Gustaf 0 Postad 20 September , 2004 Hej jag har upptäckt att en av mina tre kolvar i en äldre Suzuki dt85-utombordare har spruckit! Jag pratade med en båtmekaniker som sa att han aldrig hade varit med/ hört talas om att en kolv hade gått sönder på det sättet. Att byta kolv är ingen fara... har redan börjat plocka isär motorn. men frågan är varför den har spruckit? Finns det någon där ute som har varit med om något liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Nisse Postad 20 September , 2004 det kanske ska vara en spricka i kolvarana ? och i så fall har kanske 3 av dom smält ihop !!! och det e dessa du bör byta !1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 20 September , 2004 Vad yrar du om? Det är klart att det inte ska vara sprickor i kolven... den är alltså i princip kluven på mitten, jag ska fixa fram en bild så ska du få se. Är det kanske kolvringarna du menar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 20 September , 2004 Här kan tydligt beskådas en inte allt för fräsch kolv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akka 0 Postad 20 September , 2004 Bedömmer att din motor har varit utsatt för värmepåkänning eller eventuellt är det frågan om materialfel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 20 September , 2004 Mm, det verkar ju så... frågan är om det kommer hända igen. Bytte startmotor för ett par månader sedan då den också var helt utbränd. Den tidigare ägaren tycks ha kört hårt :-| Upptäckte också att det finns massa hack och småskador i topplocket... men bara på denna cylinder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst zoki Postad 21 September , 2004 Småhack och skador tyder på att det har komit in främande material i cylindern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 21 September , 2004 Kan det tänkas vara splitter från sprickan i kolven tror du? Och går toppen att använda ändå eller bör man byta /(kanske reparera?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst zoki Postad 21 September , 2004 ja det kan det va. du behöver inte byta topp om skadorna är små det har inte någon större verkan på effekten i motor det räcker att du slipar rent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 21 September , 2004 Har motorn 3 förgasare? Om så är fallet kan en av dessa ha problem med blandningen så att denna cylinder tas stryk. t.ex för mager blandning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 21 September , 2004 Underligt i alla fall. Jag fick liknande skador i min topp av kolvsplitter, MEN då fattades en bit av min kolv, på bilden ser det inte ut som att någon bit lossnat från din kolv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 21 September , 2004 Tack Zoki, ska slipa rent innan jag moterar igen. Ja Leif, den har 3 förgasare. Kan man justera oljeblandningen på varje förgasare var för sig? Du har verkligen rätt i att det är konstigt... jag kan inte se att det skulle saknas någon liten del någonstans och det hör ju inte till vanligheten att klven spricker sådär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 21 September , 2004 Det är inte oljemängden som brukar strula. Det är bensinmängden som kan göra det vid flera förgasare. Smuts i munstycke = magrare blandning = högre temp = risk för spikning. På Opelmotorer så var spräckta kolvar rätt vanligt på 1900 motorerna då de var klent gjutna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 21 September , 2004 Sitter du och insinuerar att jag har klent gjutna kolvar? ;-) Nej men jag ska kolla upp det där med bensinen, det låter ju som att det kan vara en rimlig anledning. Synd bara att det skulle upptäckas på det här sättet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst zoki Postad 21 September , 2004 det är alldeles rikigt att den skadade kolven kan ha gått snålt(kolla förgasaren). När det gäller skador så är det fakiskt så att små partikalar kan komma även från vevhuset, genom överströmskanalen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 21 September , 2004 Okej tack för tipsen, ja det ser ut att bli helrenovering som gäller, jag får kolla alltihop. Jag vet heller inte hur impellern ser ut, kylningen kanske är jättedålig. Ni råkar inte ha tips på hur man får av svänghjulet (tror det heter så även på båtar, magnethjulet med startkransen längst upp)? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst zoki Postad 21 September , 2004 Muttermaskin med lufttryck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser