Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
tlanda

supercool

Rekommendera Poster

Hej på er jag har lite frågor angående mitt supercool i båten,(typ:lk33-12acd-f) på panelen lyser det att jag har låg batterispänning men jag har landstöm inkopplad (batteriladdare igång) spänning på batterierna är 12.78 v samt att acd running startar inte  se kort !

post-10016537-1394236496,6111_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Kolla om du har tillräckligt med syra i batterierna. 12,78 volt är för lite för att vara laddat. 13,7-14,4 volt är godtagbart vid fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett batteriernas kvalitet så skall kylen gå på 12,78. Det du måste göra är att skaffa en multimeter och mäta spänningen framme vid kylen dvs där din kontrollbox är inkopplad. Det kan vara så enkelt att du har ett rejält spänningsfall fram till kylen. En dålig koppling kan lätt ge 1 Volt i spänningsfall.

Kan vara en dåligt dragen anslutning, en ärgad kabel vid anslutningen eller vad som helst. Kolla alla anslutningar noga och se till att du har rätt dimensionerad kabel först och främst.

Sen kan du fortsätta felsökningen.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Det blev väl lite förvirrande! 12,78 är helt OK för ett laddat batteri men jag misstänker Du syftar på ett batter som är under laddning!? Då stämmer det att laddningsspänningen är för låg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem... Men mäter upp 12,8 framme vid kylen.....

Men manöverpanelen klagar fortfarande på "low battery"... Trots att jag har helt nya batterier....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem... Men mäter upp 12,8 framme vid kylen.....

Men manöverpanelen klagar fortfarande på "low battery"... Trots att jag har helt nya batterier....

 

Mäter du när kylen går?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag startar kulen indikerade den bara lågt batteri... Men efter 30 min så startade den helt plötsligt.... Skumt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och innan dess, var det bara lampan för lågt batteri som lyste....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag startar kulen indikerade den bara lågt batteri... Men efter 30 min så startade den helt plötsligt.... Skumt

 

Har samma problem med min kyl. Den fungerade perfekt i höstas när vi tog upp båten, men nu när vi skulle ut på premiärtur så fick vi inte igång kylen :( Stod bara Low Battery fast vi stod både med landström och nyladdade batterier. Har du haft återkommande problem med det och hittar en lösning eller var det bara problem en gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag startar kulen indikerade den bara lågt batteri... Men efter 30 min så startade den helt plötsligt.... Skumt

 

Har samma problem med min kyl. Den fungerade perfekt i höstas när vi tog upp båten, men nu när vi skulle ut på premiärtur så fick vi inte igång kylen :( Stod bara Low Battery fast vi stod både med landström och nyladdade batterier. Har du haft återkommande problem med det och hittar en lösning eller var det bara problem en gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En supercool drar en hel del ström, om spänningen är bra när kylen inte är påslagen visar det egentligen inte så mycket.

 

Sätt en multimeter vid kylen och mät när den startar, det kan vara så att när strömmen går upp (7-10A?) så går spänningen ner. I så fall är det snabbaste att byta kontakter och det rättaste att byta kabel hela vägen, till förtennt kabel, minst 4mm2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Supercool  brukar växla mellan knappt 2A och under 1A. Varma dagar går den på max hela tiden. En kompressor drar hälften.

Förtennade kablar leder inte ström bättre, fördelen är att man efter 10 år kan pressa på nya kontakter utan rengöring.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det jag menade med "rätt". Man slipper den svarta döden på kablarna och de håller längre, skall man ändå laga kan man ju göra det ordentligt.

 

Oftast räcker det att byta kontakter, eller göra rent, men man får göra om jobbet lite tidigare än om man även byter kablar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kablarna håller lika länge, den enda anledningen till förtennad kabel är om man byter kontakter ofta. I 99% av fallen är har man ingen glädje av förtennad kabel. I hus slutade man med det för 50 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar att jag köper förtennt i onödan? :o

 

Jag tänker mig att vibrationerna och den tuffa miljön tär hårdare på kablarna men det kanske räcker med att använda mer finkardelig kabel, typ RK i stället för FK?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är min absoluta uppfattning. Ingen har mig veterligt visat motsatsen. Det är en av de där mystiska "heliga korna" - som alltid kostar oss pengar.

Min båt har ägts av en elektriker och allt är draget med FX dvs fåtrådig. Fartygskabel är fåtrådig och inte förtennad. Förutsättningen är kabeln är "fast förlagd" tex dragen i VP-rör. Inga problem men mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med. Förtennad är mindre oxidationsbenägen, men om det kommer in fukt så det oxiderar är det redan fel och annat som kommer oxidera. Dvs om man behöver förtennat för att förhindra att kabeln oxiderar har man andra probklem med sin kabeldragning/tätning som behöver åtgärdas.

 

Jag har ingen förtennad kabel i min båt (också rätt mycket FK), däremot är de ytterst få utsatta kabelskor/kontakter fyllda med kontaktfett före pressning, alternativt vulkade efteråt.

Ur vibrationssynpunkt borde teoretiskt snarare förtennad vara sämre vid kontakterna (i synnerhet skruvplintar), i praktiken är det nog helt irrelevant.

 

Och man skall ha rimliga kabeldimensioner !  Teoretiskt är grövre alltid bättre ur spänningsfallssynpunkt, vilket ett visst företag lyckats dunka in i många båtägare.

Men det har ofta gått till kraftig överdrift, där det egentliga felet i båtens elanläggning nästan alltid var att de uselt monterade standardkontakterna och ihoptejpade kablarna behövde en genomgång och att det i sig var den egentliga lösningen på elproblemen. Inte att sätta 25mm²-kabel på de stackars klena skruvarna på generatorn (så de riskerar att utmatta skruvarna och lossna) eller köra med superdyra kontakter och kabel.

 

Man kan ju fråga sig varför Skyll....-företagets främsta kunder till dessa (onödiga) monsterprylar var fritidsbåtägarna och inte yrkessjöfarten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mesta verkar gå ut på att lura båtägare på pengar. Jag tror ingen bransch är lika sjuk som båttillbehör.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror ingen bransch är sjukare än dess okunniga och därmed lättlurade konsumenter. Så länge det finns köpare som alltid skall ha hängslen och livrem oavsett om man seglar på oceanerna eller i små vatten, kommer det finnas produkter som är högspecade och därmed onödigt dyra.

 

Jag tror att 80-20 regeln gäller även här. Med en insats på 20% får du då ut 80% av full effekt, men skall du nå 100% effekt kostar det 80% extra, dvs fyra gånnger mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...