Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
makke_the_muss

Fiol?

Rekommendera Poster

Hej

Min mast krummar sig lite för lätt när man försöker att spänna förstaget. Någon har sagt att de spridda spridarna sitter för högt upp. Kan det vara så? Idag sitter de vid förstag och undervantsinfästningen. Det är en ganska extrem partialrigg med en väldig skillnad på för och akterstag. Min tanke är mer att sätta dit en fiol i toppen som stadgar densamma. Kan man köpa färdiga fioler isåfall var och är de dyra?  Eller ska man ta och knacka ihop ett eget i rostfritt? Eller är jag fel ute?

Många frågor men är på lite djupt vatten känner jag.

 

Tack på förhand

 

M

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har själv varit inne på att montera fiolstag och de enda jag hittade finns på Benns.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket har mejlat Benns om fiolen nu som de tyckte när jag frågade.

 

Men är det ingen som har synpunkter på höjden av spridarna? Det känns ju som en sak som gör väldigt stor sak för hur masten krummar sig.

 

mvh

 

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den tanken har slagit mig med backstag tom så pass att jag inhandlade block och linor m.m. Dagen när jag stog med borren i högsta hugg så var det en båtgranne som sa att sänk spridarna istället. Han är i sig en notorisk gnällare om allt så man vet inte när man skall lyssna på honom eller inte. Därav tänkte jag kolla med spridarna med er först så jag inte gör om min båt för mycket.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av fioler så den lämnar jag utan kommentar. Däremot tror jag att ett backstag/checkstag på var sida skulle fixa biffen. Infästningen i masten på samma höjd som ditt förstag. 

Tillägg: Jag uppfattar det som att du har problem med krumet i längdsled. Är  spridarna inte svepta så hjälper de inte till med att räta masten i denna riktning. Oavsett var de är monterade.



Senast ändrad av -Torsten- | 01 september 2010 | 12:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det får nog bli backstag ändå. Jo då spridarna är VÄLDIGT vinklade bakåt lite mer än man brukar se tror jag.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ansätta vanten lite hårdare?

Brukar ju rekommenderas hela 15-25% av vajer-brottslasten, för att säkert undvika slack/snärtar. Är spridarna rejält bakåtsvepta så pressar de effektivt masten föröver. Undervanten som drar akterut kan då också ansättas hårdare, så hela spridarpartiets position kan sas låsas i lämpligt läge rätt effektivt.

Du får då tre olika masthöjder där positionen i längsled är låst, mastfot, masttopp och spridarparti.

Nu drar ju förstagen kraftig föröver strax över spridarpartiet, så risken är kanske istället att masten S-krummas emellan dessa fasta positioner? (I nuläget tycks den ju snarare vara C-krummad i vissa av dina sjöbods-bilder?)

Nå, 15-25% av brottslast känns nästan läbbigt mycket när man väl börjar dra vantskruvarna, och är knappast tillämpligt på smäckra trämaster med ickestandardiserade vajerdimensioner (Seldéns har iaf beskrivningar hur man avgör procentsatsen) ?

Men kanske har du faktiskt fegat lite onödigt mycket när du drar vantskruven, och nyinstallation av stag kanske kan undvikas med mer ansättning? Skulle nog själv först provat lite försiktigt med att öka ansättningen.

Edit: Ifall bakåtsvepningen verkar ovanligt stor, så kan ju ev också såväl vantens vajertjocklek som dess röstjärns dimensioner konstruerats ovanligt kraftigt? Blir ju dessutom logiskt med spridarnivån högt, nära de dubbla förstagen. Allt just för att undvika obekväma extrastag genom extra ansättning, nåt sånt??  

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 02 september 2010 | 17:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju det med spännigen som är problemet. Jag har riggat andra båtar och då kan man ju ta i av kung och fosterland. Men när jag tar i mer så blir det bara mer och mer krum på masten. Den är väldigt flexibel så den går ju inte av men den skulle nog bli till ett u om man tog i tillräckligt.

Jag skall segla lite i morgon så jag knäpper något nytt kort då för jag kollade i sjöboden vilka bilder jag hadde och riggningen har nog varit sämre och värre där.  :) Men det har blivit bättre och bättre iallafall.

edit: Såg att avatarbilden överensstämmer nog ganska bra med den nya fast med gammla segel och bom. Som är utbytta för att passa och fungera lite bättre nu. Dock har jag fått till lite mindre krum på den i år.

 



Senast ändrad av makke_the_muss | 03 september 2010 | 09:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, stagena är många och skulle de alla dras hårt blir väl den sammanlagda lodräta belastningen i den smäckra masten för hög.

Vad händer om du skiftar plats på över- och undervant?

De dubbla undre förstagen verkar fästa rätt nära spridarpartiet, så ifall undervanten drar i en större vinkel akterut kan de kanske lättare motverka, utan att behöva ansättas/belasta masten så hårt?

Jag själv och många andra har skiftat över- och undervant på Amigo 23:an, men åt motsatt håll. Kan numera sätta an riggen hårdare på det viset. Men den har ju bara ett enda förstag infäst rätt nära masttoppen som behöver sträckas upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nu har vi testat lite i helgen. Med glatt resultat. Jag flyttade fram masten lite i mastfoten och skiftade över och undervant. På det viset så blir det fortfarande spridda spridare. Då gick det även att spänna på så pass att jag känner mig väldigt nöjd. Än sitter den lite snett upptäckte vi ute på vattnet men det är ju väldigt snabbt åtgärdat om man gämför med tidigare gissel.

Så tack så mycket för all hjälp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar fungera, och med tanke på de dubbla förstagen helt nära spridarpartiet verkar det helt rätt.

En nackdel kan ev visa sig då storen revas mycket? Segelcentrum flyttas ju då ner, båten kränger kanske normalt men nu med vind-tryckpunkten lågt.
(Klart under spridarnivå, all mastlängd/stagning över denna nivå blir sas överspelad. Spridarpartiet blir som en sorts ny masttopp, underliggande delar lika kraftigt belastade som annars helheten normalt?)

Själv har jag ju också skiftat över- och undervant på min Amigo 23, men som sagt åt andra hållet. De flesta A23:ägare kör glatt vidare med denna original-felinbyggda vajersträckning, för nackdelen märks inte förrän man revar kraftigt.
(Undervanten saknar i princip mothåll från nåt förstag på tillnärmelsevis samma höjdnivå, eller ens nåt framåttryck via bakåtsvepta spridare, och trycker man masten akterut med bara handkraft så slaknar de därför omedelbart.)

Vi har iofs inte alls lika båtar eller rigg, men orsaken till att jag skiftade över-undervant var att med enbart maxrevad stor i 16-20 m/s (båten balanserar/lyder roder då bra med enbart ett bottenrevat storsegel) så började mastfoten röra sig oroligt i däcksfästet. Inte så förtroendeingivande att se hur masten börjar skruva på sig när det brallar i. ;)

Var alltså lite extra uppmärksam på detta, testa gärna vid tillfälle lite försiktigt i högre men ändå måttliga vindstyrkor med bottenrevat. Bättre att testa under kontrollerade former än att i busväder plötsligt överraskas av ev svagheter. Tror iofs inte alls att detta är särskilt aktuellt i ditt fall, men nämner det ändå.

Edit: Ordet felinbyggd vajersträckning var kanske att ta i, man väljer ju själv vid påmastning. Men A23:ans röstjärn är olika vinklade så det blir likväl självklart hur de skall sitta. Själva röstjärnen tycks alltså ha förväxlats original. Kolla tex bilden i min sjöbod, den båten har vantena fel (f.ö. numera konstaterat också av riggaren Seldén).  

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 06 september 2010 | 19:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...