Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Boat4Fun

Princess 35 - omdömen och erfarenheter?

Rekommendera Poster

Har börjat titta lite närmare på en båtmodell som jag gillat sedan lång tid tillbaka, nämligen Princess 35. Då jag inte känner någon som har en så skulle jag vara tacksam för att få lite omdömen från de som har eller har haft en. Tacksam för ärliga omdömen, tips, varningar och allt som kan vara av intresse inför ett blivande köp. Båten tycker jag personligen mycket om, det enda jag är lite tveksam till är fartresurserna. Mer än 20 knop kan man tydligen inte räkna med. Låt höra vad ni har att säga om denna båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan plussa på med ytterligare frågor om motoralternativen. Har fått veta att båten levererades med ett flertal olika motoralternativ, bl.a. KAD40, KAD41, Cummins och Ford (alla dieslar). Vad är att föredra och vilka bör man undvika?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter upp tråden igen. Finns det verkligen ingen som har någon kännedom om denna båtmodell att förmedla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Båten är tung ca 8-9 ton och är 39ft inkl badbryggan, så den behöver kraftiga motorer, 40 och 41 notorer går lite tungt med en toppfart på 16-21kn. Den behöver 18-20 kn för att komma upp i vattnet. Akter  vågen lägger sig vid 20/21 kn som är en behaglig m-fart. Det finns många P-35 or som bytt motorer. Den gör ca 26-30 kn, rak axel med tot 460-600hk. Årsmodel, skicket på motorer och underhåll kan göra skildnad på 500-700 tkr. Det finns även med drev och bensin drivna med dom är ganska ovanliga.

Båten är mycket vacker, stabil och sjötålig, lätt att underhålla och enkel att arbeta med. Totalt har Princess sålt 900 st 35-or (-84--92), finns i två versioner, dinett och hytt. 6 kojer i tre avd med dusch på toa. -91/92 kom dörren på badbryggan med starkare motorer som standard och del andra uppdateringar. 

En flytande vacker sommarstuga som har allt.

Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tittade en hel del på princess 35 när jag skulle byta båt i höstas, men valet föll på en nimbus 4004.

Men måste ändå ifrågasätta en del av det som du skriver, 8-9ton?? Det ligger en på min marina och den kan inte väga mer max drygt 7ton eftersom kranen bryter på strax över 7ton men den klarar princessen, enligt fabrik ska den väga 6300kg. och 39fot med badbrygga, nja dom anger måttet från fabrik till 10,74m vilket är ganska exakt 35fot, även om det skulle vara utan badbrygga så menar du då att badbryggan är 4fot/1,21m ?? skulle vilja påstå högst 2 fot badbrygga...sen att det är en välbyggd vacker båt råder det inga tvivel om!

//Peter

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det står 6500 KG i brochyren från 1984 men två -92 år som jag vägt vägde 8900 KG och 9100 KG med lite diesel, med TAMD 41 resp KAMD 43 motorer. Den är ca 11.80 inkl badbryggan. Med VOLVO 60 motorerna väger den 9500 KG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen anledning att misstro dig men jag känner mig bara lite förbryllad, i ett test från 1989 står det angivet vikt till som jag skrev 6300kg med dubbla tamd41. nog väger alltid båtar mer än broschyr vikt men så mkt?? Sen som jag skrev så kan den princess 35 -89 med 41:or som ligger på min marina inte väga mer än max 7500kg, kranen är nämligen testad med kända vikter och klarar inte mer. Dock lyfter den 35:an utan mankemang.

förstår inte heller hur dom kan ange längen till 10,74??

skit samma en fin båt är det iaf, i min smak lite för litet akterdäck för en båt i den klassen men i övrigt fin!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...