Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
rgsson

Fördelar med långkölat?

Rekommendera Poster

Ok. Är med.

 

Roder i bogen är mindre vanligt men hävstångseffekten på samma sätt förstås. Såvida man inte vänder roderbladet framåt. Då går det lättare att styra he-he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Me som jag förstod inlägget

Till slut, med rodret allra längst fram under fören, skall hela båten vridas runt bakom rodret, det blir för tungt,

så menar Terri att det blir tyngre o tyngre, inte mer el mindre roderverkarn? Åtm min båt är tung på rodret när jag backar med lite fart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miss från mig. Jag tänkte bara på rodret och båtens massa. Glömde vridningscentrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man kompensera bort oförmåg med tekniska lösningar.

Annars ger ju också övning färdighet.

Hade en gång en L32:a. den var helt hopplös att manövrera i trånga hamnar. Efter ett par dar var det inget problem. Men överförsiktiga och tvehågsna skall nog inte ha långkölade båtar. I varje fall inte utan bogpropeller.

Det är full maskin och fullt roderutslag som gäller i alla läge oavsett hur trångt det är. Då kan man få en svårmanövrerd långkölad båt att vända på en 5-öring eller som det kanske är nu för tiden en 5-krona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tyska seglare vilken båten på bifogad bild tillhör hade nog varit glad om båten hade varit lågkölad.

En av de första dagarna på semestern kände han på den bohuslänska graniten. Därefter blev det lastbilstransport av båt och besättning hem till Tyskland och försäkringsbolagets annvisade  reparationsvarv.

Hade båten varit långkölad hade han kunnat segla hel sin semester i Bohuslän, seglat hem till Tyskland och kollat om det blev nåt märke på kölen när han tog upp på hösten.wink

Idag byggs det väl inga lånkölade båtar som standard.

post-945-1394237300,0974_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, killerbo det är vad jag kallar lättstyrt. Så lätt att rodret styr själv. Så bra att det blir väldigt tungt. Tre obegripliga meningar om man läser dem utanför sitt sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenkölar sitter väl bättre fast på vissa båtar än på andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det nog... kölen på min M77 sitter ordentligt.. det har jag ... hmmm... kontrollerat 2 ggr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att läsa sjökort och kunna navigera runt gund, är väl det första man måste lära sig innan man ger sig ut i stor båt, oavsett långköl eller fenköl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har långkölat och utanpåliggande roder längst bak.

Att manövrera med långkölat lär man sig och det går ganska bra. Svårast är det för dem som aldrig provat.

Jag har mest haft fenkölat men nuvarande båt är långkölad. Visst är det skillnad på båtar men kölen är bara en del av det, man lär sig och anpassar sig. Inte sitter jag och drömmer om en fenköl, en skyddad styrplats skulle däremot vara fint ibland. Eller radar. Saker som absolut skulle öka möjligheterna att använda båten. Men en sak uppskattar jag väldigt mycket och det är att man alltid kan dreja bi, här är den långa kölen definitivt en fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, navigationsdelen sitter i sen 6-årsåldern.. Lite värre när man hittar nya grund som inte finns i sjökorten, då hjälper inga sjökort i världen. 5 meter djupt o sen BANG.. Omskakande upplevelse som inrapporterades och kunde hittas i UFS :)..

Nr 2 var helt o hållet mitt eget fel när jag tog en farledsprick på fel sida pga bristande uppmärksamhet :) Inte kul o man kände sig lagom kaxig när passerande båtar vinkade och log medan vi fick hjälp att dra av henne från stenen. DET gör jag aldig om, men annars finns det väl bara 2 kategorier.. Dom som redan har, och dom som kommer att gå på grund. Oavsett lång- el fenkölat, eller tom motorbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att din båt blir tung på rodret när du backar är helt normalt. Du får aldeles för stor servoverkan med huvuddelen av rodret i färdriktningen. Om du kunde vrida rodret 180 grader innan du backar skulle det bli bättre. I exemplet som diskuteras förutsätter jag att rodrets servodel är i färdriktningen. På en segelbåt med rorkult kan det bli en bra skjuts i sittbrunnen om man är oförsiktig och backar fort. Det är stora krafter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duh enlightened

SÅ långt tänkte jag inte :) Nåväl, man lär så länge man lever.. bl.a. att ibland tänka efter före man använder tangentbordet hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå! KillerBo, hade inte en tanke på dig, mitt inlägg var helt riktat åt tysken, fastän det kom direkt efter ditt inlägg med noggranna kontroller . wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off topic:

Att dreja bi med endast focken, håller det alltid upp båten mot vinden, även i väldigt hårt väder och grov sjö? Eller måste man ibland kasta i drivankare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KillerBoo: Jodå, navigationsdelen sitter i sen 6-årsåldern.. Lite värre när man hittar nya grund som inte finns i sjökorten, då hjälper inga sjökort i världen. 5 meter djupt o sen BANG.. Omskakande . . . :)..

