Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
fisher

Motorbyte

Rekommendera Poster

Tänker byta motor i min Comfort32, har någon nått tips om vem i Göteborgstrakten som gör detta bäst.

Hälsar Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom dom flesta marinserviceställen erbjuder ett begränsat antal motorleveranrörer vore det ju intressant att veta vad det är för fabrikat du har tänkt dig, då jag själv bytte motor i min båt i vintras så har jag gått igenom offertfasen och kan kanske ha några rekomendationer, men då vore det bra om du preciserade dig lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade tänkt mig en Penta D1-30 med drev och 3-bladig folding.

mvh/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båtgranne bytte motor i Grekland. det blev en ny gul motor till lite drygt halva priset mot här hema. Om ni har långseglingsplaner kan det löna sig att byta någon annanstans.

(Båten ifråga är en Maxi95.)

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då Pentan föll bort i tidigt stadium hos mig baserat på överpriset och kvaliten så tycker jag att du skall höra med ett antal leverantörer/marinor och begära in offerter, jämför och prata med dom som skall utföra jobbet, personkemin och förtroende är lika viktigt som pris tycker jag, vissa svar fattar jag dock inte...hur f..kom grekland till Göteborg? har en kompis som sett prinsen, men inte är han kung för det!!!

Senast ändrad av Westfjord26 | 01 september 2010 | 20:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte titta på andra motorer från Asien till lägre priser?

Eller en Italiensk!

Finns mycket att välja på.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så behöver man inte ta i!

Inlägget börjar med planerar byta motor, det innebär för mig att den fungerar, men att man försöker ligga ett steg före.

Om det kostar 50000 kr mindre att byta i Grekland OCH man kanske har planer, skulle man kunna slå två flugor i samma smäll.

Om man sen går kanalen, är resan inte varken svår eller långtråkig, dessutom i sötvatten...

Och så byter man motor  där priset är lägre.

Det kanske är billigare i tyskland, inte lika långt, möjlighet till shopping och sightseeing under tiden.
Man måste ju inte byta i Gbg, bara för att man normalt ligger där.

Om man inte vill ha tips behöver man inte fråga om råd.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var inte min mening att ta i, det var skrivet med glimten i ögat, kanske skulle jag ha lagt till denna=Flört, visst låter kombinationen motorbyte och segling i grekiska övärlden som en dröm om trådskaparen kan kombinera detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt från den gången jag tittade på en C32 så är det rätt så åtkomligt i motorrummet. Ganska högt vill jag minnas. Du har S-drev, underlättar en hel del. Vissa motorer, t.ex Solé, har färdiga adaptrar för Volvodrevet, Solé är en tämligen lågvarvig motor ( 3000 rpm) liksom VP(3200) är. Så alternativ finns, kanske t o m utan att tvingas byta propeller. Kolla hur det kan funka med den befintliga motorbädden och, om det inte är alldeles fel, gör jobbet själv. Inte särskilt svårt och du minskar kostnaden med minst 1/3.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jonas !

Jag har under vintern låtit Öckerö Marinmotor Byta min 32 år gamla Yanmar till en ny Iveco motor i vår Scampi. Det var proffsigt och positivt alltihop. Summan med allt, ny propeller axel osv gick på c:a 100.000 SEK.  Visst det kostar men jag har tröttnat på att alltid känna mig orolig när alla lamper och annat börjar jävlas på en gammal motor. Attt det blev Iveco berodde på att en Scampiägare på Hönö hade bytt till Iveco för 5 år sedan och hans erfareheterfrån bytet och båten efteråt var bara positiva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar vara svårt att få svar på frågan man ställer. Känner inte drevia i Marstrand till duktiga installatörer?

Min kompis bytte motor i en Comfort 32 för ett eller två år sedan. Han bytte till en VP. Tror att det var den modellen som du funderar på. Mins att den var på ca 30hk. Han fick betala ca 140-160k ink. plastarbete och batteribank. om jag inte mins fel så kostade själva plastningsarbetet och batteribanken ca 40-45k.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står själv i begrepp att byta ut min Yanmar i Möre 30'n p g a att troligen skuret lager. Skall jag ändå dra ut motorn så funderar jag på att byta den själv, till en ny Rrun. Då får man en trecylindrig 20hk med backslag för 36.000kr

Jag ser inget självändamål med Volvo eller Yanmar i så gamla båtar som vi har då de är så sanslöst högre i pris. Jag skulle föreslå att titta lite på alternativa motorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en ysad380 sk.run run maskin från kina. run run varianten har smidigare vv samt limpa bättre färg m.m   än den jag köpte från  imporlagret.

min är på 27hk 72 nm 3cyl 1.3 liter med gamaldags diesel knack.  robust kraftig diesel som vem som helst kan laga om man har en skiftnyckel.

27hk  motorn får inte plats  i orginal utförande i möre 30. min tog i sittbrunns golvet. . så jag har modiferat både på motor och sittbrunns golv. bla  flyttat  värme växlaren från motorn och kortat insuget  m.m

låter som en gammel diesel = ganska mkt. och mkt drivline ljud i backslaget. men allt verkar robust och kraftigt. 38mm slang på sötvatten delen och 25mm slang på sjövatten delen. rätt bra kraft i maskinen  troligen p.g.a  sin stora cyl volym . trycker upp min möre 30 på 4.3ton  till 7.4knop utan problem men då varvar dieseln 3.300rpm  max enligt instruktionsbok 3000rpm men dieseln varvar 3600rpm vid torrvarv.  men jag har lagt den lite över för att båten skall kunnas långfärds packas med en totalvikt på ca 4.8ton  och då ha rätt varvtal.

sitter en 4bladig backscrew propeller på nu  fast. lite special p.g.a  den långsamma redueringen i  backslaget    så välj  snabbare backslag   högre propellervarv.

men jag har mkt bra acc och stopp kraft.

men gränsen för min 25mm propeller axel är nog nådd med denna maskin

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...