sea-ray_230 0 Postad 31 Augusti , 2010 Enkelt svar på tråden efterom jag bor och är uppvuxen vid en stor fjärd. De flesta seglare seglar när det är bleke och går för motor när det börjar blåsa lite. Varför det är så har jag alltid undrat. Dåliga seglare, rädda för att det lutar. Vad vet jag men det kan säker någon svara på här. När det är stilla så ser man massor av segel och vid blåst något enstaka men massor av tomma master Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spancox 27 Postad 31 Augusti , 2010 Tack, B_syrsa för svaret! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 September , 2010 Någon nämnde att segelbåtar är dåliga motorbåtar. Det kan variera mellan olika segelbåtar men med en tystgående dieselmotor tycker jag det är en bra motorbåt. Låg bränsleförbrukning, ofta runt 1-2 l/timme eller 0,2 - 0,4 l/M. Stadig gång, speciellt med ett eller fler segel uppe. Friheten att helt stänga av motorsurret finns också vilket motorbåten saknar. Säkerheten att alltid komma fram om motorn dör. Varför motorbåtarna ska vara så dåliga motorbåtar ur bränslesynpunkt är en gåta. Vilka motorbåtar är lika bra eller bättre än segelbåt med motor ur bränslesynpunkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skruddel 0 Postad 1 September , 2010 Kul!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HAKAN60 0 Postad 2 September , 2010 Har seglat över atlanten kappseglat VM etc, men det är inte finare att segla än att gå för motor med båten det är ett enskilt val att optimera sin situation och vid vissa tillfällen i livet är det mer praktiskt att använda motorn och inget man skall skämmas över.. // Mark Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 September , 2010 Om man trivs på sjön blir det mer trivsel om man har en långsam båt. Vill man ha en motorbåt men kanske tänkt prova på segling som ju är väldigt svårt är det inte så dumt att skaffa sig en segelbåt med en bra motor. Vissa mindre storlekar blir billigare än motsvarande storlek på motorbåt och man kan få en segelbåt med fyra kojer för tiotusen. Vågar man nån vacker dag testa segling så hissar man på och hoppas på det bästa. Gick det inte bra så lägger man seglen på vinden och kör motorbåt tills de värsta skräcken lagt sig och testar igen. Eller kör vidare med naken mast. Att få på en mast på en motorbåt är mycket svårare om man tänker sig det omvända scenariet. Så vet du inte vad du ska skaffa för båttyp, testa segelbåt så har du båda varianterna och kan renodla vid nästa båtbyte. Just att det är så svårt att segla gör också att du stiger i aktning bland dina motorbåtsvänner. Åtminstone inbillar vi oss det vi som kan segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 193 Postad 3 September , 2010 Anledningen heter tysta, snåla och fina dieselmotorer. Har man en pappsmälla i aktern på 4 hk eller en lågvarvig encylindrig 30 år gammal diesel så vill man stänga av dessa så fort chans ges. Jag lägger inga värderingar i det ena eller det andra, folk får göra som de vill. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eneby1 0 Postad 3 September , 2010 Jag blir lite ledsen i ögat när jag läser ditt inlägg, alldeles ensam i din lilla båt för du ligga alldeles ensammen i naturhamnarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Raceboat 9 Postad 3 September , 2010 Jag misstänker att det finns en del som resonerar i de banorna men jag har väldigt svårt att förstå att man kan betala ca 1 MSEK för en segelbåt (inte motorseglare) med inställningen att jag vill ha en motorbåt men kanske testa segling nån gång. Då känns det mer logiskt att hyra segelbåt. Visst alla har olika inställning, jag gillar både att köra motorbåt och att segla men jag upplever det helt olika. Två timmar i en motorbåt är länge (oavsett fart) medan samma tid under segel är kort tid. Jag gillar att aktivera mig under tiden jag kör. När man seglar får man hålla koll på trimmet mm, om man kör motorbåt blir det mer som att köra bil på en stor, slät motorväg efter ett tag. Undantag finns såklart, att köra motorbåt aktivt i lite vågor eller dyl. gör resan roligare osv. Den tråkigaste båtresan jag har gjort var att köra en kabinbåt 50 M inomskärs i marchfart 6 kn, efter 2 M kröp det i kroppen... Den största nackdelen med en motorbåt är ljud och vibrationer, de finns ju oavsett om man har mast eller inte. Jag tycker att segelbåtar är dåliga motorbåtar, de har en ganska dålig styrplats, långsam, en massa tampar och andra anordningar som ligger ivägen, man måste gå ner