Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Misil163

Hur använder ni båten egentligen?

Rekommendera Poster

Hemma från sensommarens ensamsegling kan jag konstatera:

Jag har fortfarande minsta båten vid denna årstid, trots att jag bytt upp mig 2 fot från den förra.

En överraskande stor andel av de seglare jag mötte, seglade inte, de använde rullen och motor, samtidigt. Trots t ex slör och god medström innanför Gullholmen med vind om 6-9 m/s.

Vad pågår egentligen därute? Är era båtar så stora att det inte går att sätta storsegel längre? De flesta jag såg var 37 fot och uppåt, många med bred blå rand i ovankant av skrovet.

Att ligga i naturhamn är fortfarande helt ok, låg alltid ensam, däremot såg jag sällan en SXK boj ledig, vid alla låg det en båt med?, jo en bred blå rand i ovankant skrovet.

Några funderingar.
/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är välkommen ombord nästa sommar så får du se hur vi lever och har det på semestern.
Är du snäll kanske du får hjälptill att puttsa den blå randen!!

Några bojar har vi inte i vättern, men vid någon djup naturhamn kan vi säkert ses!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jim!

Du verkar ju ha helt rätt stil, läcker bild du har på båten, och namnet!! kanon.

Självklart letar jag upp dig i någon naturhamn i Vättern, fast nästa år siktar jag nog på Vänern, ev blir det motsols rundning av sydsverige, så kanske kanske.

Ha de!

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du, Peter. Det är många gånger jag själv har ställt frågan. Vad man kanske generellt kan säga är att båtarna du såg var just på semestersegling? Då brukar ungarna vara prioriterade och inte seglingen så mycket, dvs det får inte luta för mycket, för då är risken att barnet åker överbord större, vilket jag själv tycker är överdrivet. Pinkryss med däcktvätt går som du förstår bort...

Många båtägare med bred blå rand i överkant är ovana förstagångsseglare som köpt båt för utrymmet och bekvämligheter på bekostnad av segelegenskaperna. Och vad är mer bekvämare än att starta järngenuan om det blir lite motigt och/eller blåser för mycket/lite?

Tjejen och jag har inte barn än och då är det skillnad. Vi seglar i ur och skur. Många franska/tyska bobåtar möter/seglar vi om som går för motor under semestern. Vi brukar kalla dom för Motorseglare...
I en naturhamn kom det in en familj och letade plats länge och väl. När jag tillslut ville hjälpa dom in i plastsen alldeles intill mig tittade mamman lite snett på mig och utbrast: Men barna då?! med klockren dialekt. Platsen hade lite skrovlig yta på berget och det var lite brannt, men annars bästa platsen i viken. Nu har vi frasen som ett stående skämt när vi ser familjer med ett par halvmetrar desperat leta plats naturhamn. Skrattande'

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi hade Maxi 77:a så var jag så förundrad över att man sällan såg större båtar i naturhamnarna. Men nu när vi har förvisso bara knappa 4 ton så har jag lärt mig att det kräver lite mera att lägga till och ligga tryggt mot en klippa. Vi gör det numera bara då läget är väl skyddat. Finns det färdiga SXK-beslag är det ju en sak men att samtidigt fästa egna, hålla 4 ton med lite sidvind på en brant hal klippa kan vara, tja, spännande... :) Då är en sxk-boj mycket tryggare.

Vad gäller segling i pinkryss så leder nog hanse-båt ägarna min statistik. Och vår båtgranne som har en HR har bara haft seglen luftade en gång i år vad jag känner till. Blåser det mindre än 7 sekundmeter så går han för motor och blåser det mer än 10 går han inte ut. Dvs det där med att moderna båtar inte seglas har jag nog svårt att skriva under på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker segla i alla väder. Förstår mig inte på segelbåtsägare som puttrar runt för motor i tid och otid. Då kan man lika gärna satsa på en bekväm motorbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som segelbåtsägare och långseglare finner jag en del att säga om det här.

Först och främst så skall man undvika att döma någon för hur den brukar sin båt. Vill jag bryggsegla i fyra veckor så har jag full rätt att göra så.

Det som seglar i ur och skur är inte en mer äkta båtmänniska än han som sätter järngenuan så snart det blåser emot.

För vår del har båtsemestern, 29 dygn, innehållit 18 dagar till sjöss. Av dessa dagar har endast tre varit helseglade. Av resten har segel hissats vid 6 tillfällen.

Anledningen därtill är att vi är nya som besättning, min fru är litet ovan vid segling i synnerhet och båtliv i allmänhet.

Vi har valt att endast segla när allting är så bra som det kan bli, dvs bra väder och fina vindar - inte nödvändigtvis akterliga dito.

När vi är bättre på att kommunicera och framföra vår pärla kommer naturligtvis dagarna under segel att bli fler och fler.

Det jag vill få sagt är helt enkelt att folk får göra som de vill i sina båtar, vill man pinkryssa så får man det, även om trånga sund kanske inte är ypperligt lämpade för detta.

Vill man båtkajka runt i skärgården i sin nya båt med bred blå rand (jag anar en gliring som gränsar till elitistiskt vi och dem tänkande här) så får man göra det.

Skärgården är stor, havet är oändligt och vi lever alldeles för kort tid i denna oändlighet för att träta om vad som är rätt och fel sätt att njuta av vår passion.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Det måste väl vara upp till var och en att använda sin segelbåt som han behagar? Dessutom så får man mycket större innerutrymmen med en segelbåt i förhållande mot en motorbåt för samma pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att förvånansvärt många seglare går för motor trots lämplig vindstyrka och riktning, även de som inte har Bavaria.
I sommras när vi låg vid Lidö, det blåste sydlig vind på kanske 5-6 m/s.
Två båtgrannar talade med varandra och den ena berättade att de skulle upp till Arholma så vi kommer inte hissa seglen...
Jag vet inte båtmärke, men den såg ut att vara hyfsat välseglande, ca 33 fot, ombord var mor, far och två barn i yngre tonåren.

Själva går vi sällan för motor och det främst av bekvämlighetsskäl, med liten utombordare går det mindre komfortabelt, oftast, långsammare och det låter lika kul som att sitta bredvid en bergsborr i arbete.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag är ute för att segla har jag nästan alltid seglen uppe, då seglar jag till och med ibland där det inte finns nog med vatten...

Medans vi talar om segling... hur många har tänkt sig ut på 12/24 till helgen?

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har jag skrivit att man inte FÅR avnvända sin segelbåt som man behagar? Jag skrev att jag inte förstår mig på segelbåtsägare som inte seglar. I år har jag varit ute väldigt mycket i Stockholms ytterskärgård och delar trådskaparens uppfattning att trots väldigt gynnsamt seglingsväder väljer riktigt många att ändå gå för motor. Visst finns det en massa orsaker som gör att man kanske inte kan segla just vid det tillfället men här snackar jag var annan, var tredje båt. Om man av ren lätja inte väljer att hissa segel så ställer iaf jag mig undrande till varför man då väljer en segelbåt framför en motorbåt? Må så vara att det är av ekonomiska skäl, det vet jag inget om eftersom jag inte är bevandrad i motorbåtsvärlden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken  var 48 alt 72 timmar men eftersom inte en enda jvl av de jag tillfrågat som besättning tror sig klara sig utan fasta land så länge så får jag avvakta ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen beror det på att man måste ladda batterierna efter gårdagskvällens TV-maraton, kylskåpet, datorerna, stereon. Om varvtalet på smådieseln sjunker under varvstoppet börjar plottern att flimmra. På så sätt navigerar man mellan gästhamnar och sjömackar. Det är frihetskänsla och naturupplevelse det!

Segelbåtar är värdelösa som motorbåtar.



Senast ändrad av coppertail | 30 augusti 2010 | 13:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte mer äkta båtmänniska, men mer äkta seglare Flört

Jag vet att ni får använda båten hur ni vill. Det är inte det. Jag har bara liksom trådskaparen svårt att förstå segelbåtsägare åka med motor när det bästa som finns är att stänga av motorn och glida fram under segel.
Sen kan det finnas hundra olika anledningar till varför man väljer motorn ändå. Det har jag full förståelse för.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan Lidö och Arholma skulle även jag åka motor. Det är inte direkt långt dom skulle. Man hinner inte mer än hissa seglen förrän dom skall ner igen.

/R

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du svarade, intressant att se hur stort besvär folk tycker att det är att sätta segel, vilken sträcka och övriga förhållande som krävs för att det ska vara mödan värt.
Självklart finns det massor av anledningar som gör att man kanske går för motor medan man vid ett annat tillfälle hade tyckt det självklart med segel, tex regn, motvind, brådska, eller som vi hade i helgen när fockfallet gick av.

