Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
andreas_t

Skadat skrov.

Rekommendera Poster

Pga egen klantighet och att jag är nybliven båtägare lyckades jag misslyckas med att få mitt bruceankare att sitta ordentligt. Resultatet blev att att det släppte och båten gick mot land när en stor färja gick förbi min ankringsplats betydligt närmare än jag trodde att de borde gå.

Lyckades även tappa min sprillans Iphone i havet när detta hände. Skiter i telefonen men med tanke på att båten är splitt ny vill jag ju gärna åtgärda skrovet så att det ser nytt ut igen. Det rör sig om ett flertal skador (ej på sidan, bara botten) in till glasfibret och massvis med osnygga repor i gelcoaten. Har snackat med försäkingsbolaget och det är löst men nu behöver jag hitta en bra firma att lämna in båten på. Någon som har något tips om vart jag bör vända mig. Vill ju gärna att det ska åtgärdas så fort som möjligt.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vilket område?  Enklast att leta efter båtvarv i gula sidorna och ringa runt.

Eller göra det själv i vinter? Om det inte är skador som nästan går igenom skrovet så du riskera att sjunka så kan man vänta med jobbet till i vår. Så hinner båten stå på land och torka ut lite också.

Jag brukar alltid ha lite parkeringsskador att ha hand om på våren. Man tycker man är försiktig men det är inte alltid det går som man tänkt.

Jobbet i sig är inte svårt men tar tid (mest torktid) och är därför dyrt att leja ut. Jag använder epoxispackel. Är det stor skada så får du armera med glasfiber också. Slipa någorlunda plant, lägg på epoxigrundfärg plus bottenfärg; klart!

Fast OK, du har dessutom skador över vattnet på sidorns som syns bra. Då vill man ha nyskick på gelcoaten. (Inte så stor issue med min båt från 1983. :-)

Samma princip gäller men med gelcoat ytterst. Kan vara knepigt att få exakt färgmatchning och slipa snyggt, även för proffsen. Men ska det vara 100% snyggt är det nog till att leja ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu var jag ju klantig igen, i Stockholmsområdet skall det ju vara. Dessutom undrar jag om någon av er därute hört talas om färgen Ral 10000s på gelcoaten? Fågat oceanmaster sverige men dom sa att det var vitt med lite blått och kanske lite rosa i. (Va fan betyder det?) Ringde då till Norge men pga språksvårigheter misstänker jag att hörde fel!?

Inga skador på sidan men för 2500 i självrisk känns det värt det att lämna in det hela.

//Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

RAL är en internationell färg kod, så har du RAL koden har handlar tabell för att se vilken färg det är du ska ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...