stknut 0 Postad 31 Augusti , 2010 Hej, Jag sålde den båtvagn jag fick med när jag köpte min Monark 670, dels för att jag inte har nån användning av en sån vagn men också för att komma åt botten bättre. Nu är dock frågan för mig inför den kommande hösten vad jag ska palla upp den på istället. Har kollat lite på blocket, men är lite osäker på vad som är lämpligt för en Monark 670. Har liksom inte tid att köpa virke och snickra ihop nåt eget så jag behöver nog nåt färdigt, typ Tyresöbock eller liknande. Nån som har tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 31 Augusti , 2010 Hej. Synd att Du inte har tid att snickra ett par timmar. Köpa bockar kostar skjortan. Sedan får Du bestämma om Du skall ha båten så högt över marken som det blir med köpta bockar. Vi är några Monarkägare i vår klubb som har två kraftiga bjälkar i båtens bredd och sedan ett v format efter bottenvinkeln. Bara att ställa ner båten utan att behöva justera in stöden som tillhör köpta bockar. Billigt och praktiskt. Båten kommer ju inte så högt över marken men det går att bottenmåla om man inte kräver bra arbetshöjd. Lycka till. Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 31 Augusti , 2010 Siggebocken tycker jag verkar vara ett bra alternativ. kostar kring 3000:- för två sidobockar och en kölbock. http://www.siggebocken.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 31 Augusti , 2010 Hallåj Det finns några trådar tidigare om just pallning. Jag säger och kommer nog alltid att säga - Köp Seaquip eller ev Tyresö stöttan. Dom är lite dyra nya men jämfört med nya bockar så är det inte så stor skillnad. Fördelen är att det är jätte enkelt att ställa dom på plats å sätta båten. Man kan justera upp båten ganska högt. Jag hittade mina Seaquip på Tradera för ett par år sedan. Van budgivningen på 2200:- Men är det akut och det inte ligger några ute på annons så blir det dyrare. Har man tur så kan dom reas för 1300:- stöttan. Siggebocken är ju ganska snarlik skulle man kunna säga. Tre träklumpar, inte samma möjlighet att justera om en Stötta. Vissa båtklubbar godkänner inte annat en Stål vaggor, stöttor och bockar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Augusti , 2010 Snickra ihop ett par bockar för att palla upp en sån relativt liten båt tar väl betydligt kortare tid än att åka iväg nånstans och köpa färdiga bockar. Dom stora pojkarna, Dom som håller på att palla upp och vinterförvara motorbåtar yrkesmässigt här längst ut i väster använder trekantiga bockar som på bilden. Lite 2x4 (45x95) lite 1x4 (22x95) nån plyfabit och skruv eller spik. Du svänger ihop en sån bock på en kafferast. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stknut 0 Postad 6 September , 2010 Tackar för alla svar och tips. Lutar nog åt att jag ska försöka snickra ihop ett par bockar trots allt. Hamnar på runda slängar femtusen spänn för beganade Tyresö på blocket, borde gå att använda pengarna vettigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser