Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Danisch

Örnvik 500 flamingo planar inte

Rekommendera Poster

Tjenare har ett litet problem.... Det är så att jag har en örnvik 500 flamingo med en 60hk fytakts mercury. Tycker att den går tyst o bra när man är 1-2 personer så gör den 27-30 knop maxfart o marsch ungefär 20-23knop. Idag var jag ute med några vänner när vi åkte ut så var vi 4 st i båten då tog det lite tid att plana ut båten körde med motorn längst ner med tilten o full gas o när den planade så tilta jag upp o då kom vi upp i 22 knop med full gas då satt vi dom 2 tyngsta fram i båten och sen jag o tjejer den lätta bak. Sen när vi skulle åka hem så tillkom det en till gubbe eftersom de kom andra vänner dit o en ville stanna kvar. Till problemet. vi lastar in i båten backar ut 3 st fram alltså de tyngsta sen 2 bak i båten kör full gas med full nertrimmat läge kommer upp i 10,8knop och där stannar det, Den gräver ner sig i vattnet o vill inte komma upp i fart o plana ut. Killen som tillkom väger 85 kg. Hur kan det vara sån skillnad?. Är det att det är en liten motor eller att vi placerades fel i båten. Vill ha all information jag kan få om varför det blir sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är för liten. Har likadan båt som du, förutom att jag har 2-taktare istället. Jag är jättenöjd med båten, men den enda nackdelen som jag ser det, är att den bara är godkänd för 60 hk. Förstår inte riktigt varför, eftersom båten väger 550 kg utan motor och känns tillräckligt välbyggd för minst 75 hk. Föregångaren var godkänd för 75 hk.

Åker ni ofta så många pers i båten? Isf skulle jag rekommendera att gå ner i stigning på propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaa jag förstår inte riktigt varför. Känns som ett sjukt stort misstag från örnvik på just denna modell. Föregångaren var det som sagt 75 hk på men varför minska o sätta dit en max hk på 60 på denna. De är ju precis likadana ända skillnaden är att föregångaren är blå och denna är vid. Fick inte möjlighet att köpa en 2taktare för dom hade inga kvar på lager, o nu säljs dom ju inte längre. Men en 2 takts 75hk vore ju inte direkt fel. vi hade 14 propeller på förut men fick gå ner till 12 för att den inte planade ut som den skulle förrut. då vi var 3 i båten så kom den inte upp i plan. nu kommer den i planing vid 4 pers tar lite tid men när den väl är uppe går det kanon. så har redan bytt propeller. Bara jag som tycker att de borde införskaffa 2taktarna igen?. dels är de motorerna lättare och ger ett bättre acc medans 4taktaren är tyngre o är segare. Men det positiva är att den drar lite mindre soppa och man slipper kladda med oljan. Är lite missnjöjd över detta. Nästa båt blir det med en riktigt ordentlig motor så man kan va några stycken. Uttern S55 eller anytec. Känner mig missnöjd från örnviks sida faktiskt :/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

75 hk isf 60 är ju bara 25% extra och det borde väl båten tåla. Kan vara bara än ändring motiverad av mrknadstekniska skäl, man vill kaske sälja flera båtar av större och dyrare modeller.

Jag har för mig att det finns 75 hk Optimax och Tohatsun har kanske också en TLDI motorn i samma storlek. Kolla dock att vikten är hanterbar.

Själv har jag 40 hk på min RYDS480S som är skyltad 30 hk, det blev som en ny båt. Toppfarten har ökat bara 2 knop, men nu kan man plana med fler än 2 personer, dra ring och wakeboard samt kan köra marchfart 20 knop på 1000 rmp under max.

