moestberg 0 Postad 27 Augusti , 2010 Hej alla Håller på å ska köpa båt men funderar på hur stor motor man måste ha. Det är främst styrpulpet på 4,5-5,5 meter som vi kikar på. HR 480 bla. Tanken är att vi ska åka på lite utflykter samt dra lite vattenskidor mm ibland. Frågan är då om det räcker med en 60 hästars fyrtaktare..? Vår förra båt hade en gammal (från -91) 70-hästare å jag tycker det gick halvsegt att få upp folk på skidor ibland. Är en ny fyrtaktare jämförbar eller bättre än vår gamla 70-hästare? Eller ska man leta efter nån lite nyare tvåtaktare istället? Tack på förhand!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 27 Augusti , 2010 Hade en Ryds 510 styrpulpet för några år sedan med en 60 hk fyrtakt. Visst, det går väl okej, men inte mer. Tycker att det ändå är i underkant om man ska dra vuxna på vattenskidor, eller vara några stycken i båten. Skulle satsa på minst 75-80 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rocketeer 0 Postad 29 Augusti , 2010 jag har nyligen bytt min Mercury EFI 60 2004 till en Evinrude e-tec 75. Vilken skillnad! som en ny båt. Med 60 4-t var det rejält segt att dra upp vattenskidåkare, nu flyger de upp. Båten går också mycket bättre i vågorna med den kraftigare motorn. Mitt tips för dig som vill använda båte till vattensport: satsa på 2-t samt så stark motor som är tillåtet på båten. (kolla vikten på båten inte mer än 10kg/hk) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moestberg 0 Postad 30 Augusti , 2010 Ja jag misstänkte att 60 hk kanske är i minsta laget.. Men hur nya tvåtaktare finns det egentligen, tillverkas dom fortfarande?? Vi ska ju inte heller köpa en helt ny båt så det är inte bara att välja en med en stor tvåtaktare... kryllar inte direkt av såna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucifer112 0 Postad 30 Augusti , 2010 Vi brukar dra med en Yamarin 50TC med en Yamaha 50hk, och det är verkligen inga problem! Har även dragit skidor med en 30hk Suzuki med den var för liten.. Men att 60hk skulle vara för liten i en 4,5m båt tvivlar jag starkt på..men visst är det bättre ju större den är.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 30 Augusti , 2010 Evinrude och Mercury gör nya tvåtaktare, men direktinsprutade sådana. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 30 Augusti , 2010 Eftersom att du ökat på effekten med 25% i och med motorbytet så är det inte så konstigt att båten blev mycket piggare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser