Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Spancox

Montera en extra elektrisk dieselpump?

Rekommendera Poster

En båtgranne har en liten elektrisk dieselpump i sin båt som han använder när han måste lufta systemet efter filterbyte osv.

Vid normal gång så suger alltså vanliga soppapumpen sin diesel rakt igenom den extra dieselpumpen som då är helt avstängd (körs med krokodiler på direkt på batteriet...).

Om jag vill ha något liknande till min VP2003, vad skall jag leta efter för termer?

En sökning på dieselpump eller ännu värre bränslepump är inte så gångbar. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte svar på din fråga kanske, men varför införa fler saker i bränslesystemet som kan krångla? Hur jobbigt är det att trycka 20 ggr på bränslepumpsarmen när du byter filter?

VP2003 är självluftande vid spridarna, dvs insprutningspumpen klarar sig själv så det räcker att lufta vid avluftningsskruven på bränslefiltret. Kanske din kollega har en mer komplicerad procedur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med ett förfilter från Racor går det dessutom att byta insatsen uppifrån med obruten dieselkedja (heter det så?) utan att få in luft i systemet alltså.  Men behöver man lufta enkelt kan man skapa övertryck i tanken genom att t.ex. lossa slangen till avluftningen och blåsa in luft, klämma åt slangen och lufta.  Dumt att förlita sig på ännu flera elektriska prylar som antagligen inte fungerar när de behövs som bäst.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, framförallt bra att veta att VP2003 är självluftande vid spridarna.

Även tipset om övertryck gillas!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättaste är att sätta en blåsa, av den typ som man använder till utombordare, på slangen mellan tanken och bränslefiltret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Terrafobicas modell fungerar och är enkel.

Ett tips för tankning till sjöss. Stoppa avluftningsslangen, eventuellt förlängd i reservdunken. Kolla att det ordinarie tankningslocket sluter helt tätt.

När motorn körs blir det snart ett undertryck i tanken som kommer att ta bränslet ur reservdunken. Den som är ute på långfärd kan på detta sätt skaffa sig ett antal större dunkar och slanga under gång.

Jag försökte i sommar att tanka och det gick inget vidare att hänga med halva kroppen på utsidan och hålla en 20-kilos dunk. Om dunken sätts betydligt högre än tanken kommer hävertverkan av sig själv igång om det ordinarie tanklocket skruvas upp lite så luften släpps ut den vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min förra båt ägare monterade en extra elektrisk dieselpump just till som du säger lufta systemet efter filterbyte osv, fick flera gånger stop när jag var ute med båten, jag luftade motorn som det ska, efter 4e gången under 2 veckors tid var jag så trött att jag ringde en diesel mekaniker som kan sin sak med MD21.

Han också luftade motorn och pumpade in diesel med original pump, det kom bara luft, han kopplade bort elektrisk pumpen och kopplade igen till original då funkade det perfekt och motorn startade direkt.

Han förklarade till mig att man inte ska har en elektrisk pump som extra, det blir bara problem hela tiden med luft.

Nu är den bortagen och motorn fungerar som det ska. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste ju ha varit något fel på antingen pumpen eller inkopplingen av den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara, inte vet jag men om han säger att man inte ska har det, det är lika bra att inte har det.

Nu kolla jag oftare hur det ser ut i filtret, i fall, tömmer jag filtret och pumpa med handpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en luftmadrasspump som jag bara kopplar till min tanks avluftningsslang och ett par pumpningar med den och soppan är framme igen i systemet. Som sagts i tidigare inlägg varför införa fler komponenter som kan orsaka problem, ju enklare lösning desto bättre eftersom man ofta får problem med bränslet när vädret är som sämst, att då ligga och felsöka en elektriskt bränslepump som borde fungera känns inte så kul då man kanske är stressad.

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att lägga in lite motvikt i diskussionen. Jag har elektrisk pump i kombination med min Penta 41 och den är ingenting annat än en välsignelse. Numer märker man överhuvudtaget inte att något gjorts vid första starten efter filterarbeten. Hur mycket som än rörts startar motorn direkt och går som om ingenting hänt. Några luftskruvar behöver aldrig röras.

