Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
patflemming

ärligt talat varför är båtar så dyra

Rekommendera Poster

Har blivit suen på att köpa båt. började leta i 50 000 klassen efter en styrpulpet som är någorlunda ny. hittar i princip inget. ökar till 100 000 och då får man lite bättre utfall men ärligt tala känns det som om man nästan får mer bobåt för 100 000 än man får styrpulpet för att inte tala om wa båtar som verkar vara ännu dyrare.

Nu till min fråga hur kommer det sig att styrpulpetbåtarna är så hiskeligt dyra? Ag kan väl köpa att motorn kostar pengar men sälva båten är ju för f-n bara lite plast.

Min första tanke var att köpa en styrpulpet som är ca 5,5 meter men när man ser preiserna  vete katten om inte det är lika bra och lägga några usen till och satsa på en äldre bobåt.

Ett resonemang som jag ofta trilalr in på är att jag finenr det svårt att lägga 200 000 på en någorlunda ny styrpulpet i 5,5 meters klassen när man kan hitta relativt fräscha dc runt 21-25 fot för samma pengar.

Ex kolla denna ryds:

http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_18_GTS_2007_28481356.htm?ca=15&w=2

tycker det är mkt pengar för en styrpulpet iofs med inomboradre men ändå.

Hur komemr det sig att dom är så dyra?

Mvh/P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Varje båttyp har sitt koncept och sin kundkrets, olika märkens popularitet och efterfrågan sätter ofta andrahandspriset därefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastbåtar är inte bara plast som hälls i en form. Plasten måste armeras för att bli hållbar.

Lite om hur det går till syns i filmen. http://www.flippermarin.se/Content.aspx?PageID=44608&PageTypeID=3

Motorer till båtar är dyra liksom kringutrustning och montering.

Tog med en broschyr hem från Volvo Penta där ordinare pris för några motorer fanns med.

4,3 GXIE V6 inkl SX-drev, exkl propeller och färskvattenkylning 164.351:-

5.0 GXIE V8 inkl SX-drev, exkl  propeller och färskvattenkylning 181.608:-

D3 140 (diesel) inkl DPS, exkl propellrar 245.482:-

(Rostfria propellrar till D3 kostar drygt 19.000:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sak samma när det gäller segelbåtar: många gamla båtar värderas löjligt högt, såpass att många helt enkelt köper nytt istället, t ex Bavaria 30 fot ist för 15-20 år gammal HR eller Malö.

T ex kostar en 31 fot Hallberg Rassy Monsun oftast runt 300`, men när den var ny kostade de ca 100´ .

Min segelbår, en Misil2 kostade ny ca 45´ , och det är summor som gäller än idag.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag har förstått att det finns fördyrande omständijheter när det gäller bilar i förhållande till andra fordon som bilar tex. jag tror mig dock oxå vara övertygad om att det ngnstans i alla båtpriser döljer sig saftiga marginaler.

 

sen undrar jag en sak:

köper folk verkligen båtar för 700-1200 tusen och hur gör dom för at finansiera? Tar dom ett jättelån på huserr eller finns det andra smarta sätt som jag missar. Ibland får jag för mig att det ska gå att hitta billiga och bra båtpaket om man kan tänka sig att köpa en båt på ett håll och sen hitta motor på et annat men det innebär ju att man får lägga ner en inte så liten tid själv.

/P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den största skillnaden jämfört med bilar är antalet sålda av en modell per år. De mest sålda bilarna säljs över 1.000.000 varje år. Även om då utvecklingskostnaden är t ex 20 miljarder kronor, så blir det mindre än 4.000 kronor per bil (sett över 5 år).

Lite större båtar säljs ofta bara 500 totalt innan tillverkningen läggs ned. Visst är det enklare att fiberarmera plast i några formar, men skrovet ska provas ut och formarna byggas. Även om det kanske bara kostar 20 miljoner kronor att ta fram en båtmodell (en tusendel mot bilen), så blir det ändå 40.000 kronor utvecklingskostnad per båt.

