nylle 0 Postad 28 Augusti , 2010 Hej Har en mercruiser 5,0 med TKS 2005 kört ca 130 timmar totalt sedan ny. I år har jag kört 60 timmar och tömde ur för någon dag sedan 1,5 liter olja innan oljenivån var på rätt! Har tagit ett kompresions prov på motorn och det varierade mellan 12,2 och 12,7 bar. Choken tystnar när motorn e varm efter en ca 5min. Är det någon annan som råkat ut för något liknande med sina mercruisers? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
P968orsche 0 Postad 28 Augusti , 2010 Går den fett så kan det bli att det trycker förbi oförbränt bränsle förbi kolvringarna med ökande nivå som följd. Om du luktar på oljan luktar den bensin då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nylle 0 Postad 29 Augusti , 2010 Oljan luktar bensin och stiften visar att den går fett. Det är orginalförgasare på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 29 Augusti , 2010 Hej, Byt olja snarast för det finns risk för motorn kan skära i lagren p.g.a otillräcklig smörjning d.v.s att oljan har blivit utspädd och klarar inte belastningen. Och sedan försök hitta vilka/vilken cyl den inte går på genom skruva loss tändstiftet för att se om det är gnistra eller inte. Sätt gärna ett tändstift i hålet så inte bensin kommer ut. ( risk för brand) Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nylle 0 Postad 29 Augusti , 2010 Motorn går jämnt och fint och ingen misständning. Olja och tändstift har jag bytt och putsat tändfördelarlocket. Den är lite små sur att starta som kall, måste pumpa 3 gånger och sen ha 1/4gas på för att få igång motorn. Tomgången är ca 650v/min första minuten och ökar till 1000v/min innan den stabiliserar sig på650v/min när choken stängts av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nylle 0 Postad 31 Augusti , 2010 Kan skit i förgasaren orsaka att motorn går för fett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 31 Augusti , 2010 Är det förgasarmotor? I så fall kan det vara så att förgasaren tömmer sig ner i insuget. Är det svårstartad när den legat still länge så du behöver pumpa upp soppa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 31 Augusti , 2010 Läste lite mer av dina inlägg nu. Köp renoveringssats till förgasaren. Finns på HansenRacing bla. Troligen är det så som jag skrev i inlägget innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser