Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
lucifer112

Erfarenhet Suzuki utombordare

Rekommendera Poster

Farsan funderar på att köpa ett båtpaket. Yamarin 50SC-08, men med en äldre motor.

Suzuki 65hk-93.

Undrar bara om nån här har några efarenheter av Suzuki 90-talare?

Jag har hört det brukar vara pålitliga snurror. Inte världsbäst på nåt men inte heller dåliga.

Stämmer det påståendet?

Nån som vet nåt om den motorn, hur många cylindrar? Finns det oljeblandare på dom? Tilt fanns, men är det alltid trim/tilt? Nåt speciellt dåligt på dom?

Tacksam för svar! /Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På riktigt ingen som har ägt eller känner nån som har haft en Suzuki på hela nittiotalet?

Då kan dom inte vara populära..:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 85:a från -90
har fungerat bra dom 12åren jag haft den, oljeblandare jepp, trim & tilt också (tror inte det finns med bara tilt på utombordare under 90-talet)

mest negativt :
Saknar en tydlig skvallerstråle, den liksom mest spottar & fräser & har så alltid gjort under alla år (har bytt impeller 2ggr men den gamla har varit helt okay båda ggr).
Min har alltid varit lite kinkig att starta på vårarna eller om den legat still för länge (dvs några veckor) men den har alltid gått igång (utom när man glömt död-mans-greppet:)

men det låter ju väldigt tråkigt att köpa (nästan) ny båt men med gammal motor...jag letar ny båt men resonerar precis tvärsom   dvs gammal båt = inte så kinkigt med repor & puts  men nyare motor då jag vill ha driftsäkerheten & den lite nyare tekniken, en 93:a är trots allt snart 14år gammal...försäkringsvärde i princip =0  om den försvinner.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är han väl fel ute farsanGlad.

Han ska väl inte köpa en så fin och dyr båt och sedan köra med en gammal  2-taktare?

Han kommer att bli besviken, nej satsa på  en modern 4-taktare Yamaha eller Suzuki är min rekommendation.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag visste att det skulle bli mer diskussion om årsmodellen..

Jag tänker som så. Han sökte en ny båt med självlänsning och bra sjöegenskaper. båtpaketet var så billigt att han har bara betalat för en båt och trailer. så motorn är på köpet. går den bra så är det bara en bonus. Dessutom så har jag hellre en gammal 2-taktare, för att dom är så enkla att skruva med och kräver nästan ingen service. Och det som J-Bro skriver att försäkringvärdet är noll om den försvinner..Inte blir en Suzuki från 93 stulen,den får vara ifred.

Själv kör jag med Merc 500 från 72. den har gått fint nu 2 somrar,(och den är 20 år äldre en Suzukin) medan min granne som har en Mercury från 2000 talet fick lämna in sin i våras då det var nåt fel på insprutningen, och fick vänta väldigt länge på att få tillbaka den.

Men idag ska den provköras men det såg lovande ut när vi hade igång den på land igår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med en 60HP Suzuki från 1983 som går fin fint.

Autoblandning av oljan som fungerar alldeles perfekt. Drar dock en hel del sås.

Har inte heller någon direkt skvallerstråle utan spottar och fräser ut vattnet ibak. Kyler dock helt perfekt. Startar alltid direkt utan att behöva choka motorn även när den har stått still någon månad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...