Gå till innehåll
måndag 04 november 2024
ulfa

Ryds 23 WA, Yamarin 62 WA eller Finnmaster 66 WA

Rekommendera Poster

Hej!

Tänkte utnyttja den enorma kunskapsbanken här på MG Glad

Några frågor till er som äger Ryds 23 WA, Yamarin 62 WA eller Finnmaster 66 WA.

Funderar/drömmer om nästa steg efter Bowrider (har Yamarin 58 BR idag).

Syfte: crusing socialt 2-6 pers, badturer, sportfiske och några övernattningar. Max 30 knop OK.
Andra krav: Skrov som klarar västkusten, nuvarande Yamarinens är mycket bra.
Ska kunna hanteras av 1 person ensam.

Med bowrider går övernattning (i båten) bort.
Med DC går fiske bort (tror jag). Det blir mycket skvätt, rens, och annat slabb i den ombonade aktern med fina dynor etc. Eller har jag fel? Har svårt att tänka mig att dra upp sprattlande makrillar i en DC, i bowridern sitter jag i främre delen och fiskar, utan monterade dynor.

Har funderat ett tag på Yamarin 64(20) DC, Ryds 620 DC, Bella 630 DC eller Askeladden 605 Explorer, men börjar fundera på om inte en WA bättre möter mina krav.
Allt går ju (tyvärr) inte att kombinera, utan DC:ns solbädd kan ju inte person 3 och 4 övernatta i en WA...  Eller?

Frågor:

1.)
Ni som har Ryds 23 WA, vad snittar de i bränsleförbrukning vid t.ex 25 knop?
(220 hk bensin)

2.)
Ni som har någon av ovan WA, vad är plus och minus efter att ni haft dom ett tag?

3.)
Upplevt kvalitet?

4.)
Vilken nödvändig utrustning har ni saknat/haft behov av (som man absolut ska se till att få med)?

5.)
Hur många övernattningar gör ni i realiteten i en WA? Antal pers? Om övernattningarna är ett fåtal, varför så få?

6.)
Vad var anledningen till att ni valde WA istället för t.ex. DC?

7.)
Är ni nöjda med WA eller har ni efter ett tag ångrat att ni inte valde DC istället för WA? Varför?

8.)
Annat att tänka på?

Många frågor....men tack på förhand. Flört

//Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt genomtänkt fråga, så jag hoppas verkligen att du får svar från några ägare med konkret erfarenhet. Själv kan jag bara bidra med att för cirka 3 år sedan var jag väldigt sugen på en WA i denna storlek... Men inte min fru... Så några funderingar jag hade:

Inombordare --- Det är en stor skillnad att Ryds 23 WA har inombordare. Bättre badbrygga bak, lägre tyngdpunkt och tyngre motor = bra på västkusten. Skrovet är dessutom 7,3 meter långt = en meter längre än Yamarin 62. Senast jag läste ett test (tror att Båtnytt hade den som redaktionsbåt en sommar?), så fick den mycket beröm för bra luftsmort skrov.

Kapell --- Yamarin 62 har ett kapellgarage framför rutan som verkar smart. Ska ni övernatta så tror jag att man vill ha större modellen kapell, så att även soffan bak är under kapellet.

Toa, kylbox, färskvatten och spisplatta/värme --- ska ni övernatta så tror jag att ni ganska snart kommer att vilja ha dessa finesser. Kolla att det finns plats för porta-potti, kyl och en vettig (inte för låg) placering för spisplattan (under förarsitsen på Ryds 23 WA om jag minns rätt). 

Vi valde HT istället -- prio på bättre övernattning och mindre kapell. Bättre med svensk väder (ofta blåsigt och kallt). Det går att fiska från badbryggan bak, eller sitta på fördäck...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,
Min familj har haft diverse båtar, HT, DC, styrpulpet. Jag tror de ligger mycket i det du säger med just DC, dvs många vill kunna fiska från båten och en DC lämpar sig inte för det. En ny HT likaså med fin inredning vill man inte skita ner. När jag var på Vinga i somras kunde jag enkelt konstatera att mestadelen båtar som låg där då var just WA modeller där man kan kombinera både utflykter, övernattning och fiske. Jag tror helt klart dessa modeller kommer bli mer och mer populära just för att de erbjuder fler möjligheter. Det man får tänka på dock med tex Ryds 23 WA är väl att enbart 2 personer får plats att sova i ruffen men själv hade jag absolut skaffat en WA modell.

