Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
Warberg4

Nybörjare behöver hjälp med Mercury 40 elpto

Rekommendera Poster

Hej,

Är helt färsk ägare av en styrpulpet med 40 hästars mercury 40 elpto ifrån 2006. Har varit ute med båten två gånger. Första gången hade jag inte några problem. Men ikväll så åkte vi ut igen och då betedde sig motorn konstigt. Vi började trolla cirka 15 min. Körde sedan ut till ett grund, cirka 10 minuters körning bra fart. När vi sedan skulle flytta oss kortare sträckor var kändes motorn sur och var inte så lättstartad som tidigare. Jag har lite svårt att förstå varför den krånglade och troligtvis blev sur.

Det borde väl inte vara några problem att trolla kortare perioder 15-30 minuter med en 2-taktare?

Jag kom att tänka på att nog hade grundgasreglaget lite uppe när jag körde ut. Kan det ge sur motor. Några andra tips på vad jag skall tänka på när jag kör den motorn för att slippa problem.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är inget ovanligt när det gäller tvåtakt med förgasare. Känner exakt igen problemet. Har själv haft två murklor av sista åren med förgasare som betedde sig på detta viset(och en del äldre maskiner för den delen med). Oftast, för att få igång motorn behövs lite extra gas, ibland ett tryck på choken, och så hoppar den igång. Otroligt irriterande, speciellt vid drivande fiske där man snabbt vill ha igång motorn innan man driver in i stenar mm. Problemet visar sig oftast när motorn inte är riktigt uppe i arbetstemperatur(svalnat efter en stunds drivande). Min sista 50 hästare var inte nådigt tjurig efter en timmes trollande.....

Jag tröttnade på problemen och valde att byta ut min sista murkla mot en Evinrude e-tec som hoppar igång direkt.

Mitt tips är att lära känna din motor, och hur den skall jinxas för att gå igång. Tvåtakt med förgasare är som kvinnor, man måste lära känna dom, och sedan skall dom smekas på rätt sätt...:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Dock är jag fortfarande lite orolig eftersom den även efter man fått igång den och kört en stund gick ojämt mm. Kan det bli några långvariga negativa effekter av att man trollar med den?

Jag tänkte sticka ut någon gång i veckan och testköra igen och se om problemet med ojämn gång kvarstår. Är det något jag bör kolla typ tändstift etc?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...