En helt annan sak du skall kolla är mängden havstulpaner och annan skit som kan ha satt sig på skrovet och bromsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury och Evinrude tillverkar 75hk tvåtaktare fortfarande, men med direktinsprutning såklart. Enligt Brunswick får man bara hänga på motorer på 130 kg har jag för mig, och då är ju Optimaxen körd. Evinrudes E-Tec är nog lättare däremot...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns lite onödigt att byta motor nu kanske? motorn som sitter på nu har gått 150 gång timmar och man lär ju inte få så mycket om man säljer en sådan motór? eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, du har rätt och jag tänker samma sak. Min är bara ett år gammal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du bör fundera över att byta till en prop med lägre stigning.Jag hade tidigare en 55 hk -76 Yamaha på en Monark 520 HT. Maxfart med en i båten 26 kn ca 100 rpm övervarv. Den planade ut med 6 vuxna trots att den saknade powertrim. Sannolikt hade den lite bättre bättre klipp i botten än en 4-T, men med 5 hk mer och mindre båt tycker jag att borde funka med rätt propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, hur mycket är motorn hissad? Jag har hissat min två hål, men med stålpropp borde jag nog kunnat höja två till. Det får dock bli ett vinterprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig pillat på motorns hängning. Menar alltså att där den sitter nu har den suttit sedan jag köpte den ny. det ända jag gjort är att jag bytt ner mig 2 storlekar på propeller och när jag åker själv i båten så är det 150 varv övervarv och då gör den 32 knop. Med 4 personer ligger jag på 23 knop ungefär och 4800-5000 varv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

32 knop är väldigt bra för 60 hk på den båten. Ja kommer knappt upp i 30 själv. Men då kommer jag bara upp i 5200 varv också (5500 är max). Du får gärna kolla hur många hål den är hissad, skulle vara intressant att jämföra med min.



Senast ändrad av Sardaukar | 04 september 2010 | 19:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte kan det vara 5500 maxvarv?. Min ligger jämnt mellan 5500-5950 ungefär. Kan kolla hur många hål när jag tar upp den om 1 månad. Men exakt hur kollar man då? Är inget duktig på sånt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo på 2-taktaren är det 5500 max. Det kompenseras med en mindre utväxling på propelleraxeln, så effekten blir ju densamma.

Om motorn hänger direkt på akterspegeln sitter den så långt ner det går. Men jag tvivlar på att din gör det, eftersom den gör 32 knop. Lättast är väl att mäta hur mycket mellanrum du har mellan bygeln och akterspegeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte på en Örnvik 500. Snarare så att min 2-taktare väger för lätt så att regnvattnet inte rinner ut. Jag har dock löst det med en vattensäck och två pumpar, som pumpar in och ut sjövatten.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men du åker väl inte runt med en bassäng i båten och försöker plana..?!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ändå ett par fakta som gör att det verkar som att något inte stämmer...

Jag har läst några propellertest genom åren och slipp (skillnad mellan verklig hastighet och teoretisk hastighet baserad på stigningen) för propellern borde vara ungefär samma vid 23 och 32 knop. Alltså ska varvtal och hastighet stämma överens. Du skriver 150 övervarv, vilket jag tolkar som 6150 varv. Om båten går 23 knop vid 5000 varv, så borde den vid 6150 varv gå 23 * 6,15/5 = 28,3 knop. Är det 4800 varv vid 23 knop så blir det 29,5 knop vid 6150 varv. Inte 32 knop.

Visst verkar det rimligt att en tyngre lastad båt får lite mer slip, men inte så stor skillnad. Kanske avvikelsen bero på att det är strömt vatten (GPS mäter fart över land) eller om farten är mätt med en missvisande trycklogg... Har du mätt farten med GPS?

Det mest märkliga är dock att farten minskar så mycket med 4 personer jämför med 1 person, när du har 60 hästar. Jag minns inte exakt, men jag har läst propellertester där man kört samma båt med 50 hästar och antingen 2 eller 4 personer ombord. Det brukar då skilja 2-3 knop i toppfart beroende på propeller. Inte som här där varje extra person gör 3 knops skillnad...

Om jag fattar rätt så har du bytt till propeller med 2 tum lägre stigning. Men har du även ökat diametern? Och är det en 4-bladig propeller? I så fall kanske det skulle fungera att byta till en 3-bladig propeller, eller en med mindre diameter --- om jag fattat rätt skulle du då få lite sämre grepp i vattnet på väg upp i planing vilket gör att motorn skulle nå högre varv i området 10-12 knop där du har problem = mer kraft att komma över planingströskeln. Fast jag kan ha fel...

Bäst är nog att fråga en firma som är specialiserad på propellrar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten kommentar om slip i ovanstående inlägg. Min erfarenhet är definitivt att slippen minskar när propellervarvet ökar. Slippen är lägre vid toppfart än marschfart med samma propp. Likaså om man byter till en lägre stigning men i övrigt samma bladdesign så har i regel proppen med lägre stigning oxå lägre slip. Ingen lösning på trådskaparens problem, bara en liten parantes när ämnet ändå är uppe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja? En pump som fyller tanken, och en pump som tömmer den...elektriska pumpar alltså.



Senast ändrad av Sardaukar | 10 september 2010 | 23:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbaka till trådens ämne: En styrpulpet som väger 550 kilo med en 60 hk 4-takt som inte planar med 5 personer ombord.

Jag bläddrade i gamla båttidningar och råkade hitta Vi Båtägare 5-2007 sidorna 99-104 som tester tre olika propellrar på en AMT 170R som väger 500 kilo med en 50 hk 4-takt som väger 110 kilo. Alltså har TS en båt som väger 10% mer, men han har en motor med 20% fler hästar.

Vi Båtägare testar med 13 tum, 14 tum och 15 tum propeller och med 2 eller 4 personer ombord. Toppfarten är nästan exakt samma med alla tre proppar med 4 personer ombord, ungefär 26 knop. När det bara är 2 personer ombord så stiger toppfarten, men bara till 27 knop med 13 tums propp och till 29 knop med 15 tums propeller. Alltså som mest 3 knops skillnad mellan 2 och 4 personer.

Men -- nu kommer det intressanta -- i texten står det också att de även testade de tre propparna med 5 personer ombord: Lastar vi i ytterligare en person i båten är 13-tummaren den enda som orkar över planingströskeln utan att större delen av besättningen måste slänga sig längst fram i förskeppet, för att det över huvud taget ska vara möjligt.

Så det är alltså inget konstigt att en extra person räcker för att båten inte ska orka plana. Däremot tycker jag fortfarande att det verkar konstigt att toppfarten ändras så mycket per person när båten väl planar... Kanske har botten blivit beväxt, så att även toppfarten med en person ombord har minskat rejält?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten väger iofs 550 kg utan motor, men den är ju så att när väl planingströskeln är passerad är ju friktionen så mycket mindre. Det lär ju vara så att det är på gränsen att den klarar plana med 4 pers.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag glömde ett komma.

Och för att undvika missförstånd måste jag väl tala om vad en Mercury 60 EFI väger:

En styrpulpet som väger 550 kilo, med en 60 hk 4-takt som väger 112 kilo, som inte planar med 5 personer ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en styrpulpet. Det är en en Ryds 535 med en 60hk 2-takt, allt från 1998. Båten väger 600kg och jag kan tänka mig att motorn väger ca 70kg. Åkte 6 personer i somras i den utan att ha problem med planing. Kan det handla om att 2-takt varvar ur lättare och därför kan få upp den i planing? Är 4-takt segare?

Tycker mig ha sett lite andra trådar om folk som går från att ha 2-takt till att sätta dit en 4-takt och sen blir båten tung i baken och svårplanad.



Senast ändrad av Rolle85 | 15 september 2010 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din motor är ungefär 42 kilo lättare, men din båt väger ungefär 50 kilo mer... Visst hamnar mer av vikten längst bak på en Örnvik 500 med 4-takt, men det borde gå att kompensera med att en person extra går fram i båten när den ska upp i planing.

Jag gissar att skillnaden snarare beror på att Ryds 535 har plattare botten, vilket gör att den planar lättare (men då går stötigare genom vågor).

Och som sagt att beväxning på botten bromsar TS Örnvik 500.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Ryds är lättplanande men jag upplever den som mycket trevlig i vågig terräng också och inte alls stötig som andra båtar jag haft där man tror att hela skrovet spricker. Istället klyver den vågorna mjukt och behagligt. Är helnöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

70 kg låter lite...vad är det för lättviktare du har? Jag tycker min Mercury 60 hk 2-t är lätt, och den väger 99 kg.



Senast ändrad av Sardaukar | 15 september 2010 | 14:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm hade för mig att de väger ungefär 1kg/hk ungefär men du kanske har rätt, min kanske väger upp mot 100kg?
Dessutom har jag ju iof en liten trollingmotor på 5HK på akterspegeln också men tycker alltid att det finns mycket kraft att hämta vid gaspådrag.



Senast ändrad av Rolle85 | 15 september 2010 | 15:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds 535 är säkert en bra båt på många sätt, går säkert mjukt jämfört med mindre båtar. Men om du tittar på bilderna på t ex Ryds sajt www.ryds.se så har Örnvik 500 Flamingo ett skrov som liknar Ryds 510 GTI.

Titta på bilderna av Ryds 510 och 535, så tror jag du förstår varför det ena skrovet klyver vågorna bättre (men har svårare att plana).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...