Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
PeterRiverInn

Gängtape med glykol?

Rekommendera Poster

Hallå! Känner någon till om gängtape inte går ihop med vatten-glykolblandning (sötvattenkylningen)? Jag tycker inte jag får tätt vid nya sötvattenpumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gängtejp är teflon, som tål glykol utan problem.  Jag har bytt värme- och vatten-system i villan och då helt övergått till och lin och locherpasta istället. Det blir allltid tät och det går att backa i gängan utan att det läcker. Det finns nog ingen rörmokare som använder gängtejp annat än till mycket klena dimensioner.

Det finns andra pastor än just locherpasta t.ex Unipack. Gå in på någon VVS-affär och be om lite lin och en klick pasta. Kan inte kosta många kronor. 

Senast ändrad av guestsson | 30 augusti 2010 | 22:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också läst nånstans att gängtejp inte är idealiskt till grövre montage. Innan jag snappade upp det så höll jag på länge och väl för att få tätt kring kulventilerna som skiljer motor och kamin åt till den vattenburna värmen. Men jag fick det i alla fall tätt med gängtejpen när jag till slut lärde mig hur mycket som behövde lindas på. Mycket mer än man tror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gängtejp känns nog intuitivt som ett mer modernt och bättre eller i vart fall enklare och snabbare sätt att täta gängade rördelar. Jag tycker det är kul att det urgamla linet i de flesta fall utklassar den moderna gängtejpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...