Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Corvus_corax

Megatrassel med båtköp från marina

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Usel förklaring. Om Du inte har fokus på allt så är det förståligt och t om mänskligt MEN klaga inte sen på säljaren, det blir för dumt. Du hade tydligen tillgång till att se på kapellet men så blev inte gjort. Så bit i det sura äpplet att det faktiskt ligger på Dig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag startade inte den här tråden för att bli påhoppad av något surkart som av någon outgrundlig anledning anser sig ha rätten att skriva mig på näsan i något som surkartet uppenbarligen inte riktigt förstår.

Det är bara att beklaga att några av våra medmänniskor har obetvingliga behov av att lägga sin näsa i blöt och mästra i bästa besserwisser stil.

Oh my god ! som dom säger på utrikiska 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Stiligt skrivet! Du tål uppenbarligen inte motgång eller saklig kritik speciellt bra, så frågan blir faktiskt varför startade Du tråden? Du hade väl inte förväntat Dig att alla skulle godtaga Din version ensidigt utan vidare! Så fungerar det inte tyvärr. Jag förstår om Du är besviken över förstörd båtsommar och övriga besvär en krånglande båt kan orsaka MEN om Du skriver offentligt så MÅ Du också tåla att få svar som inte odelat är i Din favör.

Ps: Mitt inlägg handlade om kapellet men Ditt svar går på mig som person.... var det inte båten Din tråden handlade om.....?

Senast ändrad av sdk780 | 01 september 2010 | 21:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej corvus

Du har haft maximalt med otur.Det är alltid tråkigt när man har köpt en pryl,bil, eller båt

och man upptäcker att båten tex inte uppfyller förväntningarna.Jag tycker synd om dig.

Men du borde nog ha kollat lite mera på båten.Ta detta som en läxa och lita inte på försäljare bilhandlare eller hästhandlare. Var alltid på din vakt .Deras uppgift är att sälja och inget annat.Jag tycker att du ska ta kontakt med firman som sålde båten till dig och berätta om de problemen som du har.En del av felen vill de säker inte veta,för att du borde ha sett detta.Att bara ringa och prata med dem i lungt och ro,Är oftast det bästa.kanske du kan till och med få lite hjälp.Alla båtmänniskor är absolut inte motorkunniga(även jag)och de flesta har gått på en eller annan nit.Och tro mig man blir duktigare med åren.

mvh Zach

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok vad fick jag ut av det här då ?

Jo att de flesta känner besvikelse när de blivit lurade eller blåsta av någon som lovar runt och håller tunt.

Jag har också fått bekräftat att det finns besserwisswertyper även här.

Men det mest viktiga är att tråden har lästs och någon form av debatt, även om den varit galet koncentrerad på att visa min försumlighet som köpare då jag inte skruvade ner båten i mikrodelar för undersökning innan köpet och säljarens rätt och oklanderliga sätt.

Jämför med hur ni alla skulle reagera vid köp av begagnad bil som skulle kunna jämföras med en 30 årig båt. Att göra en jämförelse med en 30 årig bil eller som någon föreslog (vitvaror) är ju bara bevis på okunskap.

Nå ingen skulle troligen acceptera att säljaren dyrt o heligt lovar att allt ska vara helt vid leverans och att alla fel omedlebart skall repareras under garantitid, för att sedan upptäcka en myriad av fel som mycket motvilligt åtgärdas. Eller fullkomligt ignoreras av säljande företag.

Att i detta fall häva sig på tå och klandra kunden är inte bara förargligt utan också synnerligen korkat enligt min mening.

over and out 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nå ingen skulle troligen acceptera att säljaren dyrt o heligt lovar att allt ska vara helt vid leverans och att alla fel omedlebart skall repareras under garantitid, för att sedan upptäcka en myriad av fel som mycket motvilligt åtgärdas. Eller fullkomligt ignoreras av säljande företag.

Det är skit och ett jävla sätt tycker jag. Har man sålt en pryl med garanti ska man stå för sina åtaganden utan att kunden ska behöva känna större besvär. Det är tyvärr många handlare av begagnade båtar som får ett oseriöst skimmer kring sig (se mitt tidigare inlägg). Det är oseriöst att sälja skräp och det är oseriöst att uppge att skräpet är felfritt. Det är oseriöst att inte stå för sina åtaganden.

Att i detta fall häva sig på tå och klandra kunden är inte bara förargligt utan också synnerligen korkat enligt min mening.

Men att handlarna är oseriösa fråntar inte köparen sitt ansvar i frågan. Det är DU som köpt båten, det är DU som inte gått igenom båten ordentligt innan köp, det är DU som kunnat se till att du slapp bli lurad, DU hade möjlighet att köpa en annan båt eller helt enkelt låta bli. Handlaren kan inte ta ansvar för ditt handlande. Den enda som hade kunna undvika allt detta är DU. Så nog har kunden ett ansvar vid båtköp. Ingen har tvingat dig.

Så vad om är korkat enligt din mening får stå för dig. Själv har jag undvikit din situation genom att anlita kunnigt folk i förväg. Jag tycker inte det känns korkat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jämför med hur ni alla skulle reagera vid köp av begagnad bil som skulle kunna jämföras med en 30 årig båt. Att göra en jämförelse med en 30 årig bil eller som någon föreslog (vitvaror) är ju bara bevis på okunskap.

Okunskap?

Nå, men förklara då för oss som inte fattar: Vad är skillnaden mellan bil och båt?

Jag köper en 31 år gammal bil. Motorn skär. Jag blir besviken. Men är det firman som sålde som gjorde fel --- eller jag som körde på för högt varv?

Du köper en 31 år gammal båt. Motorn skär. Du blir besviken. Men är det firman som sålde som gjorde fel --- eller du som körde på för högt varv?

Ge oss kunskapen, då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bil är en förbrukningsvara anser de som inte förstår bättre.

En båt är en evighetsmaskin anser de som inte förstår bättre.

Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...