Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Kenneth_S

Dyrt att plasta om däck, skarndäck å överbyggnad...?

Rekommendera Poster

Då jag har en del sprickor i plasten -antagligen ganska vanliga gelcoatsprickor- så har en tanke vuxit fram om att jag kanske skall ta och plasta om dessa ytor. Är detta något man som ganska ohändig amatör (hhhhrrrrmm... nåja) kan göra själv, eller skall man lämna bort sånt jobb...? Är det svårt och dyrt att göra, eller lämna bort, eller hur gör man?

Tar -som vanligt- mycket tacksamt emot förslag, tankar och idéer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver läsa på i boken Plastbåtsvård, eller om den heter Vårda din plastbåt?, av B P Behrens.
Där finns en hel del tips på olika reparationer.

Lycka till!

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig försöka plasta större ytor själv. en gång i tiden lagade jag en trasig akterspegel på egen hand men det var ett rent h-vete, man måste ha rätt prylar & en bra miljö för att resultatet skall bli hållbart & korrekt utfört.
Okay reparera mindre plast & gelcoatskador ovan vattenlinjen men annat nja....

Jag lyckades spräcka botten i våras (15cm spricka i botten)  funderade på att laga själv men beslutade sedan att lämna den till en erfaren båtbyggare. När han sen beskrev hur man måste göra, vad man måste tänka på, vilka verktyg & rutiner som gäller samt att det måste vara riktigt varm & torrt för att resultatet skall bli okay...tja då var jag glad att jag la ned det projektet och använde tiden till annat roligt istället.

Som motvikt kan man ju då säga att han må vara proffsig men inte direkt snabb i sin reparation...har ännu ej fått tillbaka båten...dvs en hel varm, skön rent fantastisk båtsommar utan min lilla grönsak...suck...

 Rynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vårda din plastbåt http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=962820 och Plastbåtsvård http://www.bokia.se/bok.html?isbn=9197009466 är två olika böcker. Jag har boken Plastbåtsvård.

Vet man inget i ämnet står det mycket matnyttigt. Dessvärre är författataren helt insnöad på epoxy som det enda salighetsgörande när det gäller båtrearationer. Det är betydligt överdrivet. Med epoxy avhänder man sig många möjligheter och kan ställa till en del problem till en hög kostnad. I många fall duger polyester eller liknande plaster mycket väl vid reparationer.

Sen är det inte speciellt svårt att plasta, men som alltid - övning ger färdighet.

 

Beträffande ursprungefrågan. Har man så lite kunskap som anntyds, skall man nog inte ge sig in på ett sånt jobb, som kan förstöra så mycket. I varje fall inte innan man, på plats,  konsulterat nån som har erfarenheter av båtar och plastreparationer. Har du några bilder på de olika skadorna. Inte för att det är speciellt lätt att från bilder se var problemet ligger och hur det skall åtgärdas, men det kan ju i alla fall ge en fingervisning.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen skrev bl a: Beträffande ursprungefrågan. Har man så lite kunskap som anntyds, skall man nog inte ge sig in på ett sånt jobb, som kan förstöra så mycket. I varje fall inte innan man, på plats,  konsulterat nån som har erfarenheter av båtar och plastreparationer. Har du några bilder på de olika skadorna. Inte för att det är speciellt lätt att från bilder se var problemet ligger och hur det skall åtgärdas, men det kan ju i alla fall ge en fingervisning.

Nja, det är inga direkta skador, det är mer sådana där irriterande krackeleringar i plasten... småsprickor eller hur tusan man skall kunna beskriva det... när plasten änna går isär med mikrometerssprickor... Jag kan nog inte beskriva det bättre, mer än att jag skulle vilja bättra plasten eller gelcoaten... Om ni föstår...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet precis vad du menar. Min båt ser likadan ut, men att lämna in detta till någon seriös båtbyggare för att få det åtgärdat är dessvärre inte att tänka på.

Hela gelcoatskiktet måste bort och helst en bit till. Sedan ny plast, hur de fixar en vettig struktur på skarndäck vet jag inte. Det är oerhört många timmars arbete om det inte bara rör sig om ett begränsat område (på min båt snackar vi allt ovan vattenlinjen) även friborden. Dessutom om jag förstått det rätt finns ingen garanti för att inte sprickorna uppstår på nytt, samt att det är lite fel metod med ny plast på gammal. Blir någon kemisk reaktion, då den ena plasten är ny och den andra kanske härdat i 30 år...

Vi snackar arbetskostnad och material på över 100 tkr i alla fall. Det är mer än vad min båt är värd. Man får helt enkelt låta det vara och kalla det för patina...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar. Patina: ja, det var en bra formulering på det hela Skrattande

För min del så gäller det skarndäck och övebyggnaden, det andra har klarat sig utan dessa irriterande småsprickor.

Tackar allihop!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mycket goda erfarenheter av Coelan coating för mitt trädäck. Samma medel kan användas med tillsatt pigment för att renovera plastbåtar. Billigt är det inte, men jämfört med att plasta om tror jag det vore ett vettigare alternativ. www.coelan.com.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...