Det är väl ca 5 M mellan österhamnarna på resp. ö, den dagen jag avsåg var det bra väder, med rätt vind. Det tar ungefär 1 timme oavsett om man seglar eller går för motor.
Hur långt/länge behöver ni gå för att det ska kännas lönt att sätta segel?

I mitt fall, jag har rullfock och storseglet hissar jag lätt för hand så segelsättningen/nedtagning är inte ett problem. Vi är i stort sett alltid två personer ombord.
Vi sätter, generellt, segel på alla sträckor över 10 min. Detta förutsatt att det inte finns några speciella förhållanden/anledningar till att inte göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant frågeställning ovan.

 

Då vi inte har Lazyjacks (blir det _väldigt_ mycket lättare då?) så är det ett litet aber att packa storen igen när man väl har fått upp den. Vi har kullagrade travare så upp kommer den utan problem, men i mitt fall rör det sig nog om typ åtta minuters ensamarbete för att få ner den snyggt och beslå.

Det ger ju sig självt tyvärr då, att jag inte seglar kortare sträckor än vad som kan kännas motiverat att bängla ihop seglet igen. Genuan är på rulle men då vi har en 7/8-rigg ser jag ingen större anledning att hissa den för sig. Dessutom tycker jag att det ser en smula fult och stympat ut. Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Fänrik till 100%. Finns det nåt tråkigare än andra seglare som har synpunkter på vad man ska göra och när osv. Det finns miljontals anledningar till att man helst går en bit med motor.

En sak JAG har lite svårt att förstå är varför många vid sen ankomst till naturham ska ha så bråttom att dra på segelkapellet trots att de ska iväg tidigt igen. I princip alla (utom jag) gör det. Jag bäddar heller aldrig sängen om jag är ensam hemma och ska jobba hela dagarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att sätta segel (med eller utan blå rand) kan vara ett litet projekt.

Samtidigt dom jag styr båten (efter som vi inte har autopilot) ska segelkapellet av(efter som vi gärna vill hinna ut innan det blivit för sent för vår treåring att sova) sedan ska seglen upp. då är vi lagom framme vid Stjärnsunds slott enganska trång passage där det inte alltid är så lätt att segla därför åker seglen ner igen. 20 min senare kör vi processen igen ratten i ena näven fallet i den andra, denna gång med en treåring som äter chips hängande i benet samtidigt som en 40 motorkryssare drar svall några meter i från!

Äntligen för segel!

Dax att laga mat!

Sätter 3åringen vid rodret vid slagen som blir till jippar i stället medan jag själv skotar genuan, sambon skriker från pentryt och vinglaset välter!

Efter middagen dör vinden.

Ned med seglen samtidigt som jag styr ,sambon byter på treåringen som borde sovit för länge sedan och nu tvärvägrar allt.

Väl framme vid vårt mål (oftast en naturhamn) treåringen sover äntligen. sambon beredd i fören, ut med 40m kätting som får treåringen att vakna och springa upp på däck utan flytväst.

Med fjärren till ankarspelet i en hand en treåring i den andra ena foten på ratten och den andra på gasreglaget lägger vi lungt till i viken!

Segelbåten intill som gått för motor sitter då lugnt framför brasan med halvdrucken grogg i handen och hällsar oss välkomna!!

Bara segelkapell och strumpa kvar så kan vi också få något stärkande i strupen.

Men visst är det kul att segla!!!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan glädja sig med att motorbåtar är ännu sämre segelbåtar!Skrikandes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, hade jag varit i din situation hade jag nog avvaktat med segelsättningen tills jag kunde göra det mer avslappnat, kanske när man har hunnit förbereda sig bättre eller har fler i besättningen....

Som sagt det kan finnas massor av anledningar till att man inte sätter segel fast det hade utåt sett hade varit logiskt.

Vi har varit ute med barn några få gånger, ungarna har varit 1, 3 resp 6 år och då är det tur att de har haft större respekt när farbror har sagt till än när pappa eller mamma säger till. Året efter hängde samma ungar med och gjort som vi har sagt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gick Götakanal Vettern vänern förra sommaren och Vättern till Töreboda året innan så visst går det, men man får lov att förenkla lite där det går

Visste ni föresten att dom där med blå rand har en barnpol i sittbrunnen?



Senast ändrad av Jimsan | 30 augusti 2010 | 22:20

post-14277-1394236495,6326_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska  tipsa båtgrannen om poolen

Tillbaks till tråden: Vi har olika taktik beroende på var vi seglar. Om vi är ute på semester så kan vi tex gå 4 Nm till en sjömack/affär efter en natt i naturhamn. Sedan hissar vi på för vidare färd.

Hemma på vår fjärd som är 4Nm lång skulle vi aldrig komma på tanken att gå för motor ända till andra sidan.

Att vi ibland inte hissar segel på kortare sträckor (om vi ska vidare alltså) på semestern beror på flera saker

1. kryss = avståndet blir mycket långre = längre tid

2. vinden är svag = långsamt  ==> med motor är vi garanterade 5 kn

3. vi behöver ladda efter någon vecka ute i naturhamnar.

4. vi är lata och orkar inte hissa/ta ner en stor stor.

Nr 1 och 2 gör att vi har mindre tid att segla till vårt slutmål. Nya båten har rullstor så nu kommer nr 4 i alla fall försvinna.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, när du nu nämner hur långt det är, kanske trasorna skulle åka upp. En timme är alltid en timme. Trodde det var betydligt kortare sträcka.

Annars, för att svara på din fråga, seglar vi aldrig så korta sträckor. Visste vi att vi skulle gå till Arholma dagen därpå skulle vi gå dit direkt. Men som jag skrev ovan och måste dra en gräns går den väl vid ca timmen. Seglar man kortare tid än vad segelhanteringen tar innan och efter är det inte lönt tycker jag.

Vi (jag) älskar att segla och seglar oftast inte kortare sträckor än ca 4-5 timmar på semetern. Är vi trötta stannar vi där vi ligger en eller flera dagar. Så resonemanget ovan är bara vad jag tror.

/R

 



Senast ändrad av rgsson | 31 augusti 2010 | 11:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att som motorbåtsägare få lite reflektioner från seglare på ett fenomen som jag ofta undrat över, att så många seglare går för motor eller motor segel( ännu mer konstigt) under  som jag -som icke segelkunnig- bedömmer som perfekta förhållanden för just segling (bl.a bra vind och öppna vatten).

 

Roger

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du förstår att även om man har motorn igång så drar seglena en del = det går fortare och man gör av med mindre soppa, en mycket bra kombination ffa vid vindar som inte är akterliga. Lite mer akter om halvvind går bra då fartvinden gör att den vind man seglar i kommer förifrån.

Att segla är en liten vetenskap som man lär sig med träning och mindre soppaåtgång är ju både bra för miljön och plånboken.

En annan anledning att gå med storen uppe är att man har en mycket kort sträcka att gå i ett smalare sund där man inte kan göra bekväma slag och där man inte vill störa ffa motorbåtar. Då skotar man storen hårt i mitten och kör en stund med motorn. När det inte är så trångt så faller man av och stänger av motorn.

Ytterliggare en anledning är att vinden är svag och man ska gå en kortare sträcka där det går många motorbåtar = svall. Då kan det bli väldigt både besvärligt och farligt att segla ffa på plattläns. Då kan det vara en bra ide att göra som ovan tills man hunnit ut ur farleden. Denna anledning kräver närvaro av motorbåtar och är kanske anledningen att jag som seglare inte riktigt känner igen beskrivningen att väldigt många segelbåtar går för motor eller motorseglar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Spancox undrade om Lazy-Jacks gör livet lättare. svaret är JA. Innan vi hade lazy jacks krävdes fem band och lika många svordomar för att beslå seglet när det rasade ner. Numera krävs två band varav det ena för att hålla fallet så det inte blåser upp igen.

För riktigt bekväm segling rekomenderas även självslående fock. Hissade denna i år för första gången, har kört med genua förut för bättre fart. det blir onekligen bättre fart på undanvind men på kryss blir det bara jobbigt. Bättre med självslående som sagt. Numera seglar jag bara stybordsbogar och så tar frugan hand om barbordsbogarna. När det är dags att slå räcker man helt enkelt över pinnen. Fungerar utmärkt. Skotar gör man någon gång i timmen eller så. Bekvämt som skam och tyst och fint går det. Solpanelen fixar elbehovet så motorn används mest in och ut ur hamn samt i trånga passager då det behövs tas hänsyn till andra flytetyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...