Men det finns en del storsäljare även bland båtar. Den lite större motorbåt jag sett som påstås vara världens mest sålda är Bayliner 175 GT, som är ungefär så lång som du önskar (5,33 meter) och har en 3,0 liter inombordare på 135 hk (samma som den Ryds 18 GTS som du nämner). Den verkar säljas för 199.900 kronor ny i Sverige.

Men de flesta svenskar vill inte ha en Bayliner 175 GT. Vi vill inte ha heltäckningsmatta som är limmad på insidan av skrovet, minimala pollare och maximalt buller... Istället betalar de flesta ungefär 50% mer och får en båt byggd för svenskt klimat -- med finesser som kapell som är lätt(are) att hantera, bättre förvaringsfack, teak(laminat) på durken och utombordare (högre toppfart och billigare service). Och då finns ungefär hundra modeller att välja på, så att folk kan hitta den utformning som passar dem bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låna extra på bostaden är nog vanligast, efter att bostadspriserna har stigit kraftigt de senaste 15 åren. Och med de senaste årens låga räntor är det annat som är dyrare. Att långa 1 miljon kronor till 5% kostar efter avdragsrätt 30% bara 3000 kronor per månad. Övriga kostnader är tillsammans större (försäkring, service, båtplats, vinterförvaring, bränsle och värdeminskning).

Problemet för många som köpte ny stor båt 2006-2007 är att priserna på begagnat har fallit sedan dess, så värdeminskningen blir nog ofta en större kostnad än räntorna för dessa om de i dag ska lyckas sälja en 3-4 år gammal båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 18 GTS är en ganska ny modell och tillverkarna har valt att prissätta den klart högre än storsäljaren Ryds 568 GTI som har samma skrov, men utombordare, lite enklare inredning och kostar ungefär som Bayliner 175 GT ny.

Vill du ha en hyfsat ny prisvärd båt kring 5,5 meter så skulle jag titta på begagnade Ryds 568. Läste någonstans att det är Ryds mest sålda modell, så det finns många begagnade.

Äldre båtar, 20-30 år gamla, är förstås billigare. Men för det mesta för att de har gamla motorer som troligen snart behöver bytas. Och att köpa och få monterat en ny motor är dyrt, ungefär halva kostnaden på nya båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper man en Bayliner 175 GT med complete paketet för 208500:- ingår löstagbara mattor mm men jag tror man får lägga ankare mm inne i båten. Jag såg ingen ankarbox vilket är väldigt svagt.

Lite småball är den dock för den som söker badbåt.

 

Personligen är jag förundrad över att Volvo tar mellan 263055 och 277519kr för en D3 200 hk beroende på transmissionstyp. Man får väl en hel Volvo bil för de pengarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret är nog att vi båtägare är lättlurade nog att beredda att betala överpriser på allt som är dekorerat med ett ankare.

Ja menar de flesta av oss använder våra båtar några få solia sommar dagar, och skillnaden mellan den i en beggad HT-båt och en sprllansny styrpulpetare är nog minima. Men ändå är vi beredda att lägga massor med pengar på en ny båt.

Själv köpte jag t.ex en snurra förra året som jag använt två gånger.... När jag provkörde den och en gång till....

 

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 29 augusti 2010 | 21:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja Bayliner som en del nämner tror jag att jag står över. verkar vara omöligt att få dom sålda.

Kan till viss del köpa att det blir dyrare utvecklingkostnader per såld båt jmf med bil men Volvo Penta brukar u ses som det volvo företag som alltid går bäst = höga marginaler. Sen är det väl som så att man ser till att göra många båttyper på samma skrov. Ex vis ryds 18 fot, 568 mm.

Det som ajg vill klaga av mig på är man jan för 150-200 få en dc som iofs är några år gammal men med hyffsat nya motorer eller nyrenoverade motorer. Då pratar jag båt i 23-25 fots klassen och för samma pengar får jag en styrpulpet, det tycker jag är lite skevt. Vill man ha en styrpulpet som inte är äldre än 10-år är det svår att hitta ngt för under 100 000.