i gruvan för att komma inomhus. Angående bränsleförbrukningen så brukar ju en segelbåt vara bra men hur är det på en motorbåt som toppar 7 kn? Borde den inte vara likvärdig? En segelbåt har visserligen en stabilitet som en riktig motorbåt saknar men är det värt dubbla djupgåendet? I viss mån kan man kanske motivera att man får mer utrymme för pengarna med segelbåt, men det känns lite tveksamt. Som du är inne på är det tur att myten att det är svårt att segla finns kvar... Alltid kan det imponera på nån okunnig. Senast ändrad av Raceboat | 03 september 2010 | 15:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 7 September , 2010 Nu led jag inte särskilt mycket, varken av medseglarnas motorseglande eller att det finns plats för en egen vik vid denna årstiden. MEN? medvind OCH medström inomskärs, och så går man för motor.... JAG förstår det inte, även om jag försöker tänka tyst, snål dieselmotor. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 8 September , 2010 Har ni tänkt på hur sällan man ser en båt med spinnaker nuförtiden? För 10-20-30 år sedan såg man massor av sådana på söndagseftermiddagr på väg hem t.ex. På semestern i år har jag reagerat, först i leden i S:t Anna på väg norrut, vind S 4-5 m/s och ingen mer än vi med spinnaker. Några dagar senare, hela vägen från Nynäshamn till Dalarö vind S 5-7 och vi en båt till med samt massor utan. Har det att göra med att båtarna blivit större så att man inte längre klarar att hantera dom? Men den som har haft spinnaker på en 30-fotare i 10-20 år drar sig väl inte för att hissa den på en 35-fotare i svag vind? Eller har man bedömt att man av familjeskäl skulle använda den så sällan så man har struntat i att skaffa en? Synd, för man missar ju en upplevelse, och känslan av att kontrollera kraften när det brallar i på en slör! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 9 September , 2010 Då har du inte träffat på min Milou! Jag hissar blåsan så fort jag får chansen. Har en strumpa, vilket gör att segelhanteringen förenklas fantastiskt mycket och blir avsevärt mycket säkrare. Lite av förklaringen till det du skriver kanske paret som köpte min gamla gennaker gav; seglar man med familjen drar man sig för att sätta spinnaker för att det är krångligt och man behöver vara flera som enbart sköter om seglet. Med strumpa är detta inte sannt. Jag sätter spinnaker själv och kan segla den själv om det är lugnt och fint med autopilot. Brallar det i lite funkar inte autopiloten så bra längre, så då får tjejen styra, men jag sköter spinnakern och storen helt själv fortfarande. Sen är det inget race på semester utan det får ta den tid det tar från A till B, så den eller de extra knopen spinnaker ger kan kvitta, gissar jag att många tänker. Har man ett par halvmetrar, plus kanske ett ännu mindre barn, som behöver konstant passning funkar det ovanstående givetvis inte. Synd som du skriver, för det är en upplevelse att segla spinnaker som varje barn och vuxen borde få uppleva så mycket som möjligt. Man ser att de övriga båtarna verkligen vill segla spinnaker då de gör tummer upp och vinkar vänligare än vanligt när man passerar med fullt ställ. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 9 September , 2010 rgsson, håller med om allt du skriver. Dock, verkar lite underligt att man nuförtiden skulle dra sig för att köra spinnaker med familjen, det gick ju bra förr. Eller familjen kanske inte var med då? Det här att man måste vara så många ombord för att hantera spinnakern misstänker jag att man har läst sig till i någon broschyr. Testade häromdagen att ensamsegla med spinnaker och autopilot och det gick över förväntan, även nertagningen som jag hade trott skulle bli besvärlig. En gipp var ett spännande moment men autopiloten klarade att hålla kursen. Och barnen som förr var entusiastiska över spinnakerkör när det blåste är det fortfarande, nu med egna båtar. Man ska alltså inte neka dem glädjen i detta. Kanske verkar det bökigt att lägga ut skoten osv, jag lägger ut dem på våren så det alltid är klart. Man ska inte krångla till det! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 9 September , 2010 Precis, skoten till spinnakern skall vara framdragna när man ger sig ut. Om det skulle bli läge för spinnakern skall man inte behöva dra fram dom då. Bara det extraböket får nog många att dra sig för att hissa ballongen. Om man sedan även kan ha lift och nedhal förberedda också underlättar det avsevärt. /R Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser