Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
vinkelnisse

Båtmotor/vikt

Rekommendera Poster

Hej! Skulle vilja ha lite råd ang utombordare kontra dess vikt. Har en mindre båt Silver Viking ca 5 x 1.80 och vikt ca 150 kg. Har på denna nu en Mercury 9 hk vilket inte räcker för att få den att plana ut. Funderar nu på att skaffa en 15 hk motor. Kan någon ge mig ett tips på vilka motorer som är lättast i förhållande till motorstyrkan. har sett en del Yamaha motorer på 20-30 hk och dom är inte större än den Mercury 9 hk som jag har nu. Vore tacksam för hjälp. Obs att jag inte ska köpa någon ny motor utan en begagnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade tills alldeles nyss en (förmodligen...) likadan Silver Viking, strax under 5 meter.

Till den hade jag en 8 år gammal 20 hästars Mercury 2 taktare. Kan inte säga så mycket om vikt kontra prestanda men båten planade snabbt och med två vuxna så gjorde den 15-16 knop max. Kändes som en bra kombination fart/ekonomi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en begagnad motor du skall ha så är inte valet så stort. 2-taktare är lättare, och leta gärna en 2-cylindrig, då blir det också lättare (tror fö att de flesta 20 hästare är 2-cylindriga)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En viktskillnad på 10-20 Kg borde inte vara så avgörande tycker jag, med tanke på båtens storlek. En kort båt är känsligare för motorvikten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan sak du kan överväga är att byta propeller också. Då kan du nöja dig med en något mindre motor. Fördel är att du snabbare kommer upp i planing och sedan drar du ju ändå av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...