Nu när jag ändå klagar av mig som bäst så måste jag säga att alla olika modeller, märken osv inte gör saker och ting lättare. Man måste ha en gävla koll och veta vad man letar efter elelr sitta och gå igenom sida efter sida med båtar. Tex kan ju en uttern heta s55 men om den är lite äldre heter den 5602 eller ngt sådant. Likadant med de flesta märken. Hur ska man veta/känna till alla modellbeteckningar. Även om man bara letar de mest kända märkena har man ett digert jobb att sålla. När man är nybörjare vet men ju heller inte om det är en bra båtmodell eller ej. Då känner man verkligen inte för att slänga ut 200 000.

 

/P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det är en lite skev prisfördelning i vissa lägen.  I dagsläget känns DC/bowriders med några år på nacken som betydligt mer prisvärda alternativ.

 

Något som skulle vara intressant att se vore lite fler amatörbyggen från befintliga formar (som finns att få tag på). Att göra väldigt enkla båtar (certa, slänga på de nödvändiga beslagen etc.) och sälja billigt lite på sidan om så att säga. Men det kanske också blir för dyrt och krångligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigast båten jag sett hittills. Minimal bryggplats, inga högljudda och besvärliga medpassagerare. Möjligen lite begränsad aktionsradie och knepipgt med tilläggning i naturhamnar... :-)

 



Senast ändrad av Anders_St | 29 augusti 2010 | 23:32

post-15159-1394236488,5485_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med amatörbyggen är något som jag sälv är väldigt intresserad av. Men var får man tag på skroven eller formarna?

Fixar man bara fram ett skrov så kan man ju uppgradera sin bår med tiden och då känns det ju iag inte lika dyrt. sen tror jag att blir billigare oxå. om inte man räknar egen, nerlagd tid.

Kan man inte göra som så at man får fram ett skrov och sen sätter i en inombordare från tex usaonline? borde väl bli mkt billigare än att köpa nytt från fabrik?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert ett billigt sätt att köpa en båt på. Men tänk på när du ska sälja båten sen..

Jag skulle personligen inte köpa en hemmabyggd båt - vem vet vad det är för person som byggt den, kvalitet med mera.

Bättre att sikta på ett välkänt märke med bra andrahandsvärde - då blir båtägandet i det stora hela billigt man bör ju räkna med att man en dag skall sälja båten.

Angående Bayliner så har jag haft en och bortsett motorstrul som inte har med själva båten att göra så är det riktigt trevliga körbåtar till bra pengar!

Tror aldrig jag kommer att ha en så billig båt som min Bayliner! Billig att köpa, busenkel att sälja!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt handlar om volymer...att en Renault Clio kostar 130 000:- och en styrpulpetare i 5m-klassen är dyrare har att göra med att Clion tillverkas i mångdubbelt större volymer. Det finns betydligt fler bilägare än båtägare Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Håller med om att båtpriserna överlag är höga på begagnat i Sverige. Beror på utbud och efterfrågan.

Båttypen som du är intresserad av är populär och det finns fler som letar begagnat än vad det säljs nya båtar.

Skulle ärligt talat överväga nybåtsköp om jag hade möjlighet. Förutom känslan med en ny och fräsch båt har du alla garantier och vet att allt är schyst. Dessutom borgar ju det höga andrahandsvärdet för att du får tillbaka merparten av slantarna den dagen du säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla resonerar lite emot sigsjälva..

Ingen vill betala dyrt för en båt, oavsett ny eller begagnad. Samtidigt som alla vill ha ut maximalt för sin begagnade båt..

 

Vill man att marknaden skall ha ett lägre begagnat pris är det ju bara att sätta ut sina båt till ett lågt pris.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag förstår riktigt vad du menar.

