Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
pejo41

Matematisk problem???

Rekommendera Poster

Hej...

Hoppas ni har haft en fin båtsommar alla.

 Har ett litet problem. Har en Alfa24 och det var första sommaren med den. Tycker att den tar lite mycke bränsle, 2 liter per distans :(

Det sitter en MD32A i den med ett 280 drev- vet ej utväxlingen på drevet. Har en 15x15 propeller på i dag men testat en 15x17 men förbrukningen är den samma. Ska det inte finnas en matematisk uträkning som man ska kunna använda sej av för att veta vilken utväxling på drevet som är optimalt??? Båten väger 1500-2000 kilo. Jag kommer upp till 3 600 varv nu och båten gör då 11-12 knop men den orkar inte upp i plan. Snälla hjälp mej ni som kan detta

 

// Pejo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!
Har en AQ170 med 270 drev med utväxling 1:1,89 och en 15x15 prop. på min Alfa.
Med denna gamla gjutjärnsspis ligger jag och marschar ca 20kn utan bekymmer och då drar hon 1,4-1,5 L/NM.

Hon drar dock mest i just den farten du håller, 10-12kn.

Vet inte om det är till så mycket hjälp men kanske en liten fingervisning om förbukningen iaf...

 

Lycka till!
/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvopenta har en bra databas på sin sajt med info om gamla motorer. Där ser man att MD32A är en diesel som ger 106 hästar, medan AQ170A är en bensinmotor som ger (inte helt oväntat) 170 hästar. Adressen är:

www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

Dock har MD32A om jag fattar rätt rak axel, men du skriver att du har drev, så då tror jag att din motor snarare heter AQD32A. Och även AQ170A som namnet antyder har drev, så det är samma förutsättningar.

Verkar rimligt att det är svårt att komma upp i planing med bara 106 gamla (trötta) hästar, om båten väger uppåt 2 ton... Fast en diesel ska ha bättre vridmoment så helt omöjligt borde det väl inte vara. Max varvtal är 4000 varv för både MD32A och AQD32A, så propellern du har verkar vara avpassad för cirka 10% högre fart...

Min båt väger 3,6 ton (dubbelt så mycket) och har en diesel på 260 hk (drygt dubbelt så mycket). Den drar cirka 1,6 liter/distans vid 25 knop och har toppfart på 33 knop. Gissar att den drar cirka 60 liter diesel per timme vid toppfart, så din förbrukning på 12*2= 24 liter per timme verkar rimlig.

Det som verkar fel är den för låga toppfarten... Har du trimplan? Har du testat att trycka ned dessa en bit för att hjälpa båten upp i planing?



Senast ändrad av Jonas478 | 01 september 2010 | 21:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller förbrukningen så blir den som värst precis innan planing när man pressar sig fram genom vattnet och drar som mest svall, 11-12 knop låter som den farten med din båt.

För vettig bränsleekonomi bör man ligga i deplacementfart, väl under planingströskeln, eller i plan, väl över planingströskeln. Olika fart på olika båtar.

Deplacementfart på en 24 fot, 8 meter är ce 7-8 knop. Där lär den dra betydligt mindre, typ halva din nuvarande förbrukning. Och man drar mindre svall vilket andra uppskattar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av Alfa 24 men en viss av MD 32or o tyvär så är nog den motorn för klen för att du ska få någon ekonomi o upp i plan. Du ska helst inte köra den över 3000rpm för den håller inte för det utan du kommer få problem med topplocket som är i aluminium. Och om du håller dej där motorn håller så kör du i princip med 70-75hk o det är garanterat för lite för en båt på ca 2000kg att komma upp i plan. Vill du inte köra i deplacementfart  o behålla båten så tror jag du måste byta motor till en med lite mera hk, säkert som föregående skrev upp till minst 170hk.Mille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast testa mitt tips med trimplanen (om du har sådana).

Om jag har rejäl motvind och mycket folk i båten, så brukar min båt fastna på planingströskel i typ 12-13 knop. Då hjälper det att trycka ned mina trimplan, det lyfter upp båten och farten stiger upp till planing.

En tanke till: Varvtalet på 3600 har nog inte så mycket koppling till propellerns stigning och farten just när du ligger kring 11-12 knop --- för där har man väldig uppförsbacke = stor slipp hos propellern. På min båt så när den fastnar kring 12-13 knop, så varvar motorn ungefär 2800 om jag minns rätt --- samma varv som jag har när båten planar och går 20 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara båtens vikt som avgör hur många hästar som behövs för planing. Även hur platt båten är i botten påverkar, många äldre halvplanande båtar har plan botten bak och klarar sig med färre hästar (men går sämre i grov sjö än båtar med vass V-botten).

Så ge inte upp hoppet. En annan tänkbar förbättring är att lämna in motorn på service, kanske kan de trimma den så att effekten stiger lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att lägga allt som inte är fastskruvat i förpiken. jag tror din båt väger ca 1600Kg och har ganska plan botten, så viktfördelningen kan göra en hel del när du har så liten motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte motorn räcker för planing, oavsett diverse trix. Moderna dieslar har ju som någon skrev ett högt vridmoment beroende på att de är turboladdade. MD32:an har ingen turbo, vridmomentet är runt 200 Nm SAE vilket knappast är mer än motsvarande bensinmotor. Och precis som också sagts så är nog farten runt 11-12 knop på en båt i den här storleken bland den värsta vad gäller förbrukning, oavsett motor.

Mitt tips är att åka i deplacementsfart och spara dieselpengar till ett motorbyte i framtiden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...