Gäst Jörgen Postad 20 September , 2004 Hej alla seglare ! Jag har en maxi 84 och funderar på att uppgradera till rullgenua. Kan man anpassa den största genuan så den passar på ett rullsystem ? Tar gärna emot tips ang detta, och även på leverantörer och vettiga priser?? Tack på förhand / Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 20 September , 2004 När mina föräldrar skaffade rullgenua till sin Maxi 84 så blev det till att köpa ny genua, rullsystemet på deras båt är från Furlex, det här är några år sedan dock. Anledningen till att det blev en ny var att förliket behöver göras om från pistolhakar till lik för förstagsprofil, samt att rullgenuan är annorlunda skuren för att smidigt rullas upp, kontentan blev att rullgenuan blev på 27 kvm istället för original 28 kvm för den tidigare. Vad det hela kostade kommer jag inte ihåg och dessutom var det flera år sedan så priset stämmer säkert inte idag ialla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 20 September , 2004 Du kan låta sy om förliket på genuan så att den passar förstagsprofilen till rullen. Då får du dock en genua om bara passar just som genua. Normalt har en genua på rulle en lite annorlunda skärning så att den går att använda revad, dvs delvis upprullad som fock. Prata med ditt närmaste segelloft. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helge 0 Postad 20 September , 2004 Hej Jörgen Det går alldeles utmärkt att sy om en genua till rulle, det som är viktigt är naturligtvis att seglet inte är utseglat med för mycket buk etc. Det som måste göras är att sy in en kompressionskudde innan för förliket och någon form av UV-skydd i akterliket,samt att sy ett förlik för likränna. Leverantörer är alla segelmakerier som du hittar i ditt närområde på Gula sidorna, be att få offert från ett flertal så kan du jämföra. Montering av rullfocksystem klarar de flesta med hjälp av instruktioner som följer med i ex Furlex. Jag har själv gjort allt detta. Lars-Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser