Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Sahlback

Motorn dör när jag backat ut från bryggan

Rekommendera Poster

Det har hänt 3 gånger nu. Motorn är en Mercruiser 5,0 V8 2006. När jag startar motorn och låter den gå en stund vid bryggan så verkar allt ok, den lägger sig på sina 600 varv men när jag har backat ut och lägger i framväxeln så dör den och jag får starta om den drivande ett par tre gånger. Inte jättekul.

När jag väl kommer iväg och håller lite varv så går den bra.

Jag bytte bränslefiltret för jag tänkte att det kanske var lite vatten i bensinen och ett tag verkade det ok men nu sist hände det igen. Kan det trots allt vara kondensvatten i tanken? Det är i daxläget nästan full och tankad relativt nyss. Går det att få bort vatten utan att tömma tanken? Vad kan det vara i övrigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den dör när du lägger i växeln så är nog bland det första man misstänker kärvande växelwire, Det är Alpha drevens absolut vanligaste problem (för jag antar att du har ett sånt drev till den motorn). Kärvar den så slår mikrobrytaren till när du lägger i växeln (vilket den alltså INTE ska utan endast när man lägger ur växeln) och motorn stannar. Prova att tillfälligt koppla bort den och se om problemet försvinner. Funkar det då så vet du att det är nåt med wiren. Endera feljusterad eller kärv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Det är Bravo3-drev men kanske skit samma i det fallet.

Sitter microbrytaren i gasreglaget?

Är det också där man smörjer?

Dumma frågor kanske men jag är mer båtanvändare än båtmekare. Fast bränslefiltret fixade jag trots sitt inskruvade läge längst ner i motorrummet. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har du Bravodrev gäller inget av det jag skrev tidigare. Dessa har inte samma system med mikrobrytare för att döda motorn när växeln läggs ur och är inte känsliga för kärvande wire så då är det nåt annat problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixade du bara bränslefiltret eller även vattenavskiljande filtret som sitter efter tanken ? Hadde samma problem i våras bytte vattenavskiljande filtret sen funkade det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter inget vattenavskiljande filter i min tyvärr. Inte vad jag har hittat iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer detta varje gång du backar eller specifikt när du backar ut från bryggan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog borde du ha ett vattenavskiljande filter på den motorn/årsmodell. Sitter vanligen (men inte alltid) ganska långt ner på styrbords sida. Ser ut som ett oljefilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslefiltren sitter där långt ner inbyggt, men jag lyckades inte hitta något annat på väg till tanken. Den går ju bra sedan, inga stopp eller bludder vare sig i 25 eller 5 knop.

Kan man pumpa det som är i botten på tanken utan att tömma den? Vatten sjunker väl om båten ligger still?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej helt fel. Den ska endast döda motorn vid urlägging av växeln. Detta för att cluthen i drevet ska släppa taget och på det viset går växeln lätt att få ur. Om brytaren även slår till vid iläggning av växeln, vilket sker till exempel om växelwiren kärvar, så stannar motorn. Det absolut vanligaste felet vid problem med växlarna på Alphadreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, fel. För övrigt så brukar det vara V-fjädern till microbrytaren som blir slö och behöver spännas upp vid dessa problem. Be någon lägga i en växel medan du tittar på microbrytarens rörtelser så får du se något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mekanismen kan komma att röra sej men inte så mycket att brytaren slår till och dödar motorn. Gör den det är nåt fel (kärvt, feljusterat, eller slö fjäder som nämndes). Brytaren ska bara slå till vid urläggning av växeln för då finns det motstånd i wiren från clutchen i underhuset och det beror på att clutchens greppytor är snedskurna. Så när propellern snurrar och åstadkommer motstånd så sjävlåser clutchen mot fram resp. backdrev. Detta motstånd finns alltså inte när växeln läggs i om allt är ok. Om däremot wiren kärvar så finns motstånd även vid iläggning av växeln och brytaren kommer slå till vilket oftast medför att motorn stannar eftersom brytaren kommer ligga på för länge till skillnad mot när växeln läggs ur då den bara snäpper till just när clutchen släpper taget och växeln går ur. Men nu hade frågeställaren ett Bravodrev och de har som sagt inte detta problem överhuvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, tänker så det knakar. Motor från 2006? Är det en mpi, alltså insprutningsmotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...