Marknaden har man svårt som enskild individ att ändra på, man kan bara anpassa sig.

Självklart vill alla sälja dyrt och köpa billigt och jag ser inget fel i det.

Marknaden prissätter begagnade mindre styrpulpeter väldigt högt. Dvs, vill man köpa en begagnad sådan båt tycker jag att man får betala alltför mycket i förhållande till vad en ny styrpulpetare båt kostar.

En 10 år gammal kostar mer än hälften mot vad en ny kostar. För 2-3 år gamla båtar begärs nära nypris och ibland tom ännu mera...

Jag tycker det är sinnesjukt och allt talar för nyköp om man vill ha en sådan båt.

Jämför vad marknaden är villig att betala för en 10 år gammal bil. I princip ingenting. Förklaringen är den att 10 år gamla bilar vill ingen ha. 10 år gamla båtar däremot är fortfarande eftertraktade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig Sparre,

När vi skulle ha vår första motorbåt för 5 år sedan så tog det bara en vecka att inse att om man vill ha en mindre än tio år gammal styrpulpetbåt, då är det lika bra att köpa en ny. För vår del slutade det med att vi köpte en demo-båt till bra pris (med en del extra utrustning och full garanti).

När vi skulle sälja var styrpulpetaren 4 år gammal och jag hade ont om tid (ville ägna mig åt att fixa med nästa båt), så jag satte ett begärt pris som var 80% av det vi betalat (ej inräknat en billig plotter och lite andra tillbehör). Tyckte att 5% värdeminskning per år var rimligt (plus att det var våren 2009 = finanskris). Telefonen gick varm och efter 2 dagar var den såld. Visst hade jag kunnat sätta ett högre pris, kanske fått 10.000 till... Men kanske hade jag väntat i veckor och aldrig fått den såld? Många båtar på Blocket säljs aldrig...

Min gissning varför folk betalar så mycket för begagnade styrpulpet är att de flesta resonerar att själva båten slits inte ut, den är en så stabil konstruktion att en styrpulpet fungerar precis lika bra om den är 5 eller 10 år gammal. Det är bara motorn som slits ut --- så egentligen sålde jag kanske båten till 100% av nypris, men motorn för 60% av nypris?

Eller båten för 90% av nypris och motorn för 70%...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag du gjorde helt rätt i.

Generellt gäller nog att ju mindre och billigare båt, desto mer talar för att köpa nytt istället för begagnat.

Titta på plastekor exempelvis. Det måste vara tydligaste exemplet. En ny Ryds 390 kostar 14700:-. För en båt som är 30 år gammal får du ge 6 - 8000:- för på blocket. Snacka om bra andrahandsvärde!

Större båtar däremot tror jag fortfarande att man gör bäst i att köpa begagnade. Speciellt om de börjar bli så stora och så dyra att de inte ryms inom budgeten för en normalinkomsttagare. Då blir nämligen köparna ytterst få och de som ändå har råd har i alla fall råd att köpa nytt. En bättre begagnad Princess 42-fotare tror jag inte är så alldeles glödhet enkel att bli av med.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större båtar --- absolut, en helt annan marknad. Nyrika köper opraktiska nya båtar för 2 eller 5 miljoner, efter ett par år vill de byta båt, då är marknaden ungefär som intresset för en begagnad lyxbil, som köps till slut av vanligt folk... Jo, för halva nypriset, då ryms den inom min budget. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville mest sticka ut hakan lite.

Många beklagar sig över köpepriser samtidigt som många överprisar sina egna båtar.

 

Vad jag däremot reagerar på är en 20 fots Ryds DC kostar runt halvmillen, såg en Yamarin 7,6 meter för drygt 700.000.. Det är ju dyrt i jämförelse med en i mitt fall Delta 32 för 1,1 mil.

Jag tänker som så att en hyttbåt på 32 fot, med värme, toa, kök, radar, plotter med mer kostar lite mer än vad en DC gör..

