Gå till innehåll
onsdag 24 december 2025
Lunde

Erfarenheter Maxi 77

Rekommendera Poster

Kan någon delge mig posistiva/negativa erfarenheter av Maxi 77? Jag är främst på jakt efter en båt av årsmodell 80-82 med inombordare, då de senaste årsmodellerna verkar bäst. Jag har haft motorbåt i flera år, men känner nu att jag börjar få nog av bensinpriser och tvåtaktsrök. Vad ligger snittförbrukningen/distans med en VP-diesel? Vilken marchfart är rimlig med motor? Jag ska givetvis använda seglen, men som gammal motorbåtsägare vill man ju veta förbrukning och marchfart..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min Maxi för knappt 1,5 år sedan. Sedan dess har jag tillryggalagt 1700 sjömil. Precis som du, så var det dessförrinnan motorbåt som gällde. När jag satte mig i båten för att segla hem så visste jag inte mycket mer om segling än att det nog skulle hänga vita lakan från pinnen på taket. En av de riktigt goda egenskaperna m M77an är att den är väldigt lättseglad så när man väl fått reda på vad vilket snöre gjorde vad så var det väldigt enkelt att få teorin överförd till praktik. Övrigt positivt med 77an är en enorm sittbrunn där du har plats för hela familjen. Överhuvudtaget är båten stor för att vara så liten s.a.s. Den är stadig och bjuder inte på några större obehagliga överraskningar. Merparten av de sjömil jag avverkat har varit orevat och med maxgenuan hissad i såpass hårda vindar som upp till ca 15 m/s (även om det ska sägas att det inte var vare sig bekvämt eller särskilt effektivt, men inte på något sätt skrämmande) De sista veckorna har det varit såpass konstant med hårdare vindar att jag använt genua2an istället och vips mycket bekvämare och effektivare segling. Så, några kommer säkert att påpeka att till båtens (riggtypens) nackdel är den stora genuan vid kryss. Där håller jag alltså inte riktigt med, visst kan det vara lite bängligt, men inte så att det på något sätt diskvalificerar mastheadriggen för en nybörjare.

Vi har varit 4 pers ombord i ca en månad i sommar och det har fungerat bra. Mindre kul när det regnar men då har sittbrunnstältet åkt upp och man har fått lite extra utrymme för våta kläder samt kunnat sitta ute och käka osv och bara använt invändiga utrymmen för sömn, matlagning och TV/datoranvändande. Ståhöjden hade gärna fått vara en dec högre, men återigen, tror inte det finns många andra båtar i storleksklassen som kan erbjuda 180cm plus i ståhöjd heller. Nu är min en (väldigt) tidig båt (nr 11 -72) och de senare har väl ytterligare några centimeters ståhöjd.

I min båt sitter en VP MD6A som tickat på troget förutom en lossnad spridare som var lätt åtgärdat när jag väl hittade problemet samt att blockpackningen blåste i våras. Samma där, lätt åtgärdat. I övrigt problemfri, startade lätt även i vintras med 25 minusgrader. Bränsleförbrukningen är knappt ens märkbar, ca 0.5 liter/timme. Visserligen använder jag motorn nästan enbart vid stiltje och kortare stunder i hårda vindar om det är för trångt f att kryssa, så vad den vill ha vid full belastning vet jag inte. Brukar ta det lugnt för maskin, grejerna är ju ändå 35 år gamla och jag ser ingen vinst i att stressa livet ur Bettan för att öka någon enstaka knop. Brukar marscha 5 kn och enligt gamla ägarens loggbok ligger maxfarten nånstans mellan 6.5 o 7kn

Nackdelar då? Jo, såklart finns det en del att invända, men knappast något modelltypiskt: Jag hade gärna sett ett dedikerat toautrymme istf nuvarande PP under förpiken. Men båten är ju inte stor och var man ska göra av en fast toainstallation med bibehållen möjlighet att sova 4 pers, bekvämt, det vet jag inte. Men jag tvivlar på att det låter sig göras i någon båt av den här storleken. Sen är M77an lite väl platt i botten för grov sjö vilket gör att det stampar o har sig vid kryss i riktigt grov sjö. Inte så det blir obehagligt på något vis, men ibland önskar man att det gick lite mjukare.
Värt att titta på är tätningen av luckorna i sittbrunnen (inte stuvluckorna utan de 2 durkluckorna, Den ena av dessa är i min båt helt slut vilket gör att jag får vatten in i båten när det lutar på litegranna. In gm självlänsen och vidare ner i motorrummet o sen in i båten. Det är ju bara att byta tätningen men jag har inte lyckats få tag på någon, så har löst det provisoriskt (men inte optimalt) med en uppskuren bränsleslang som jag pressade ner över kanten, i kombination med stängd självläns under segling. Men... då får man inte glömma att öppna densamma när det regnar..

Usch, mycket skrivet blev det. Är väl lite som toaen: När jag väl börjat skriva så använder jag fler ord än nödvändigt ;) Men.. det får du leva med haha.

Edit: Stavning och några borttappade ord i vanl ordning

Senast ändrad av KillerBoo | 01 september 2010 | 13:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för rejält svar med mycket synpunkter. Precis vad jag var ute efter. Tänkte sätta ut båten (Örnvik 535 HT -86) på Blocket till våren och börja leta Maxi 77. Jag borde få en riktigt fin segelbåt för samma peng.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Killerbo trodde det inte gick att få in en fungerande Spoltoa och Hålltank Handfat i en Maxi 77. Har lyckats med detta genom att förflytta styrbords skottvägg 3 cm. Allt går att se på min hemsida, adressen har du i underkant

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju gjort ett fantastiskt arbete m Ladyn och jag har tänkt i samma banor ang toaletten men det är ändå inte så jag vill ha det. Vad jag menade med separat dedikerat toautrymme är just det, dedikerat. Ett utrymme där grejerna står färdigt för att slå ner häcken o vika upp Aftonbladet utan att bädda om i förpiken och det tror jag är svårt att få till i en såpass liten båt som M77an ju är. Man får mycket utrymme för pengarna och jag gillar Maxin skarpt, men en riktig toa saknar jag enormt och det ihop med ståhöjd i hela salongen är vad som kommer att prioriteras vid nästa båtbyte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft min Maxi 77 i fyra år men bara seglat ca 500 sjömil. Min är dock en 75:a alltså av den nya modellen så jag kan kanske till lägga lite saker till KillerBoos erfarenheter. De senare Maxi 77orna har inte någon klassisk durk, utan man står på ett plastgolv som vilar på båtens skrov, vilket ger ungefär en decimeter extra ståutrymme. Jag som är 182 cm har inte några problem att stå rak vid köket. Detta gör även att du inte behöver oroa dig för läckage.

Att kryssa med genuan är enligt mig inte någon höjdare, men med ett kort plant försegel som du kan skota innanför stagen, då går båten mycket högt i vind!

Vi hade spoltoalett av samma typ som Stickanh monterad när vi köpte båten. Min fru vägrar dock att låta mig montera ett handfat på samma sätt som honom, så vi tvättar händerna i köket.

Jag har en modern 4 hk fyrtakts motor, med marshfart på 3 knop drar den en liter / 7 sjömil ungefär..

Det är nog helt rätt tid att köpa en Maxi 77 nu, priserna har rasat något helt otroligt sedan jag började titta på båt. Såg en Maxi 77 i fint skick för 25 000 häromdagen. Jag gav dubbelt för min, och det var för bara 4 år sedan. Då vad ändå denna mer utrustad :(

Senast ändrad av Dava | 06 september 2010 | 10:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar återigen för tips och råd. Då jag eventuellt planerar att sälja motorbåten nästa år och skaffa segelbåt tänkte jag verkligen jämföra modeller. Jag har läst en hel del på Maringuiden och i Curt Gelins segelbåtsbibel. Maxi 77 verkar vara en mycket vettig familjeseglare. Två andra båtar i samma storlek jag fastnat för är Albin 78 (Cirrus) och HR 26. Något dyrare, men verkar trevliga. Finns det åsikter/erfarenheter om dessa båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sålde min 77:a för många år sedan nu, men dom trevliga minnena lever kvar. Jag seglade henne 14000 sjömil utan några större bekymmer. Blev dock tvungen att montera tierodds efter att en ruta spräckts under en hård kryss. Dom senare har detta standard. En otrolig båt att tåla busväder (för sin storlek). Var aldrig bekymrad när det blåste upp. Monterade rulle och köpte en ny genua 1 som rullades in några varv när jag selgade på västkusten. Då såg man pefekt under seglet mötande båtar. Rullade man i halva seglet och revade ett rev i storen klarade den alla vindar. Seglade henne i upp till 24m/s. Motorn en vp Md5 drog en liter per timme i fem knop. Problemet är att dom nu är gamla och en del har säkert tjänat ut. Men som sagt en kanon båt för pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...