Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
ulfa

Knapens hållfasthet

Rekommendera Poster

Tjänare!

Såg en sak när jag bläddrade i båt-manualen idag (letade efter något annat).

Hållfasthet för fästpunkter (läs: knap).
Förtöjningsrepens brotthållfasthet ska vara högst 80% av hållfastheten för ifrågavarande fästpunkt.

Det är väl för att repet ska gå av innan knapen slits loss misstänker jag.

Främre fästpunkts hållfasthet = 15,2 kN = ca 1.548 kg (80% = 1.238 kg)
Bakre fästpunkts hållfasthet = 10,6 kN = ca 1.079 kg  (80% = 863 kg

Jag kör med 12mm förtöjningslinor och dito ankarlina, hållfasthet 2.100 kg.

Detta är alltså inte bra, borde t.ex. använda 8mm ankarlina med hållfasthet 850 kg.

Tanken har aldrig slagit mig, man vill ju använda hyfsat rejäla doningar.

Era kommentarer till ovan. Ni kanske har tänkt på detta? Att linan ska vara den svaga punkten.

Båten väger ca 1.000 kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, hade inte gått efter detta då tampens brottgräns ganska fort minskar med ålder och miljö.

Jag vill gärna att de tampar jag köper, har en bra inbyggd töjförmåga. Så minskar belastningar avsevärt med avseende på båt o bryggor...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knapens hållfasthet varierar stort beroende på i vilken riktning du belastar den: uppåt, rakt åt sidan, snett neråt, etc. Den siffran du ser är antagligen någon form av garanti dom ger att den åtminstone klarar 15,2 kN och säkert också med viss säkerhetsmarginal.

Dessutom är det nog enklare att övertyga försäkringsbolaget om ersättning efter en storm om knapen bryts loss än att förklara att du hade för tunn lina för att spara knapen... Inser att du pratar om ankring här, men detta var bara en allmän reflektion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tunn lina belastar knapen mindre vid sjögång då rycken blir mindre.Försök att lägga ut så långa linor det går mot t.ex bryggan. Då får man bästa fjädringen, speciellt om man hittar riktigt tunna linor.

Kort och tjock lina ger hårdare belastning på knapen då det går sjö. Jag brukar ibland köra med dubbla linor för att kunna sova då rycken gör att jag lätt vaknar.

De tjocka linorna får hänga och de tunna linorna vara spända.

Den tjocka linan spänns då endast vid de kraftigaste belastningarna eller kanske inte alls. Då sover man skönt och knapen behöver inte ta några brottlaster.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Misstänker att de specar så för att skydda sig om någon får för sig att lyfta båten med tampar fästa i knapen. Knapen håller nog men den rycks nog loss från båten med ett stort hål som resultat. Är du tveksam kan du ju titta hur det ser ut på undersidan. Sitter det nån förstärkning eller bara en liten bricka o mutter. Det är väldigt olika på många båtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

*Hur gör man för att få 2 tons belastning på knapen? (förutsatt att man har ryckdämpare vilket jag antar att alla har vid fast förtöjning eller vid hård vind!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...