 

Kanske det borde införas krav på säkerhetsbälte när man är ute och seglar.  laugh

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hjälper säkerhesbälte när man seglar på grund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ramlar inte fram och slår skallen i kabinen. Kanske krockkudde också vore något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man slå sig om man går på grund och går man på rejält så kan man bli alvarligt skadad om man har otur.

Det där med säkerhetsbälte och krockkudde tar jag som ett skämt. \wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Hur skulle det va arrangerat för att inte ställa till med större problem än det löser.

Däremot är jag en mycket ivrig förespråkare för säkerhetsväst och livlina när man arbetar på däck  och även i sittbrunnen vid dåligt väder.

Har du själv gått på grund  med en större båt?

Hur lyckas du ragga upp alla gama trådar förresten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelfartygen gjorde så i storm. I en mindre båt kan jag tänka mig att det inte fungerar i extremt väder därför att vinden vänder i vågdalarna.

Autopiloten gör ju att man kan koka kaffe under gång om man är själv men om man drejar bi så brukar båtens rörelser bli lugnara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var bara ett dåligt skämt. wink Men det skulle onekligen se rätt lustigt ut med en massa vårdslösa seglare i skärgården med säkerhetsbälte, som krockar upp på grund och backar, ungefär som radiobilarna.

Jag har gått på grund med mindre båt.

Det finns ju en sökmotor där man kan leta på ämnen. Är det dumt att återuppliva gamla trådar? På vissa forum blir de väldigt irriterade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fungerar nog inte på det sättet som med radiobilar. Bara att back.

 

När jag lurade kompisen upppå grund i fjol pga en inte helt genomtänkt order.

Det finns inget bra ställe för sjökortet nära ratten och datorn med sjökortsprogram stod inne i däckssalongen där även pappersjökortet låg.  Han rundade en ö och höll ganska nära. Jag visste att det fanns ett grund alldeles vid ön och gav honom order att gira babord varpå han styrde upp på grundet. Hade jag inte sagt nåt hade han troligtvis gått mellan grundet och ön. Vi tappade fart och seglade vidare.

När jag själv ett par månader gick på grund var det för att jag försöte ta mig förbi en uppgrundning utan att behöva slå. Missbedömde avståndet och seglade hårt upp på grundet. Så hårt har jag aldrig suttit på tidigare. Båten vred sig och la sig tvärs vinden. Krängningen blev så stor att vi med en viss möda kunde ta oss av grundet för segel.

När vi passerade stället nästa gång fick jag en spydig komentar av kompisen jag lurat att styra upp på grundet tidigare på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toaen:

Dags för en plotter vid ratten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske känns som vinden vänder i vågdalarna men det är väl att det blir svagare vind där. Nu är det mer sällan man seglar i såna vågor. Rättare sagt aldrig för egen del.

 

Styrautomaten är en fantastisk färdkamrat. För vår del är det den som styr. Vi kopplar ur den nån timme innan hamn. Det gäller att ha en bra välsmord autopilot. Lägger den av blir det svårt med vakterna. Vem vill styra 3-4 timmar i sträck utan möjlighet att ta sig nåt att äta. Klistrad vid styret varje sekund. Med autopilot kollar man varje kvart. Det räcker.

 

En autopilot ersätter flera besättningspersoner (genuslöst).

 

Sjömänniskans bästa vän är autopiloten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var precis det jag köpte och monterade efter första grundstötningen. wink

Men det hjälper ju inte om man inte håller tillräcklig marginal.

Skulle ju kunna skylla på att plottern inte visade helt rätt, men jag var ju befälhavare ombord och stod dessutom till rors själv. 

Det är lika bra att erkänna - jag gjorde en tabbe. sad

Hoppas bara att jag hinner att göra ytterligare några tabbar  innan det är dags för etta med jordvärme. indecision

post-945-1394237300,352_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sägs att vinden vrider i vågdalarna. Tänker inte kolla.

Håller med om autopilotens betydelse. Men att ligga bi en stund ger lugnare rörelser och piloten får vila lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att dreja bi är mycket behagligt och kan rekommenderas vid toabesök och matlagning, om man inte har bråttom och således inte vill tappa sjömil. Det är lite krångligare att dreja bi med dagens självslående fockar, men det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med andra ord, summan av kardemumman från inläggen här, jag bör inte köpa en begagnad fenkölad båt. För den har sannolikt ränt in i berg under vattnet, och kan ha dolda bristningar i kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att båten ska ha ränt på berg under vattnet är större än på berg över vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...