Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Danisch

Vilket ekolod ska jag köpa och hur monterar jag det?

Rekommendera Poster

Tjenare har en örnvik 500 flaminog och ska nu inhandla ett ekolod var det tänkt =).

Jag komma använda ekolodet till fiske och för att ser hur botten ser ut och djupet och för att se djupkurvorna där gäddorna ligger och vaktar. Har kollat på lite olika och nu står jag inför om jag ska ha ett i färg eller ett svart vitt. Vill att det ska vara lätt att avläsa, när jag kollat på dom i färg tycker jag att det ser väldigt klottrigt ut och svårt att se hur det ser ut, har jag fel?. Modellerna jag kollat på är följande

Garmin 300C dual beam 2400 :-

Garmin 400C dual frequancy 3600 :-

Lowrance X52 2400 :-

Och nu kommer andra problemet. Hur monterar jag ekolodet. Och hur ve man hur lång givarkabel man behöver. Och vart sätter man givaren för bästa resultat. Vill ha all infromation jag kan få så jag blir 100% nöjd med det här.

Vet inte om jag kommit in i rätt forum men om det ligger fel så får väl någon moderator flytta till rätt kategori. Ha de bra // Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag Lowrance X96 (5'' momnokrom skärm; säljs via Wiking Marine) och det verkar vara ett bra fiskeekolod. Givarkabeln till Lowrance är så lång att den borde utan problem räcka till din båt.

Det är mycket väl beskrivet i manualen (till Lowrance) hur man monterar givaren, kolla manualen på nätet:
http://www.lowrance.com/upload/Lowrance/Documents/Manuals/X96TX_0151-401_100705.pdf

Då jag inte ville borra i min akterspegeln samt vill ej ha givaren i vattnet där det kan växa massa på den, så har jag skruvat fast den på en ca 75 mm ekplanka som jag fäster med ett tving till akterspegeln. Då kan den inte stjälas heller då den tas med hem. Har gjort så sen 1993....

Köper du Lowerance så köp också ett skärmskydd som man sätter på när ekolodet inte anänds - Lowerance levereras nu för tiden utan väska....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den typen av ekolod måste du dra kablage för, dvs borra fast givaren i båten baktill (står i manualen vart man skruvar fast den i båten) för att sedan borra hål för kablage fram till lodet. Ett tips om man inte vill ge sig på att göra detta så finns de idag bärbara ekolod där man helt enkelt bär med sig lodet som i sin tur är kopplad till en givare som man lägger i vattnet bredvid båten som då ligger o flyter. Enkelt och utan montering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lutar nog åt att det blir ett Garmin fishfinder 400C. Känns som att det är ordentligt med färgskärm och normalstort = tar inte så mycket plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär ja!. Nu är det snart dags för sjösättning o det var ju det där med ekolod igen :). Valde att vänta lite med det tills nu. Och nu är jag mer sugen på ett lowrance X59DF hört att dem är riktigt vettiga. Min fråga är då såhär. Behöver jag köpa något extra givarkabel eller räcker den som följer med? Vet inte hur lång den är. Men räcker den? Tack på förhand // Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver garanterat ingen extra givarkabel, den som ingår räcker gott.

Vet inte vart du tänkt köpa ditt lod, men jag köpte själv ett Lowrance HDS 5X nyligen från US. Ca: 1/3 av det svenka priset, så även om du åker på att betala moms så blir det vinst :-) Kolla den här sidan, billigare finns inte och eftersom han skickar med USPS så kan han skriva ner värdet på försändelsen om du mailar och ber om det. Du kanske t.o.m. uppgraderar ditt val eftersom du kan få mer för samma summa du avsatt till köp i överprisade Sverige :-D

www.jandhproducts.com

Mvh Andréas

Edit: Länken funkade inte.

Senast ändrad av Seahunter | 16 april 2011 | 13:10

Senast ändrad av Seahunter | 16 april 2011 | 13:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inget om din Båttyp,men du behöver inte nödvändigtvis sätta givaren på Akterspegeln,Testa med att fylla en Plastpåse med vatten o lägg den mellan skrovet o givaren,funkar det så klicka en stor blaffa Sikaflex (Är väl bäst att kalla Marinsiliconet) o fäst givaren med,se bara till att du inte får luftbubblor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjenare!. Trevligt med lite svar :). Men har fått hem ekolodet nu (Lowrance X59DF). Och båtmeken som ska göra servicen på motorn på tisdag sätter även dit lodet åt mig, Så hoppas jag blir nöjd med lodet, Har inte det för att leta fisk utan för att se djupkurvorna och botten lite bättre. Är väl inget värsting men det duger nog åt mig :). Eller vad tror ni?. Givarkabeln var 9meter och strömkabeln ungefär 150cm. Blir nog perfekt.

MVH Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...