Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Regal195

Kylning och propeller Wellcraft Aruba 232

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har nyss skaffat ny båt och jag lite problem och funderingar..

1: Kylning, då jag Puttrar fram på tomgång eller lite varv på motorn ca 1500 rpm har jag en väldigt låg motor temp, men om jag gasar på och kör i plan på ca 3500 rpm vill motorn gå varm... tempmätaren nästan i botten. vad kan det bero på? termostaten eller? jag har sjövatten kylning. Motorn är en Mercruiser 5,0 på 220 hp och Alpha one drev.

2: Vad  ska jag ha för propeller på denna båt? Motorn är en Mercruiser 5,0 220hp. Den är seg till plan och toppvarv är max 4000rpm. jag ser inte storlek och stigning pga. bottenfärg på propellern.... jag ska väl ha toppvarv på ca 4400-4800rpm vad jag har förstått.

Tacksam för hjälp...!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att testa med en annan propeller - det låter som att den har alldeles för hög stigning och det kan leda till att motorn går för tungt och överhettar. Risken för motorskador är stor om du fortsätter köra med båten i nuvarande skick.

En annan orsak kan naturligtvis vara att motorn inte ger full effekt på grund av en slocknad cylinder eller dålig kompression på en eller ett par cylindrar. Skruva ur alla tändstift och se om något av dem är blött (vatten som läcker in p g a en sönderrostad limpa) eller har en avvikande färg. Hur ser oljan ut (ska inte vara grå eller beige)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret!

Oljan ser bra ut. Det var det första jag kollade. Motorn svarar bra på gas och det är bra ax, men den orkar inte riktigt på topp.

Får en annan propeller i slutet av veckan som jag ska prova och jag ska kolla termostaten och stiften snarast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det hjälper dig.
Men jag var och kollade denna båten i början på sommaren.
Vid det tillfället så rök det en hel del ur motorn, kunde inte lokalisera varifrån. Men under kyllimporna var det i vart fall. Nu skall dessa vara renoverade enligt vad som var skrivet i annonsen. Men jag tror ändå på som tidigare nämnts, ett kompressionstest är nödvändigt.

En länk till tråden angående mina funderingar kring båten:
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=352790

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för länken! Det var kanon bra!

Det ryker inget nu från motorn som du beskriver. Dom hade gjort rent Knäna och jag antar att det är det som löst det problemet.

jag har nu kollat stiften och samtliga ser ok ut. mao. inget vatten i motorn och det är bra förbgänning. Däremot sitter det ingen termostat iden! ska sätta i en sådan och blir det inget bättre med kylningen är det nog bara att byta limpor.

Den har ju gått på Västkusten så jag vet ju att det är bara en fråga om NÄR det är dags att byta dom...

Ska låna en komp.provare och ta ett komp.prov på den också så jag vet om jag har jobb i vinter...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har nu (för ett tag sedan) satt i en termostat och det blev bättre med tempen. Motorn blir inte för varm enl. mätaren längre.

Jag har också testat ett antal olika propellrar med varieande resultat... ej hittat någon som jag är nöjd med ännu. Närmast är en som är  ¤14,1/4 och 21 stigning. men fortfarande seg till plan ca 4500rpm på topp.

Kompprov taget. 5 cylindrar ligger på nästan 11,3.  2 cylindrar ligger på ca 10,5 och en cylinder ligger på ca 10.

Funderar på att plocka ur motor och renovera den i vinter... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...