Nordmaling 0 Postad 31 Augusti , 2010 Tja. Efter en härlig försommar med vår nya båt så upptäckte vi ett läckage i motorn. Det är en Flipper 700 med en härlig V8. Det sitter en VP 5,7 liter med motornummer 14093638. Visade sig att tidigare ägare försökt att svetsa där frostpluggen satt, (förmodligen glömde de tömma på vatten och den frös sönder) med ett dåligt resultat. Nu har ett sår öppnat sig och det droppar kylvatten. Det går att köra men vi måste alltid tömma den på vatten innan man beger sig ut, jävligt boring. Nu funderar jag starkt på att fixa en ny motor då reparera verkar vara mer jobb och ändå ha en osäker utgång. Det jag är ute efter är en likadan så jag kan bara lyfta ner den nya. Om det är till någon hjälp så är motornumret är 14093638, en ganska vanlig motor som jag har förstått det. Tips emottages mycket tacksamt. Senast ändrad av Nordmaling | 31 augusti 2010 | 18:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 31 Augusti , 2010 Ta ur motorn i vinter och fixa detta. Finns alltid andra fördelar med att ta ur motorn och byta diverse delar som sitter trångt, kolla innerskölden, styrpinnen, etc etc. Komptesta motorn innan så du vet att det är värt att fixa motorn och sätta in den igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nordmaling 0 Postad 31 Augusti , 2010 Grejen är att blocket har spruckit efter en dålig svetsning. De uppgifter jag har fått är att svetsa på motorblock är väldigt svårt och kommer med all sannolikhet inte att hålla speciellt länge. Ett annat alternativ är att få tag på ett fräsch motorblock och flytta över allt innanmäte. Detta alternativ kan även bli dyrt och inte minst tidskrävande om man hittar slitna delar i gamla motorn som måste ersättas eller repareras. Mitt hopp är att få tag på en renoverad 5,7 liters motor som jag kan lyfta in. Någon som vet vart jag kan få tag på en sådan, till vettigt pris. Jag har kikat på Hansen Marine, men det borde finnas andra aktörer som är duktiga. Jag är beredd att ge runt 30´ för en fräsch motor. Jag har ett 280 sp drev.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 31 Augusti , 2010 Kolla med Värmdö Motorteknik. jag köpte min 5;7 EFI där. En motor på under 200 gångtimmar, helt genomgången. fick ett års garanti men har inte haft några problem. Annars har du suverän experthjälp från Lindströms Båtvarv. Scanna av Blocket. finns rätt mycket där men det vill till att ha koll på vad man köper, skicket kan vara hursomhelst... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser