Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Corvus_corax

Megatrassel med båtköp från marina

Rekommendera Poster

Jag har just kommit hen efter ännu en helg med båttrassel och bärgning med hjälp av sjöräddningen.

Någe så överdrivet dåligt genomgången båt före försäljning går nog inte att hitta.

Jag har haft problem från dag 1

- Försenad leverans på grund av skit i bensinen och igenkorkat filter.

- Backhake som kollapsade efter några timmars båtanvändning.

- Hål i toppen, med utbyte som resultat.

- Kapell som rämnar mer och mer med 40 talet lagningar

- Läckande lock till sjövattenkylning, vattenfyllt motorum

- Startmotor som gav upp

- Igensatt bränslesystem eller bränslepump som gett upp ( senaste felet)

Detta har fullkomligt ödelagt en skön båtsäsong.

Ja väntetider på reparationer, trassel med servicefolk etc. listan kan göras väldigt lång.

 

Ni som funderar på att köpa båt, lita inte på marinor !!!!!

Absolut inte om marinan ligger norr om stan i Jakobsberg nära stäket.

Någe så bedrövligt jävla illa skött båt såld till överpris utan någon som helst koll.

Tur för dom att jag dök upp utan båthandlarvana.

Men om sju svåra år till så kanske den är i toppskick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Ehh jaha! Provkörde Du inte båten före köp och om Du själv anser Dig vara ovan så varför ordnade Du inte hjälp från kunnig bekant eller om det inte fanns en besiktningsman?

I och med att Du skriver på offentligt forum så får Du förvänta Dig en viss skepsis, Du är ju trots allt bara en part! Personligen tar jag alltid inlägg av denna typ med en nypa salt, speciellt när man pekar direkt på en specifik firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står naturligtvis var och en fritt att vara skeptisk.

Faktum kvarstår dock, båten har haft mägder av fel och kommer troligen uppvisa mer.

Självfallet konsulterade jag bekanta med båtvana som fick kolla båten.

Provkörning före leverans gick ju som sagt åt helvete då de inte fick igång den på grund av skit i bensinen.

Då jag har en positiv människosyn så gjorde jag misstaget att lita på marinans anställda. Det har jag fått ångra.

Jag har inte pekat ut något specifikt företag, möjligen gett en vink.

Att försvara företag som lurar sina kunder luktar illa och är aningen suspekt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Du anger firmans placering så precis att det inte är någon liten vink om det, finns ju liksom ingen annan där! Klart jag är skeptisk som Du går på och jag blir ännu mer övertygad om att fortsätta vara skeptisk. Tonen i skriften Din ang firman pekar tyvärr på att denna tråd drar iväg åt det oseriösa. Jag har för den skull inte försvarat firman, tror Du det så läs en gång till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt det är någe lurt när man försvarar ohederlighet.

Jag är endast mycket tydlig och helt sanningsenlig.

Klart man tröttnar till sist efter så mycket trassel.

Endast den med god lokalkännedom kan ana vilket företag som det är fråga om.

Detta är ett öppet forum och därför är jag extra noga med att inte kasta dynga på någon enskild person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Suck! Vem har försvarat ohederlighet? Varken Du eller jag och ingen annan har ännu skrivit i tråden. Läser Du eg vad jag skriver? Jag har inte sagt varken bu eller bä OM firman men varit skeptisk till Ditt sätt formulera klagomål, det är stor skillnad. Och så lokalkänd behöver man inte vara för att förstå vilka det gäller, det är en rätt så stor och proifilierad firma.

Vad har Du egentligen gjort för att få ordning på felen? Vad gjorde Du eg vid provkörning? Vilken kontakt har Du haft med representanter för firman efteråt.

Det är lätt att smutsksta någon utan att åtminstånde komma med lite mer fakta!

Som Du nu formulerar Dig så blir det bara surmagat gnäll från en part!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt endast en person har reagerat, hur kan man vara skeptisk till en persons reaktion mot att upptäcka att ha blivit lurad ?

Skeptisism mot vad ?

Skulle jag ha orsak till att hitta på något ??

Om fler vill lägga ut texten om vilket företag som de tycker sig se, så ok.

Surmagad ? Inte det minsta........jag har haft en tålmodighet som många skulle avundas, framför allt då hela min planerade semester fick ändras på grund av alla dessa fel. 

Felen har uppstått och översköljt hela sommarsäsongen med trassel, vad har jag gjort för att avhjälpa felen ?? Reklamerat dem naturligtvis.

Jag vill endast belysa att man som båtköpare måste syna varenda skruv innan man köper båten.

Att lita på ett företag och tro att det på något sätt gör köpet tryggare är en skimär, man blir lika lurad då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Corvax....du verkar helt enkelt inte vara mottaglig för argumenten sdk780 har, fö tycker jag sdk har helt rätt. Du Corvax skulle nog kollat båten mer noga innan köpet och hur vad det nu...

Jag vill endast belysa att man som båtköpare måste syna varenda skruv innan man köper båten.

Att lita på ett företag och tro att det på något sätt gör köpet tryggare är en skimär, man blir lika lurad då

Jojo,

/E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har som köpare undersökningsplikt. Precis som säljaren har upplysningsplikt!

Man kan ställa frågan rakt ut - finns det något med båten som jag behöver/borde veta? Har dom då dolt fel som är uppenbara är det deras ansvar att inom rimlig tid åtgärda dessa fel.

Hänvisar dig till konsumentköplagen, där står det precis vad som gäller.

Har själv haft problem med mina två senaste båtköp.

Är man saklig och inte brusar upp så går det mesta att lösa!

Åk till marinan och prata med dom, ta upp alla fel och kom med en lösning till dom.

 

En annan viktig detalj - en båt strular alltid vid ett ägarbyte - någon form av oskriven lag..

 

Själv kan jag ställa mig skeptisk till varför man köper en båt som inte gått att starta - om den dessutom varit överprisad finns det säkert en drös med andra båtar att köpa.. Bara min tanke..

Att hänga ut dom för att dom sålt en båt som visat sig dålig känns tveksamt, det verkar ju som att du fått hjälp med båten - det är ju det viktigaste!

Sen finns det en möjlighet att marinan kollat båten och inte sett några fel. Vidare kan det vara en uppdragsförsäljning och då vet dom sällan mer än vad säljaren berättar.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med undantag av kapell och första bränsletrasslet så verkar felen ha uppstått efter hand. Inget av dessa  senare fel är sådant att det självklart skulle upptäckas vid ens vid en noggrann besikting.

Har säljaren lovat att båten är i toppskick och du köpt båten i den förvissningen, så är naturligtvis 40 lagningar i ett kapell inget man räknar med. Annars känns det mest som gnäll i efterhand, men kapellet skall vara rimligt tätt annars får de fixa också detta.

Naturligtvis är det trist att du har haft alla dessa fel, men du har trots allt en betydligt bättre sits än om du köpt båten privat och fått stå för allt själv.

Du har haft fler fel än vad som är normalt för en säsong, men båtar går sönder och det är nästan alltid omöjligt att får det fixat utan att semesterplaneringen blir lidande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag säga att jag (förstås) tycker att det är trist att du fick en misslyckad båtsemester --- hoppas att den blir bättre nästa år :-)

Men... Jag som är lite nyfiken av mig pusslar ihop från dina andra trådar att du köpt en Flipper 700 med en Volvo penta motor AQ 140 A och ett kapell med ett 50-tal lagningar som du tänker byta till nytt. Alltså en båt som är ungefär 30 år gammal... Som det tydligt syns redan vid första titt att den är 30 år gammal.

Och... Jag blir förvånad. Enligt volvopenta.se så tillverkades AQ140A under perioden 1975-1979. Jag trodde inte att marinor sålde båtar med 31 år gamla motorer. Mitt intryck är att de inte vill att konsumentköplagen ska gälla på så gamla motorer, för de inser att de i så fall tar en stor risk att ersätta fel som upptäcks/uppstår strax efter leverans. Så jag undrar... Köpte du verkligen av marinan, ett företag? Är det företaget som står som säljare i kontraktet? Vad skrev i så fall marinan i kontraktet om motorn?

Eller var det förra ägaren (privatperson) som sålde, medan marinan bara var mäklare?

Plus... Nog förstod du redan innan köpet att en 31 år gammal motor = problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt ska du nog vara glad att du köpte båten av ett företag för då kan du alltid reklamera och åberopa den 6-månaders garanti som följer med köpet.

Hade du köpt båten av en privatperson så hade du stått med byxorna neddragna.

Har själv köpt båt av marina och tog dit en besiktningsman. Även i detta fall var båten illa genomgången som jag ser det. Men jag gillade båten.

Resultatet av genomgången lämnades till säljaren tillsammans med en uppmaning att samtliga punkter ska vara åtgärdade för att jag ska köpa båten. Så skedde. Ett fel dök upp som inte kunde kontrolleras av besiktningsmannen, men även det åtgärdades inom ett par dagar på garantin. Nu har båten tuffat på i ett år utan några större problem. Lite skit i tanken, men det tar vi senare i höst. 

Annats kan man kan väl annas säga som såhär:

Vore en båt i toppskick, varför ska man då låta en marina sälja (byta in) den och sno pengar som tidigare båtägaren skulle fått annars? Istället tror jag att det är mindre intresserade båtägare som gör så - med följd att båtarna inte sällan är i sämre skick.



Senast ändrad av Jonterally | 30 augusti 2010 | 08:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

........och att ett kapell med en massa lagningar inte är något man kan klaga på....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konsumentköplagen gäller även om marinan bara mäklat båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att det beror på hur avtalens skrivs. Om köparen enbart skriver kontrakt med förre ägaren (privatperson), då spelar det ingen roll att båten låg hos en marina innan den såldes (av förre ägaren).

Och för marinan verkar det ändå finnas en avgörande skillnad: De är smarta och har i sin tur ett avtal med förre ägaren, att denne får stå alla kostnader för att reparera fel. Gissar att de till och med kan hålla inne en del av köpeskillingen, som inte betalas ut förrän notan är komplett...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blocket säljer just nu 45 stycken Flipper 700. Av dessa säljs 44 av privatpersoner och 1 av ett företag.

Kollade även sajten hos mäklaren vi köpte av, de säljer just nu 22 båtar. Den äldsta är från år 1999 = 11 år gammal.

Så det verkar, för mig, ovanligt att ett företag säljer en båt med 31 år gammal motor.

(ändrade osannolikt till ovanligt)



Senast ändrad av Jonas478 | 30 augusti 2010 | 13:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trista upplevelser helt klart men frågan är om säljaren stått för de kostnader som uppstått efter köpet. Några av de fel du räknar upp är relativt dyra (toppen, startmotor) och vid ett privatköp så är detta ofta borträknat i köpeskillingen när motorn är gammal och lämnar ett utrymme för reparationer.

Har marinan tagit ut ett pris utöver den rabatten som privatköp ger och tar sitt ansvar att ordna felen så ser jag fördelar med att köpa från marina. Annars tror jag att privatköp ändå är att föredra när båtarna börjar bli gamla. Svårt att tro att motorer som är 30 år ska vara felfria men en bra privatsäljare är mer noga med att visa upp vad som är gjort med båten iform av service och reparationer. Däremot är det svårt att veta när toppen går ifall båten är skött som den ska och är 30år.

Innan jag bytte drivlina i min båt hade jag flera spekulanter på den. Jag sa alltid att det är en fördel ifall du kan skruva när man ska köpa en begagnad båt. Man får vara lite allt i allo när det gäller båtar.

Hoppas allt löser sig för dig även om denna sommar gick i sank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stackare.

Om du köpt båten på den firman i Järfälla som jag tror så har jag genuint dåliga erfarenheter av dem. Kan bara beklaga och tipsa dig om att försöka häva köpet.

Deras verkstad gör dåliga jobb och kundmottagare och verkstadchef var ointresserade att åtgärda de fel de ställt till med. Fick tjata mer än 6 månader innan det var ordnat.

Man kan ju alltid lämna en recension om företag på:

http://www.reco.se/q/båt/järfälla/1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att vi pratar om samma marina/verkstad. Av verkstaden har jag två negativa erfarenheter:
1. Skulle fråga hur det gick med reparation av min båt, dryga och otrevliga svar, och anklagelser
2. Köpte en ny båt som min 2 år gamla utombordare skulle monteras på, de har lyckats montera den så så det gick att svänga åt bara ETT håll. Märkte inte det när de provkörde båten med mig för han tog en rund bana och svände alltid åt samma håll !!!
[i detta fall fick jag dock 100% hjälp av försäljaren på samma marina, han fixade delarna åt mig så att jag kunde hämta dessa på Yamaahs lager i Jordbro och montera själv samma veckan]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla fantastiska svar.

Jag har förstått att när man handlar båt så skall man räkna med att bli lurad, jag antar det liksom ingår i charmen med båtköp.

Allt ansvar skall tydligen enligt tradition ligga på köparen, eller har jag missat något?

Jag har nogsamt studerat konsumentköplagen men den har kanske en annan tillämpning i marina sammanhang som jag också borde informerat mig om ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl inte tycka att man ska förutsätta att man blir lurad - det är väl att dra alla över idiotkammen..

Båtar är speciellt, alltid fuktig miljö. Det händer alltid saker med båtar som byter ägare - oskriven lag.. Sen kanske inte föregående ägare har koll, inte använt båten på länge eller liknande..

Sen finns det en massa strulbåtar som folk säljer för att bli kvitt ett problem..

 

Men att tycka att man alltid blir lurad är en överdrift.

 

Skulle folk skita i att göra affärer med dom marinor som om och om igen beter sig illa så skulle dom snart kursa - problemet ur världen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då Jonas, ingen uppgift om ålder behöver ifrågasättas.

Trots allt så har jag koll på vad jag köpt och av vem.

Problemet är av annan art skulle man kunna säga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurad --- Det är väl ungefär som att köpa en 31 år gammal bil, eller en 31 år gammal gräsklippare, eller ett 31 år gammalt kylskåp... De flesta tycker nog att köparen borde förstå att så gamla saker kan skära ihop när som helst...

Allt ansvar --- Nej, men köparen har undersökningsplikt. Och om man inte vet vad man ska titta efter, så är det (som sagt i första inlägget) ingen bra ursäkt, för det går att anlita en auktoriserad besiktningsman. Jag tycker att han som jag anlitade har en bra sajt som förklarar mycket, med tänkvärda bilder:

www.batbesiktning.se/Besiktning-motorbatar/Besiktning.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att mycket handlar om förväntningar och vad säljaren ger för intryck vid genomgången av den begagnade båten. Säljaren vill självklart höja objektet för köparen för att affären ska gå smidigt och köparen är sugen på ett behagligt liv till sjöss och väljer i många fall att blunda för framtida problem.

En 7 - 8 meters 30 år gammal  motorbåt med bensininombordare ligger i intervallet 100 - 200 tkr. Nya motsvarande båtar ligger i intervallet 800 tkr och uppåt. Har man som köpare begränsad kunskap om vad som kan förväntas hända med en begagnad båt som har varit i omlopp med flera olika ägare under sin livstid så blir man med säkerhet besviken.

Trots allt så får man enormt mycket båt för pengarna i den prisklassen men samtidigt så står man inför flera reparationer, strulande pumpar, småskador som kan vara nog så irriterande.

En båtbesiktning av en 30 år gammal båt kommer med all sannolikhet att leda till ett protokoll fullt av anmärkningar men likaväl kan den båten ge många härliga dagar till sjöss.

I detta fall är det en kombination om köparens förväntningar, säljarens iver att skeppa iväg en båt som inte var i godtagbart skick i förhållande till priset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Jag tackar för alla kloka ord.

Några samtycker andra inte alls

och någon förhåller sig neutral och saklig

Att inte få den produkt som man enligt säljaren garanterats att få, är en trigger för missnöje och det kan troligen ingen förneka.

Självfallet så får man förstå att gamla grejor kan krångla. Vad man som säljare då inte kan göra är ju att lova runt o hålla tunt.

Det är det som gör mig förbannad, inte båtens skick i övrigt.

Min besvikelse och surhet rör alltså säljarens agerande med utlovande om att båten självklart ska vara hel och utan fel. Om man känner till brister ska man självfallet visa dom för kunden och dra av det på priset.

Att låtsas som att man inte känner till problemen eller ännu värre faktiskt inte veta båtens status som säljare och lova att den är i gott skick, är enligt min mening bedrägligt och klandransvärt. 

Det är ju detta som det handlar om och inget annat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta men när du skriver följande: Kapell som rämnar mer och mer med 40 talet lagningar och använder det som ett argument för att du blivit lurad så blir man mer än förvånad.

De flesta sunda människor kan nog se och förstå att ett kapell av den digniteten är slut och egentligen inget som man kan förvänta sig något av. Varken att det skall vara tätt eller hålla någon längre tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nähä menar du att kapellet är slut ?? det kan jag inte tro. ( klart korkat inlägg)

Grejen är just att säljaren har mage att sätta dit det samma dag som båten levereras och skyndsamt lägga i båten ta en tur med mig som kund och sen hastigt avlägsna sig. Mitt fokus som kund ligger då kanske inte på kapellet utan båten som helhet. Säljaren har bedyrat att allt ska vara helt vid leverans.

Är det inte bedrägligt så vete tusan ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bitterhet ?

Nä för tusan, det är bara att :

- gilla läget

- bryta ihop och komma igen

- ta det som en prövning

- se det som utvecklande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Corvux, och förlåtSkäms

Nu har du förklarat så att jag förstår. I ditt första inlägg står inte att säljaren lovat att båten självklart ska vara hel och utan fel. Alltså trodde jag att du köpt båten i befintligt skick --- något som jag gissar att många andra som läser det första inlägget också trodde.

Sedan förstår jag (som sagt) inte varför en säljare tar risken att lova att en 31 år gammal motor är utan fel... Men har säljaren lovat det, så förstår jag att du är besviken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm...om jag inte minns fel så vill marinan vi har i norr inte byta in båtar äldre än 10 år, då de uppger att de måste lämna åtminstone viss tids garanti, vilket man i många fall är tveksam till på 20-30 år gamla båtar. Iofs helt förståeligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...