Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
SvartaMalin

Varningar på smartcraft

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en Mercury Optimax 115 hk med smartcraft instrument, jag undrar om det går att få smartcraften att visa nivån eller åtminståne varna för låg nivå i motorns behållare för tvåtaktsolja. Visserligen varnar motorn genom en signal i reglagen men det vore bra att få upp en text på displayen.

I kalibreringsinstruktionerna för smartcraft så talas det om att det går att ansluta en tank nummer 2 som då kan vara oljetanken, men jag kan inte se hur det går till att kalibrear eller hur varningen ser ut på displayen.

Någon som vet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade in det som kallas för tank2 i kalibreringen och valde den som oljetank men då larmar den fast tanken är helt full.

Det kanske är så att det inte går att anluta oljetanken till smartcraft instrumentet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en merc 115 optimax tidigare med smartcraft och det går inte att ansluta oljetanken till instrumentet. tank 2 betyder dubbla bensintankar. den jag hade var 2004

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min är en 2008 och det går att välja oljetank i tank 2 menyn, men det väldigt lite skrivet om det i manualen. Om jag väljer den så blir det ett larm om låg oljenivå, men det blir det även om oljetanken är helt full.

Funderar på om det går att kalibrera på något sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den oljetanken som tank 2 kablaget är tänkt för är den externa oljetanken som sitter i båten om man åker optimax 135hp och uppåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det stämmer det !  Jag var ute på sjön igår och kollade då igen att lägga in den igen och då larmar den direkt. I kalibreringen så säger den att tanken ska vara 11,9 liter och det måste vara den separata, externa tank som finns på de större motorerna.

Jag har nu valt bort den i konfigureringen

Tack så mycket för hjälpen !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...