plotan 0 Postad 1 September , 2010 Jag har börjat tittat på en lämplig 5-6 meters båt inför nästa sommar och det finns en del att välja mellan i prisklassen 70-120tkr. Har fallit lite för olika typer av bowrider modeller. De med inombordare har jag följande frågor. De har ofta Mercruiser 3.0 pa ca 135 hk. Är detta en bra motor? De verkar sitta i många så det jag funderar på är om de är driftsäker och lätt att få tag på firmor som kan fixa med dem även i Norrlandsinland? Orkar en sådan motor att få båten att plana med 6 vuxna i? Vilket drev ska man föredra? Vad är det man ska kolla på för att veta att motorn mår OK? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mojja 2 Postad 1 September , 2010 Hej! 3.0 an är en driftsäker motor som sitter i var och varannan av dessa båtar som du säger. Nackdelen med denna motor är att den låter något så förbannat illa när man belastar den och kan ibland kännas lite klen. Har du möjlighet så försök hitta en med åtminstonde en v6a i och allra helst en v8. alpha one drev brukar sitta som standard på dessa båtar och motoralternativ. Har själv en v6a i min bowrider och är riktigt sugen på att sälja denna och införskaffa mig en v8a pga den mjukare gången i dessa och såklart få lite högre marchfart och toppfart. I en 5.5 metersbåt med 3.0 an i och en vikt på ca 1200 kilo kan du räkna med en toppfart på ca 37-40 knop på topp beroende på propeller val. Samma båt med en 4.3 liters sexa på 190hk gör 45-48 knop på topp med rätt propeller. En v8a som jag är sugen på kan man få ut ca 52-55 knop på topp och ha en riktigt skön motorsång:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 1 September , 2010 Mercruiser 3.0 är väl helt enkelt den allra billigaste inombordaren i världen... Verkar det som? Sitter i alla billiga nya motorbåtar med inombordare. I test i båttidningar brukar de skriva att den är föråldrad, bullrig, törstig och ger lägre toppfart än motsvarande utombordare. Men den är 4-takt och service borde gå att hitta billigt även i Norrland. Plana med 6 vuxna --- beror på hur tung båten är, samt vilken propeller som sitter på. Men så länge båten väger max 1500 kg (tom) så ska den kunna plana med 6 vuxna. Särskilt om du har valt en propeller med låg stigning (motsvarar lite lägre växel på en bil). Drev --- Mitt intryck är att det sitter ungefär samma billiga drev på alla dessa båtar. Men visst vore det bättre om båten hade duoprop-drev... Tycker du ska fokusera på att motor och drev är hyfsat nya. Om motorn är OK --- ta med dig någon som är bra på båtmotorer. Det du kan fråga om redan när du ringer är var båten har använts någonstans. Sämst är Västkusten (med salt vatten som får kylsystemet att rosta), bäst är insjö (de som ljuger lär säga det). Fråga även om det finns kvitton på service (åtminstone köp av olja och filter varje höst) och om serviceboken är ifylld (fast de flesta verkar, till skillnad från med bilar, strunta i detta). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 1 September , 2010 Om du vill ha typ 6 vuxna i båten kanske det kan vara värt att kolla på 20-21 fots Bowriders, då kan du också få en V8 (bör inte vara svårt att hitta meck till dessa heller, oftast GM 350 block som de flesta bilmeckar nog känner till). De mindre 18-19 fotarna kan fungera med 3.0L och är riktigt trevliga om man är 2-4 pers, men det är betydligt mindre båtar. En 21 fotare är kanske mer anpassad/lämplig för fler personer. Det finns såklart för- och nackdelar med alla båtar, men de större har en nackdel i om du vill kunna köra båten på trailer frekvent och längre sträckor (och inte bara dra upp och i) så kan de nog bli lite tunga för ett b-körkort. Samt att de flesta bara har 30-trailer till dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 1 September , 2010 Jag kollade för skojs skull runt lite på större Bowriders med V8or mellan 70-130.000k, tyckte att det fanns en del trots årstiden. Några exempel: En 21 fots Chris Craft från -88 med v8 för 80000. Lite kul planlösning, mittmonterad motor vilket inte är var dag man ser, lite speciell turkos färg. Kanske en gammal goding En Bayliner 2150 från -00 för 130000 med Merc 5.0. Trevliga sol-och-badbåtar som säkert funkar ok med 6 personer i. Relativt ny/modern också, i alla fall utseendemässigt. En Sea Ray 225 från -91 för 110000 med en Merc 5.7. Ser fin ut för sin ålder, Sea Ray tycker jag gör trevliga båtar och bör ha ok andrahandsvärde. En Sea Ray 210 från -97 för 127000 med Merc 5.7. Modern och trevlig båt med renoverat motorblock. En Wellcraft 233 från -90 för 100000 med Merc 5.7. Stor båt, men motorn ser inte så kul ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plotan 0 Postad 1 September , 2010 Tack så mycket för alla era svar. Jag har redan lärt mig mycket. TommyN: Tack för alla dina förslag, till grejen hör att jag har ett båthus som är 6,5 meter långt och helst skulle jag vilja få in båten i detta. Det är därför jag har tittat på typ Sea Ray 180. Alla: Ni har fått mig att förstå att det inte är en 3.0 jag ska leta efter, var lite skepptisk till denna då jag provkörde min grannes Örnvik 620(Tror jag, kan vara 640).med 220hk V6. Tyckte denna saknade lite kraft i starten. Det jag vill använda den för är att dra lite ringar, skidor och wakeboard hade jag tänkt. Sedan kan det vara skönt med ett litet vindskydd, ej övernattning, för barnen när vi åker lite längre någon kväll på Storsjön. Man kanske ska sikta på en utombordare istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 1 September , 2010 Det finns nog några 18 fotare med V6or också. Såg exempelvis en Chaparral 180 med en V6a från 02 för ca 130.000kr. Men är nog vanligare med 3L motorn i den storleken. (tänk på att en eventuell trailer, samt drevet, sticker ut en del så det är bra att mäta båten när den ligger på trailer ifall man vill ha in det i ett begränsat utrymme). Jag klämde lite på en Bayliner 180 Sport från 03 i våras (med 3L motorn) som jag faktiskt tyckte var riktigt trevlig, kanske inte det absolut bästa kvalitetsintrycket i interiören, men det är bara subjektivt intryck. Skulle inte ha något emot att ha en sådan båt, kanske inte för att åka 6 personer i iof. Hursomhelst kanske att utvidga sökandet med utombordare kan ge lite fler alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plotan 0 Postad 1 September , 2010 Tack igen TommyN. Jo, jag tittade på Chaparral, verkar vara ett mycket trevligt alternativ. Är det ett bra märke? Jag har lyssnat på mina Stockholms vänner och prövat läst mig till och rent kvalitetsmässigt så tolkar jag att man ska undvika Bayliner, Stingray och Larson. Har jag fel i mitt resonemang. Sedan går det inte komma ifrån att jag och även frun tycker att äldre än -97 är inget roligt utseende. Måste säga att jag gillade denna också, känner du igen märket? Bryant 189 Bowrider. Jag har i sommar byggt räls med vagga ska kunna få in en båt som är ca 6m lång och 3 meter bred. Så det är bara drevet jag måste ta hänsyn till men tack för tipset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TommyN 0 Postad 1 September , 2010 Bryant är en riktigt bra båt, får väldigt höga kvalitets- och kundnöjdhetsbetyg i USA. Kan man hitta en Cobalt eller Bryant så skulle jag absolut titta på dessa före alla vanliga amerikanska märken. Stingray, Larson och Bayliner kanske inte är topkvalitet i alla aspekter, men tror inte man ska vara rädd för att titta på dessa, i alla fall de som är tillverkade de sista fem-tio åren eller så. Ofta säljs de till bra priser också. Chaparrall är jag inte så insatt i, men har klämt lite på de senaste årsmodellerna och var i alla fall imponerad av det lilla jag kunde bedöma. Det finns många som gör listor på de amerikanska tillverkarna, men är nog till viss del subjektivt och även lite beroende på årsmodeller (en del har blivit bättre i kvalitet och tvärtom, typ Chris-Craft som hade betydligt sämre kvalitet under en period i 90 talet, tycker jag, men nu är riktigt fina). J.D Power rankar (09) Sea Ray, Regal och Monterey högst för små bowriders. Sen kan ju en välskött båt vara intressant oavsett märke kanske. En subjektiv lista av några av de nämnda märkena för lite mindre båtar kan vara följande (endast enligt mig), i tre segment, top, mellan, ekonomi: Cobalt Bryant _____________________ Doral Sea Ray Regal Monterey Four Winns Crownline Chaparrall _________________ Chris-Craft Stingray Larson Maxum Bayliner Glastron Mariah Sen finns det ju såklart fler, även bra märken som Boston och Grady etc. som inte gör så mycket bowriders av denna typ direkt. Men jag skulle lika mycket gå efter skick, samt vad man vill ha och inte bara stirra sig blind på märket. Vara lite öppensinnig för olika varianter på båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser