Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
henriknil

Uppgraderingsturbo aqad40

Rekommendera Poster

Det jag undrar mest över är hur stor skillnad det blir jämfört med en standardturbo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några erfarenheter av eller synpunkter i övrigt på dessa trimturbos??

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv uppgraderingsturbo i sökrutan ovan så får du svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är nyfiken jag med...står nämligen inför en turborenovering/byte snart. Vad blir effektökningen på en 40B motor, 165 hk ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara byta turbon ger nog ingen effektökning- man måste antagligenskruva upp pumpen också.

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag tänker på är att det osar lite och luktar lite dieselrök ( det är inte moln av rök ) under accelaraton samt att det sotar en aning på akterspegeln. Jag har mätt upp turbotrycket med en manoneter och det ligger en bit under vad det ska kunna vara, det ger maximalt ca 0,8-0,85 och det ska kunna vara ca 0,96-0,98, Den gör 3600rpm med a4 och ca 3400 med a5:or toppfarten är ca 24-25 knop (  orrskär 850 -81), men det går segare än förut. Om jag då byter turbo till en som har ett lite högre tryck så kanke förbränningen och axet blir bättre pga mer luft, När jag kör så marchar vi mellan 2800-3200 rpm det är ca 19-21 knop beroende på propeller

Det kanske ändå är dags att byta turboaggregat och det blir en merkostanad att ta ett uppgraderat, jag lär nog göra det hur som helst men det skulle vara kul att höra från nån som bytt.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag bytte till en uppgraderingsturbo från Turbotech för några år sen. Enligt spec. skulle den ge en effektökning motsvarande 30-40 hk har jag för mig. Jag kan inte säga att jag märkte så mycket. Men det är nog som nån sa tidigare här, att man måste nog också justera pumpen också för att få maximal effekt. Däremot går motorn bra, och jag kan inte säga att jag är missnöjd. Jag har för mig att utbytespriset för en vanlig och en uppgraderad turbo inte skilde särskilt mycket. Men se till att byta alla oljerör runt turbon. Det kan vara stopp i de gamla.

Hoppas att det går bra för dig.

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett ca-pris från detta företag om att renovera min befintliga turbo till min ad40 b skulle kosta ca 5500 kr om den inte var allt för dålig. Tyckte det lät humant...men naturligtvis vill man ju helst uppgradera den, men det kostar ju uppenbarligen 6000 kr till.

frågan är om det är värt det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte in en utbytes turbo i min ad-41 för tre år sedan och den stora skillnaden blev när jag skulle upp i plan, det gick betydligt snabbare än tidigare när man fick sega sig iväg. Båten som jag har är en orrskär 850.

Toppfarten vart det ingen skillnad på men det var inte det jag var ute efter.

Jag köpte den som en utbytesturbo från svensk turboservice och betalade ca 900 euro för den, om jag skulle köpt den av volvo så hade det kostat 1150 euro.

 

Så jag kan verkligen rekomendera uppgraderingsturbon,

Hälsningar Ingvar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Olika uppgraderingsturbos passar olika motorer olika bra och kommer ge olika karaktär.

Det finns en uppgraderingsturbo som passar de flesta, men beroende på vilken turbo du hade innan så kommer det att bli en större eller mindre uppgradering från den befintliga.

De faktorer som påverkar främst förutom cylindervoylm och karaktär på motorn den sitter på är följande.

Storlek och utformning kompressorhjul samt storlek på avgashuset.

Turbinhjulet, alltså den sida som drivs av avgaserna är samma på hela K26 serien turboaggregat så här är det ingen skillnad på varken trim eller original. 2.4L till 3.7 Liter har samma turbinaxel. Det som skiljer är storleken på avgashusen internt.

Detta mäts med ett mått som berättar hur stort eller litet loppet där avgaserna passerar i huset är. Litet diameter fylls snabbt med avgaser och får turbon att bygga laddtryck snabbare. Stor diameter tar längre tid att fylla men ger istället mindre avgasmottryck och mer effekt på högre varv.
   
Husen finns i storlekarna 6,71cm2 8,71cm2, 10,71cm2, 12,71cm2

Ibland har Penta valt bättre, ibland lite sämre. Trim turbon är 8cm2 (8,71). Om du byter till denna turbo från tex 53269706492 (tamd40 1980-) som har 12cm2 i avgasstorlek så blir det en stor skillnad på respons bara där.

Sen så är kompressorhjulet (det i aluminium där luften från luftfiltret går in) förutom nyare och modernare större vilket betyder att den kan levererar mer och kallare luft jämfört mot ett mindre.  Skillnaden mellan vissa modeller är dock bara ca 2mm. Detta medför att du med en uppgraderad turbo kan ställa upp bränslet mer utan att avgastempereturen sticker iväg eller att det svartryken och med mer bränsle så kommer maskinen leverera mer effekt.

De flesta är dock ute efter att komma upp i plan samt ner i varv något och därför är det viktigt att ha koll på storleken på avgashuset.

Man bör även ha i åtanke att många av turboaggregaten inte riktigt går som när de var nya och skulle må bra av en renovering. Även här blir det skillnad beroende på hur turbon man utgår från var.

Kan även tipsa om att praktiskt båtägande kommer i nästa nummer med en artikel om just turbo i två delar. Det skall inte handla om trim men om hur man kollar skicket på det aggregatet man har.

Mvh Stefan
Airtune AB
www.airtune.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...