Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Misil163

"Rigga ner" en Mustang junior, hur?

Rekommendera Poster

Har nu haft lillbåten i sjön ett par veckor, och den är ju hiskligt överriggad. Eftersom vi använder båten till att frakta kaffekorgar och badkläder har tanken dykt upp att minska segelytan permanent.

Storseglet är ca 12 kvm och focken ca 4. Båten väger 600 kg, varav 300 bly.
Riggen är 7/8 del antar jag, jag har inte mätt upp den exakt.
Det finns en topp ovan vanten på ca 1m. Endast akterstaget är infäst i toppen.

Om jag skulle kapa toppen 60-70 cm, samt beställa nytt/ hitta passande storsegel, skulle detta kunna duga, eller skall jag istället satsa på dubbla rev i det nya storseglet?
Enda övriga förändringen skulle ju då bli att korta av akterstaget. Jag tappar även krumningsförmågan till viss del.

Någon som gjort något liknande?

Övriga tips och ideer?

Tackar, Peter

 

 

post-10013032-1394236496,5686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla rev, alla gånger. Vem vill köpa en båt som har kapad mast?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon annan med ambitioner åt bad och kaffe, kanske?
Om nu båten har stor segelyta, eftersom det från början är en kappseglingsbåt, tycker jag det vore ett sätt att lösa problemet genom att ändra segelstorleken.

Kapad mast eller ej, om segelytan är anpassad för ändamålet ser jag det inte som ngt problem.
Att beställa dubbla rev i ett nytt storsegel och för det mesta ha ett rev, och ofta 2, verkar onödigt, båten går som en raket i obefintlig vind, vid 6 m/s gäller fock och revad stor, vid 8 m/s var det ok med enbart fock, då gjorde vi knappt 5 knop under bidevind.

Fler förslag?

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan skaffa en kortare bom (inte kapa - tänk på att du ska sälja båten en dag) och sy ett segel som passar den kortare bommen? Bommen kanske bli mindre i vägen (vet inte hur det är i sittbrunnen). Höga smala segel är ju effektiva på bidevind...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, men varför denna rädsla för att kapa mast eller bom?

Båten är uppenbart överriggad för bad och kaffesegling. Är enda alternativet att inte ändra något, alternativt skaffa en Askeladden segelkombi?

Dessa båtar brukar kosta 10-20000 kr, det är knappast fråga om att förlora några stora summor. Det handlar om att anpassa båten till de verkliga omgivningarna. Jag tror inte båten tappar i värde på denna typ av ombyggnad.

Någon som kortat en mast till en 7/8 dels rigg som kan berätta något om detta?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapa inte masten, det vore vansinigt om du en dag vill sälja båten.
Skaffa rev istället, då har du möjligheten att sätt hela seglet om det blir svag vind på väg hem. Alternativet ä ett nytt mindre storsegel, då kan du ju både kapa på höjden och längden som du vill och ändå behålla värdet på båten.

Är ditt storsegel i bra skick? Har du bra trimmöjligheter?
Båda dessa faktorer har också stor inverkan på hur båten seglar. En gammal, liten båt har ofta kvar gamla segel och en utseglad, bukig stor ger betydligt sämre komfort.

Personligen upplevde jag inte att Mustangen är överriggad, men för dig är den ju det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående värdeminskningen, om jag skulle köpa din båt med kapad mast skulle jag ta priset minus vad det kostar att esätta masten med en ny. Nu vet jag inte vad det kostar exakt men jag misstänker att en ny mast med akterstag kostar minst 10-15 kkr, dvs du får <5000 kr för båten.

Visst 15 kkr i värdeminskning är kanske inte mycket pengar men du tappar mer i värde än det kostar att köpa ett nytt litet storsegel och minskar, gissar jag, antalet potentiella köpare markant.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Raceboat!

Nja, storen är original, men dessa båtar ligger väl oftast vid någon sommarstuga, eftersom det aldrig blev något stort med kappseglingen i klassen.

Min har legat vid en sommarstuga i Norrköping de senaste 20-25 åren, inget är slitet, bägge förseglen står bra, storen går bra att trimma och plana, akterstagetsträckaren funkar bra, jag har micklat med ledvagnen så att den går att sätta där jag vill ha den, Den var svårjusterad i början.

Även med ett rev ( finns bara ett) så lägger hon omkull ordentligt, klart man kan börja burka på kanten, men det var inte det jag var ute efter när jag köpte båten. Jag vill sitta inuti, gärna dessutom i lä och känna närheten till vattnet, och nära vattnet är det ju...

De kan ju vara en tanke att helt enkelt köpa ett storsegel till en stortriss? Monark 540 eller nått till båten istället.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp ett mindre storsegel då, så slipper du både reva och kapa. Vad gör väl det att en kaltopp sticker upp ovanför segelplanet. Där kan du hänga upp en maffigt stor svansk flagga.

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reva, som de andra skriver.
Den dagen det blåser 0-2 m/s är du glad åt den stora segelytan.
Stora segel många rejäla rev ger flexibilitet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag har fått ta del av era synpunkter.

Så, om jag närmaste året bedömer det som att jag skall bestalla nytt storsegel, så beställer jag det med 2 rev.?
Att lägga till ytterligare ett rev i ett storsegel som är närmare 40 år gammalt är ju uteslutet, det blir utgift till okänd livslängd.

Finns det någon uppfattning om hur seglet påverkas långsiktigt av att oftast användas revat?

Tack för alla synpunkter, även om jag hade väntat mig att NÅGON gjort en liknande operation tidigare.

/Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du planerar att reva konstant varför inte bara köpa ett mindre segel och låta masttoppen vara kal? Då behöver du ju inte såga av masten eller är det problem med broar och så också?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...