Belackarnas argument om onödiga extraprylar, potentiella felkällor etc har i alla fall jag svårt att ta till mig. Bränslesystemet i sin helhet ska ju alltid vara i ordning och tätt, med eller utan elektrisk pump. Däremot tycker jag inte det är svårt att se trygghetsfaktorn elpumpen står för: filterproblem uppstår ju som bekant aldrig i annat än sämsta möjliga väder, på sämsta möjliga plats. Att då kunna fixa filtren och starta om på nolltid, utan ytterligare mek, är i mina ögon ovärderligt.

Pumpen jag använder, en universalmodell för bil (typ Facets cylindriska modell), har dessutom en inbyggd tvättbar sil vilken fångar merparten av det numer obligatoriska tankslemmet. Det efterföljande Racorfiltret får därmed betydligt mindre att göra och har hittills aldrig satt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänta nu lite!

Ni vill väl inte påstå att en elektrisk bränslepump i systemet gör att ni inte behöver lufta?????

P41 motorn kanske är självluftande, men det betyder inte att alla andra blir det med en elpump monterad!

Jag avråder från att montera något sådant i bränslesystemet!

Jag förordar att sätta tanken under tryck som någon föreslog tidigare, finns inga nackdelar med det, och resultatet blir detsamma.

Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag påstår just det. Jag behöver inte lufta. Men jag kan naturligtvis inte uttala mig om andra motortyper.

Däremot lättar jag ändå gärna på Racorfiltrets topp medan pumpen går eftersom det annars står en rejäl luftkudde där efter t ex dränering. Bara för att det känns bättre att veta att systemet är luftfritt; praktiskt har det ingen som helst betydelse.

Varför det skulle vara så generellt fel att montera en extrapump är fortfarande frågan. Och efter ett filterbyte/-rengöring i en nödsituation är i alla fall jag nöjd att slippa börja trycksätta tankar eller annat extramek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.

 

Min VP2003 är enligt info ovan, självluftande vid spridarna. Om man då efter filterbyte struntar i att lufta öht utan har en elpump som trycker fram diesel istället. Då torde väl pumpen fylla upp filtret  och luftmängden vandra uppåt i systemet, fram till de självluftande spridarna?

Eller har jag otur när jag tänker, nu igen? Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm tror någon skojar med oss..........

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet som sagt inte hur andra maskiner fungerar. Men det enda ställe min motor *inte* luftar själv, eller med hjälp av ytterligare pumpar för den delen, är sträckan från insprutningspump till spridare. Har man haft ur spridarna får man också lufta manuellt - på spridarna.

Resten av systemet sköter sig däremot helt utan andra insatser än att vrida på nyckeln (och köra elpumpen om man öppnat någonstans...). När det gäller just 41:an är det uppenbart att originalpumpen är den svaga länken; minsta luftficka någonstans och den pumpar inte ett sk*t, vare sig med motorns hjälp eller med den miserabla handjagaren. Det är där elpumpen är överlägsen - den har inga problem att få fram soppan hur mycket luft det än är i systemet och resten går av sig själv. Det borde rimligen fungera på liknande sätt med andra motorer men jag kan förstås inte garantera något.

I familjen har vi f ö också en snipa med äldre Penta, typ MD6 eller liknande. Den installationen har också elpump (Mitsuba) och fungerar precis lika smärtfritt som min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har oxå en elektronisk luftnings dieselpump av membrantyp.  har kopplat den till båten s elsystem så jag sätter på den via elpanelen vid naven när jag skall lufta motorn (kina motorn ysad 380)  sen är det bara att  lossa på luftskruvar . orginal hand pumpen är riktigt bra och effektiv men funkar inte alls bra om den måste suga luft lite innan  därav faller det hela lite.  men jag uppfattar nog  cvc (vattenavskiljar filtret) f  som den största boven  för ev luft läckage inte dieselpumpen.  men då måste jag lufta det mesta manuellt tyvärr. men med denna hjälp går det fort och lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du skrev att du måste öppna luftskruvarna.

Man har försökt att inbilla oss att det inte ska behövas med en elpump.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...