Jag har själv en styrpulpet från Ryds med pulpeten i mitten vilket ger bra viktfördelning när man kör, samt att man får bra överblick åt alla håll istället för att sitta i ett hörne av båten och styra.

Senast ändrad av Rolle85 | 31 augusti 2010 | 12:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jonas478
Kapell --- Yamarin 62 har ett kapellgarage framför rutan som verkar smart.

Hej, hur menar du då? Har inte sett det på bild. Är det som Crescent T-Rex? Se bild. Verkar spontant vansinnigt. Eller har jag fattat fel?  Flört Den enda kapellgaragen jag har sett är i DC  längst akterut bakom soffan.

post-2742-1394236496,3255_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, inte ovanpå som T-Rex (mitt framför ögonen när man kör).

Kapellgaraget syns på två av bilderna på www.yamarin.fi --- främst bilden Image name:62 Walk Around_5 (osäker om denna länk kommer att fungera:)

www.yamarin.com/Hem/Modelserie/Modellserie/WalkAround/62WalkAround/62WalkAroundextrabilder/tabid/1814/galleryid/187/mediaid/1980/Default.aspx

Mellan framrutan och den öppna luckan fram syns att det är en lucka framför nederkanten på rutan, där stängerna till kapellet försvinner in. På bilden med kapellet uppe anar man att bågarna sitter fästa ganska långt ned, vilket förklarar varför de tjockare rören som bildar targabågen har fästen så långt ned (så att kapellet går att fälla innanför targabågen framåt).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte lagt märke till detta tidigare. Snygg lösning Glad  Tack för infon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstigt med minnet... Kom att tänka på en gammal tråd, med fråga om WA och Finnmaster 6600... Letade lite och hittade tråden Utflyktsbåt / Fiskebåt, se

www.maringuiden.se/forum/;thread=231393

Där finns en lång diskussion, som slutar med att killen köpte en Finnmaster 5700 WA.

Jag tipsade då om att 5 stycken WA i den storlek du är intresserad av testas i Båtnytt 2-2006. Förutom Ryds 23 och Finnmaster 6600 WA även Galeon 600 WA, Capelli 24 WA och Rocad 706 WAC. Hittar därmed även svar på din första fråga:

1) Bränsleförbrukning för Ryds 23 WA vid 26,7 knop är 1,34 liter/distans. Drar du av gasen ned till 3000 varv/minut så faller farten till 20 knop jämt och förbrukningen är 1,13 liter/distans. Som jämförelse drar Finnmaster 6600 bara 0,95 liter/distans vid 24 knop.

Testet finns att beställa här på Maringuiden under Tester -- kostar 40 kronor.

En nackdel jag såg nu med Ryds 23 är att trots att den drar näst mest bensin, så rymmer tanken bara 150 liter medan Finnmaster 6600 har en tank på 180 liter. Men den får stort plus för de höga sargarna, hela 83 cm, vilket gör det tryggt att gå från för till akter i sjögång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta, lyfter denna tråd igen, ingen WA-ägare som har några kommentarer eller erfarenhet att dela med sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det finns två vägar att gå om du vill ha mer info från andra på Bryggsnack:

1) Bjud på mer av dina egna åsikter om båtarna, eller det du hittat i båttidningars test eller när du provkört. Berätta om något konkret som skiljer båtarna åt och fråga om just det. Då blir tråden mer intressant att läsa och folk bryr sig tillräckligt för att svara.

2) Gå in under Medlemmars båtar och leta upp de som har just dessa båtar, samt skicka mail till var och en med just de frågor du verkligen vill ha svar på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Ulf

Har ägt en Westline 23WA som jag var väligt nöjd med därför att den är lite av en blandning av just DC och WA. Vi snittade närmare 15nätter i denna per sommar och den skulle funka fint för fiske om man tar bort dynorna i aktersoffan. Jag hade en Yamaha 150 4-t i bak på min vilken gav c:a 35knop på topp och c:a 0,95l/nm i 26-28knop. Vill du ha inombordare så finns den även som 24WA(samma båt fast med inombordare). De första årsmodellerna har en något flackare bottenvinkel och kan därför upplevas som något stötiga(I min synvinkel mindre lämpade för västkuståkande), detta åtgärdades dock någon gång -05,-06 och då klyver båten istället sjö som få.

Vet inte men om du inte bestämt dig för de ovan? Annars kan någon av 23:an el 24:an vara något för dig kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...