I min värld är det mer prisvärt än en DC utan något, eventuellt en kyl och en liten vask..

 

För 500,000 eller mindre får man en Bayliner 2858, flybridgebåt med dörr, akterdäck, toa och rejäla sovplatser från slutet av 90talet.. Det är ju vettigt!

 

Mitt sett att se på det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag däremot reagerar på är en 20 fots Ryds DC kostar runt halvmillen, såg en Yamarin 7,6 meter för drygt 700.000.. Det är ju dyrt i jämförelse med en i mitt fall Delta 32 för 1,1 mil. Jag tänker som så att en hyttbåt på 32 fot, med värme, toa, kök, radar, plotter med mer kostar lite mer än vad en DC gör.. I min värld är det mer prisvärt än en DC utan något, eventuellt en kyl och en liten vask..

Det kan man ju tycka, men handlar ju också om två helt olika koncept, men visst tusan finns det schysta DC-båtar med toa:-)

Efter att ha zonderat marknaden skulle i alla fall mitt val falla på en jänkare om jag skulle vilja byta upp mig storleksmässigt. Nu börjar vi visserligen komma ganska långt ifrån trådens ämne känner jag.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar bli så.. :)

 

Klart det finns feta DCs oxå! :)

 

Själv är jag för bekväm för att inte ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan berätta att i våras köpte jag mig en Nimbus 24 med en MD21 82a och är andra ägare för den.

När jag upptäckte den första gången föra året sa jag till ägare att om han vill sälja den, jag är köpare, en så snygg och väl sköt båt ser man inte varje dag.

Nu i våras blev jag andra ägare

Första ägare ha sköt den hela tiden på en mycket pedant sätt, varje år vid upptagningen gjorde han motor i ordning.

Båten polerades och vaxades utom ordentligt, den se verkligen ut som en ny båt.

Jag har faktura från när han köpte den 1982, den kostade 150.000:- som ny, idag, får man ge minst 160 – 180.000 eller mer för en väl sköt 82a (18 år gammalt), jag betalade min 90.000:- jag säger inte 190.000 nej nej bara 90.000:-

Jag kommer att sköta den båt lika väl som förre ägaren som är i samma båtklubb och han t.o.m kommer att hjälpa mig efter upptagningen med allt som behöver göra innan vinter.

Kommer att behålla den några år fram över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man som jag kollar på en ny båt så tycker jag priset på tillval stör mer än själva båtpriset. Här är några exempel:

Ljudisolering av motor > 35 000 kr = 6 sprillans nya iPhone4

165 Hk istället för 75 Hk (samma motor egentligen) > 70 000 kr = en Hyundai Atos

Sollucka > 80 000 kr (ska sluta klaga på bilbraschens tillbehörslista)

Bara 3 axplock ur en lång lista som gör att man nästan tappar sugen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska gå efter reservdelspriserna så borde en styrpulpet kanske kosta typ 5 gånger så mycket.

Exempelvis skulle jag köpa ett ben till en aktersoffa på en Sea Ray (bokstavligt talat ett rör med ett gångjärn). Kostade 1000kr på rea på Sea Ray Center, vilket gjorde att jag ordnade det själv för under en hundring. Skulle köpa en givare, 1000kr också, köpte hem från USA för typ 300kr. osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tycker att det verkar så väldigt lönsamt att sälja reservdelar, så starta en firma själv. Betala hyra, betala personalens löner, betala räntan på lånet som du köpt lagret av reservdelar för, plus ägna dagarna åt att prata med kunder som gnäller på att det är dyrt... ;-)

Annars är det väl klassiskt att tillverkarna håller låga priser på den stora för att sedan ta igen med råge i vinst på alla de små delarna... Jämför med Sony Playstation, som är en billig burk i förhållande till prestanda. Men spelen, där får Sony in mer än hela vinsten genom att ta en saftig slant från speltillverkarna för varje spel.

Ungefär som med Sea Ray --- låga priser på båtarna när dollarn står lågt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...