Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Snecker

bränsleförbrukning Mercruiser 3,0

Rekommendera Poster

Hej Glad

Jag funderar på att köpa en quicksilver 640 crusier med en helt ny Mercruiser 3,0
 inombordare och jag undrade bara:

Hur mycket bränsle brukar den dra?

Vad tycker ni själv om motorn/ båten?

plus/ minus med motorn?

Tack i förväg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har haft en 3.0, och den funkade helt okej och var inte jättetörstig. Jag hade iofs en lättdriven båt på dryga 5,5 m. Nackdelen med motorn är väl om än idag att den är väldigt omodern. Den har väl dessutom fortfarande förgasare.

Men som sagt en väldigt vanlig motor, vilket innebär att tillgänglighet på delar är bra och att servicekostanderna humana då den dessutom är 4-cylindrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej tack!

vad har du för någon nu då? eller har du ingen och kan du rekommendera någon båt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja..vad är du ute efter...bad, fiske, vattensport, övernattning , sitta vindskyddat, fria ytor..beror vad du söker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten ska vara till bad, fiske i sundet, vattenskidssport och gärna öppna ytor så att man lätt kan stå och fiska. Övernattningsmöjligheter är inte så viktigt har dock en maxbudget på runt 300 000 /- lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dessa pengar får du ju en stor, fin walkaround med inombordare. Kolla tex Uttern s64, Finnmaster 6500, Ryds 23 Wa . Dessa är ju som sagt walkaround med två nödsovplatser, men öppna ytor och som regel Mercruiser 4.3 liter på 190 eller 220 hk, och dessutom fina båtar alla tre.

Baksidan med walkaround är att endast 2 får lä bakom vindrutan, vilket är en klar nackdel då det oftast är rätt kallt sitta utanför rutan i 25 knop.

Alternativet är ju att satsa på en bowrider, dvs öppna fria ytor, men heltäckande ruta för flera personer. Titta tex på Ryds 20 GTX. Här uteblir sovmöjligheten men kanske blir färden skönare för alla om man är fler än två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kolla in HR:s nya daycruiser med sänkt fördäck i senaste VIB - sprillans ny 6 m med 140 hk fyrtakt och fullt utrustad för 370kkr. Svårslaget om båttypen passar behovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.

tyvär så ligger det en bit ovanför våran budget men tack ändå!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde en kompis gamla Chris-Craft Sea Hawk 21 fot för några år sedan som kanske kan vara en intressant båttyp. Den gick bra i sjön och var lätthanterlig tycker jag. Hade iof en utombordare, men finns med inombordare också och bör inte vara dyra (tror han sålde den för typ 120.000kr).

Då får man inte en ny båt, men lite mer kvar i plånboken.



Senast ändrad av TommyN | 01 september 2010 | 10:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej . Den drar väldigt lite och är en bra motor som det finns mycket reservdelar till och dom är billiga. Jag har en 2,5 liters som jag har bytt topp till en 3,0liters, båten är en Glastron v164 ca 5met med ganska djup vform ligger på cirka 1,0 -1,5 lit /distansen och då ligger jag på ca 35knop .Drar lika mycket även då jag kör med vattenskidor.Vill du se hur båten ser ut så titta in på min sjöbod så ser du hur skrovet ser ut

post-3401-1394236497,257_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det någon som har köpt en quicksilver 640 crusier och isfj vad tycker du om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag känner till så är 3 L 4 cylindriga Mercriusier (samma block i Volvo) ett Fordblock.
Gammalt beprövat block.
För inte så länge sedan så fanns det gjutanvisningar var att fräsa ur för sidventilerna, dvs pre 60 talet...

Drevet är antagligen den stora skillanden.

/P

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...