-200 kr/milen enkelresa men man betalar returen oxå. Alltså 5-10000 kr... småpengar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du kommer bli besviken med en 150 hk på den, har kollat på den själv o med 200 hk går bränsleförbrukningen upp jämförd med 250 hk o farten ner. Inte att man ska ligga med fullt ös hela tiden, men det är skönt att varva ner o ändå ha en trevlig marschfart på ekipaget. O när man ska ut med vänner o familj, mycket grejer ombord betyder mycket vikt. Med 250 hk är du fortfarande under 45 knop (44,4 knop) vilket försäkringsbolagen gillar. Enligt Yamarin gör båten 34 knop med 150 hk o båten väger 1650 kg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Effekten på motorn tycker jag verka räcka, var faktiskt själv lite undrande över just detta innan jag fick provkört båten. Den var riktigt snabb upp i plan, självklart så varvar den väl något mer eftersom man får anpassa propellern efter båtens tyngd men inte så att det stör, man ligger ändå mest runt 22-25 knop och då ligger motorn enligt instrumentet runt 4000 rpm, vid fullt spett hade vi 36knop enligt gps och det räcker fullt för oss.

Jag lånar nog grannens XC90 och drar hem den någon kväll/natt, tror inte det är några större problem med den kärran, många hjul som håller båten.

Mvh Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall inte vara några problem om du har en XC90 o drar med. Viktigt att du surrar med riktiga spännband, två i bak och ett i fram så den ligger stabilt (ha gärna en trasa mellan spännband och båt då de kan färga av). Kan vara lämpligt, är lag på det om vagnen är nyare än 2005, med riktig belysning bak samt reflexer på sidan då du kör i mörker. Glöm ej LGF-skylt. Kör sedan lugnt. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...