janm 0 Postad 1 September , 2010 Jag är på jakt efter en Arietta. Sett en från 1967 som inte hade utanpåliggande bultad järnköl, utan en köl som är ingjuten i plast (ungefär som på IF-båtar och många andra båtar). Någon som har erfarenheter från en liknande Arietta? Varför övergavs den konstruktionen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 1 September , 2010 Jag har ingen koll på båten ifråga men ang. inplastad köl så är väl problemet att om plasthöljet läcker in vatten så får järnkölen rosta ifred. Det tar lång tid innan skadan upptäcks och det blir svårare/dyrare att laga misstänker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 154 Postad 1 September , 2010 Jag har haft tre båtar med ingjuten plastköl (Amigo 23, IF och BD-kryssare). Jag har inte haft problem med någon av dem. Huruvida kölen varit rostig eller ej har jag inte brytt mig om eftersom det egentligen inte spelar någon roll så länge inget läckage in i båten finns. Någon antydan till plastpest har jag heller inte haft. Att konstruktionsmetoden övergivits har nog att göra med att den passar bäst långkölade båtar, eller båtar med lång fenköl. Och sådana båtar är inte länge moderiktiga. mvh Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser