fisher 0 Postad 1 September , 2010 Tänker byta motor i min Comfort32, har någon nått tips om vem i Göteborgstrakten som gör detta bäst. Hälsar Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 September , 2010 Eftersom dom flesta marinserviceställen erbjuder ett begränsat antal motorleveranrörer vore det ju intressant att veta vad det är för fabrikat du har tänkt dig, då jag själv bytte motor i min båt i vintras så har jag gått igenom offertfasen och kan kanske ha några rekomendationer, men då vore det bra om du preciserade dig lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fisher 0 Postad 1 September , 2010 Jag hade tänkt mig en Penta D1-30 med drev och 3-bladig folding. mvh/Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 1 September , 2010 En båtgranne bytte motor i Grekland. det blev en ny gul motor till lite drygt halva priset mot här hema. Om ni har långseglingsplaner kan det löna sig att byta någon annanstans. (Båten ifråga är en Maxi95.) /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 September , 2010 Då Pentan föll bort i tidigt stadium hos mig baserat på överpriset och kvaliten så tycker jag att du skall höra med ett antal leverantörer/marinor och begära in offerter, jämför och prata med dom som skall utföra jobbet, personkemin och förtroende är lika viktigt som pris tycker jag, vissa svar fattar jag dock inte...hur f..kom grekland till Göteborg? har en kompis som sett prinsen, men inte är han kung för det!!! Senast ändrad av Westfjord26 | 01 september 2010 | 20:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 September , 2010 Varför inte titta på andra motorer från Asien till lägre priser? Eller en Italiensk! Finns mycket att välja på. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 1 September , 2010 Så behöver man inte ta i! Inlägget börjar med planerar byta motor, det innebär för mig att den fungerar, men att man försöker ligga ett steg före. Om det kostar 50000 kr mindre att byta i Grekland OCH man kanske har planer, skulle man kunna slå två flugor i samma smäll. Om man sen går kanalen, är resan inte varken svår eller långtråkig, dessutom i sötvatten... Och så byter man motor där priset är lägre. Det kanske är billigare i tyskland, inte lika långt, möjlighet till shopping och sightseeing under tiden. Man måste ju inte byta i Gbg, bara för att man normalt ligger där. Om man inte vill ha tips behöver man inte fråga om råd. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 2 September , 2010 Det var inte min mening att ta i, det var skrivet med glimten i ögat, kanske skulle jag ha lagt till denna=, visst låter kombinationen motorbyte och segling i grekiska övärlden som en dröm om trådskaparen kan kombinera detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 2 September , 2010 Om jag minns rätt från den gången jag tittade på en C32 så är det rätt så åtkomligt i motorrummet. Ganska högt vill jag minnas. Du har S-drev, underlättar en hel del. Vissa motorer, t.ex Solé, har färdiga adaptrar för Volvodrevet, Solé är en tämligen lågvarvig motor ( 3000 rpm) liksom VP(3200) är. Så alternativ finns, kanske t o m utan att tvingas byta propeller. Kolla hur det kan funka med den befintliga motorbädden och, om det inte är alldeles fel, gör jobbet själv. Inte särskilt svårt och du minskar kostnaden med minst 1/3. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
edvard49 0 Postad 9 Juni , 2011 Hej Jonas ! Jag har under vintern låtit Öckerö Marinmotor Byta min 32 år gamla Yanmar till en ny Iveco motor i vår Scampi. Det var proffsigt och positivt alltihop. Summan med allt, ny propeller axel osv gick på c:a 100.000 SEK. Visst det kostar men jag har tröttnat på att alltid känna mig orolig när alla lamper och annat börjar jävlas på en gammal motor. Attt det blev Iveco berodde på att en Scampiägare på Hönö hade bytt till Iveco för 5 år sedan och hans erfareheterfrån bytet och båten efteråt var bara positiva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 9 Juni , 2011 Brukar vara svårt att få svar på frågan man ställer. Känner inte drevia i Marstrand till duktiga installatörer? Min kompis bytte motor i en Comfort 32 för ett eller två år sedan. Han bytte till en VP. Tror att det var den modellen som du funderar på. Mins att den var på ca 30hk. Han fick betala ca 140-160k ink. plastarbete och batteribank. om jag inte mins fel så kostade själva plastningsarbetet och batteribanken ca 40-45k. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 9 Juni , 2011 Står själv i begrepp att byta ut min Yanmar i Möre 30'n p g a att troligen skuret lager. Skall jag ändå dra ut motorn så funderar jag på att byta den själv, till en ny Rrun. Då får man en trecylindrig 20hk med backslag för 36.000kr Jag ser inget självändamål med Volvo eller Yanmar i så gamla båtar som vi har då de är så sanslöst högre i pris. Jag skulle föreslå att titta lite på alternativa motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 11 Juni , 2011 jag har en ysad380 sk.run run maskin från kina. run run varianten har smidigare vv samt limpa bättre färg m.m än den jag köpte från imporlagret. min är på 27hk 72 nm 3cyl 1.3 liter med gamaldags diesel knack. robust kraftig diesel som vem som helst kan laga om man har en skiftnyckel. 27hk motorn får inte plats i orginal utförande i möre 30. min tog i sittbrunns golvet. . så jag har modiferat både på motor och sittbrunns golv. bla flyttat värme växlaren från motorn och kortat insuget m.m låter som en gammel diesel = ganska mkt. och mkt drivline ljud i backslaget. men allt verkar robust och kraftigt. 38mm slang på sötvatten delen och 25mm slang på sjövatten delen. rätt bra kraft i maskinen troligen p.g.a sin stora cyl volym . trycker upp min möre 30 på 4.3ton till 7.4knop utan problem men då varvar dieseln 3.300rpm max enligt instruktionsbok 3000rpm men dieseln varvar 3600rpm vid torrvarv. men jag har lagt den lite över för att båten skall kunnas långfärds packas med en totalvikt på ca 4.8ton och då ha rätt varvtal. sitter en 4bladig backscrew propeller på nu fast. lite special p.g.a den långsamma redueringen i backslaget så välj snabbare backslag högre propellervarv. men jag har mkt bra acc och stopp kraft. men gränsen för min 25mm propeller axel är nog nådd med denna maskin mvh Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser