Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
Gustaf

Spräckt kolv?!

Rekommendera Poster

Hej jag har upptäckt att en av mina tre kolvar i en äldre Suzuki dt85-utombordare har spruckit! Jag pratade med en båtmekaniker som sa att han aldrig hade varit med/ hört talas om att en kolv hade gått sönder på det sättet. Att byta kolv är ingen fara... har redan börjat plocka isär motorn. men frågan är varför den har spruckit? Finns det någon där ute som har varit med om något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse

det kanske ska vara en spricka i kolvarana ? och i så fall har kanske 3 av dom smält ihop !!! och det e dessa du bör byta !1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad yrar du om? Det är klart att det inte ska vara sprickor i kolven... den är alltså i princip kluven på mitten, jag ska fixa fram en bild så ska du få se. Är det kanske kolvringarna du menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bedömmer att din motor har varit utsatt för värmepåkänning eller eventuellt är det frågan om materialfel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, det verkar ju så... frågan är om det kommer hända igen. Bytte startmotor för ett par månader sedan då den också var helt utbränd. Den tidigare ägaren tycks ha kört hårt :-| Upptäckte också att det finns massa hack och småskador i topplocket... men bara på denna cylinder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst zoki

Småhack och skador tyder på att det har komit in främande material i cylindern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det tänkas vara splitter från sprickan i kolven tror du? Och går toppen att använda ändå eller bör man byta /(kanske reparera?)

post-4612-1394234301,0377_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst zoki

ja det kan det va. du behöver inte byta topp om skadorna är små det har inte någon större verkan på effekten i motor det räcker att du slipar rent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Har motorn 3 förgasare? Om så är fallet kan en av dessa ha problem med blandningen så att denna cylinder tas stryk. t.ex för mager blandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Underligt i alla fall. Jag fick liknande skador i min topp av kolvsplitter, MEN då fattades en bit av min kolv, på bilden ser det inte ut som att någon bit lossnat från din kolv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Zoki, ska slipa rent innan jag moterar igen. Ja Leif, den har 3 förgasare. Kan man justera oljeblandningen på varje förgasare var för sig? Du har verkligen rätt i att det är konstigt... jag kan inte se att det skulle saknas någon liten del någonstans och det hör ju inte till vanligheten att klven spricker sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

Det är inte oljemängden som brukar strula. Det är bensinmängden som kan göra det vid flera förgasare. Smuts i munstycke = magrare blandning = högre temp = risk för spikning. På Opelmotorer så var spräckta kolvar rätt vanligt på 1900 motorerna då de var klent gjutna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter du och insinuerar att jag har klent gjutna kolvar? ;-) Nej men jag ska kolla upp det där med bensinen, det låter ju som att det kan vara en rimlig anledning. Synd bara att det skulle upptäckas på det här sättet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst zoki

det är alldeles rikigt att den skadade kolven kan ha gått snålt(kolla förgasaren). När det gäller skador så är det fakiskt så att små partikalar kan komma även från vevhuset, genom överströmskanalen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej tack för tipsen, ja det ser ut att bli helrenovering som gäller, jag får kolla alltihop. Jag vet heller inte hur impellern ser ut, kylningen kanske är jättedålig. Ni råkar inte ha tips på hur man får av svänghjulet (tror det heter så även på båtar, magnethjulet med startkransen längst upp)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst zoki

Muttermaskin med lufttryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...