Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
ChristerN

Gäddfiske

Rekommendera Poster

Hej, Var ute och fiskade lite i lördags och mötte ett gäng gubbar i en vik. De hade inte fått något tidigare på dagen vilket jag fått ( :-D ) De fick i rask följd två små gäddor som var ca 25 cm långa som de utan tvekan behöll hela tiden skrikande att det här var en fin en. Jag var på väg bort för att prata med dem när den ene under höga skrik meddelade hela kommunen att han hade napp. En riktigt stor en. Fighten varade ett bra tag och han landade så småningom en mycket fin gädda i 7-8kg-klassen. Denna mötte döden omgående. Jag åkte bort till dem och gratulerade till den fina fisken och kunde inte låta bli att berätta att det var den typen av fiskar man skulle vara rädd om för de hade bra anlag och sätta tillbaka dem. Jag möttes bara av hånfulla kommentarer. Hade då ingen lust att vara gnällspik och kommentera de andra, olovliga, gäddorna som de behållit. Jag begav mig moloken därifrån samtidigt som de fick ytterligare en minimal gädda som fick gå samma väg som de övriga - rakt ner i durken med en smäll. Hur ska vi göra för att dessa marodörer inte ska förstöra de få gäddor som finns kvar? Nån som kan ge mig ett tips för hur jag ska agera nästa gång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ett problem. Här nere i Kalmar sund, kommer det tyskar varje vår och fiskar rent i vikarna, mitt under lekperioden när det dessutom är fiskeförbud. De tar stort som smått fyller de medhavda frysboxarna och drar hem till Tyskland igen. Samma sak där alla försök att tala om att det är fiskeförbud eller att det är olämpligt att ta upp för små möts bara med hån. Vad gör man? Dessutom har man ju inte befogenhet att göra något, det är ju bara uppsyningsmannen eller Polisen som kan det. Bara tråkigt att konstatera att det finns så många oansvariga nöjesfiskare (rovfiskare) men tyvärr kommer vi nog inte åt dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara tragiskt att det finns sånt folk, och det är för lätt att komma undan. Borde man inte kunna stanna hos dem och ringa polisen? Även om polisen inte skulle ha tid med sånt så kanske vederbörande blir lite rädda iaf och tänker efter en gång till. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ska vara glad att inte alla som sportfiska är så dem, dem som göra dette är mest ut bara en gång och tar up gädden men nästen aldrig igen eftersom dem är inte så gott (med alla ben ect).Vi kan bara hoppas på en bätre generation som fiska i framtiden eller skriva et brev till alla fiske tidningen med en kiss och release plea.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att behöva läsa detta... Själv släpper vi tillbaka 99% av all fisk vi får...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Gunnar Jansson

Ni som vill tugga fiske. Varför går ni inte in på www.fiske.nu eller www.fiskesnack.com. Där sitter halva svenska folket och tuggar precis det ni just sagt. Det är massor med kul och intressant prat där. Välkommna. Gunnar (elanen) Jansson.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. fiske.nu är rätt tråkig i sitt klotterplank men fnu-ligan kan man sukta till när båten är infrusen eller tanten håller en hemma :lol: Fiskesnack.com var ny för mig. Verkar OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst tj

En gädda på 7-8 kg är guld värd, när den släpps tillbaka! Inte om den får ligga i skogen och ruttna bort. Om man gillar att få stora gäddor på kroken kan jag inte begripa varför man ska döda dem. Tycker dessutom inte att gädda smakar speciellt gott. Men de som tar upp gäddor gör det nog mest för visa upp dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst markus

Mmm.. Det har gjorts forskningar inom detta område. Alltså att slänga till baka fisk.Vissa experter påstår att en stor del av fiskarna som slängs till baka i sjön dör pga av svält... Därför att de inte kan äta eftersom de är sjuka i gapet efter alla skadorna som draget orsakat. Detta kan ju alla sportfiskare tänka på nästa gång de tror sej göra en god gärning när de släpper fisken fri....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte att den forskningen i så fall gäller gädda. Såg för ett par veckor sedan ett naturprogram på SVT om gäddfiske i en sjö som var känd för sina stora gäddor. Anledningen till att de var så stora var att det inte var tillåtet att ta upp dem utan allt byggde på sk Catch & Release. C&R är väldigt vanligt i flera vattendrag med öringsfiske etc så jag tror det mest är ett missförstånd. Skulle vara intresserad om du kan hänvisa till vilka dessa forskningar skulle vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Moon

Vadå viss forskningar?? E du helt pucko!! Nåja. men de vet ju alla som sysslat med fiske och sjöliv, att de som markus påstår omöjligtvis kan vara fakta.. Skulle åxå gärna vet vilka källor du tagit dit påstånde ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg ner den attityden tack :-? Var har du fått dina fakta ifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pelle

Å andra sidan, hur vet man att fisken inte tar skada, och framför allt hur det reagerar på detta? Jag ifrågasätter också markus fakta, men vad säger att det inte är så? Tänk er själva att hänga i en krok som sitter i munnen, inte kunna andas på ett tag... Hur skulle det vara? Jag påstår ingenting, bara undrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jan Andersson

Som argument till dylika fiskegubbar kan du ju alltid bestycka din båt med torpeder, robotar eller dylikt. Skämt åsido, jag menar att det du gjorde antagligen är allt man kan göra. Förhoppningsvis skapas så småningom eftertankens kranka blekhet även i dessa fiender till ett hållbart uttnyttjande och njutande av vår natur. För övrigt verkar det ha gjorts en del forskning på C&R i USA. Sök på t.ex. på Google på delayed mortality. En intressant träff: http://www.trentu.ca/muskie/biology/biol03.html. Det ser ut som om man inte kan vara säker på att firren överlever bara för att man ser den simma iväg efter återsättning. Hög vattentemperatur och lång drillnings- och landtid anges ofta som orsaker till delayed mortality. Det förstnämnda slipper vi ju oftast i Sverige, de sistnämnda kan vi själva se till att firren slipper. Själv sätter jag alltid tillbaka allt jag får. Även om firren är skadad kanske den överlever ändå. Och gör den inte det blir den mat åt en större firre. Som jag sedan kan fiska upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ragnar

Men i vilket fall som helst är fiske onödigt.. Tänk om fisken fick leva ifred i havet o simma vart den vill.. Man kan ju tänka sig själv hur det skulle kännans om det fanns jätte gäddor, som fångade oss människor på krokar med pengar som bete och drog ner os i vattnet tills vi drunknar... Man skall behandla andra som man vill bli behandlad själv! Detta gäller även förhållandet mellan människor och fiskar! Tack!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men i det läget kan man kanske ifrågasätta dom som endast fiskar för nöjes skull, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mörtevert

Nej det är bättre som jägarna gör, kallblodig avrättning bara,helst med en minigun eller nåt annat machogevär som inte bara tar död på djuret utan halva skogen också. Kanske fiskare borde ta efter nåt liknande...i med 10 kg dynamit, då dör iallafall fisken, o ingen behöver nämna ordet djurplågeri nå mer... Ha de alle rudor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du menar allvar så vet du inte mycket om jakt... Observera sedan att jag säger inte att det är djurplågeri med fiske, jag bara ifrågasatte lite... Vet inte mycket om fiske egentligen. Men nog är det mer djurplågeri än jakt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst ragnar

Jag er fullständigt av samma åsikt som ni)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MrJonte

Ja dom använde sig av den nygamla metoden Catch N Kill som förespråkas av de legendariska rovfiskarna Team Utrotarna http://www.storsloken.se/

post-0-1394234327,359_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vedervärdigt! Och även om sidan andas humor så mår jag illa av att se högarna med gäddor. FYYY :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nått som förstör så är det väll allt jävla nätfiske i vänern,vättern och lilla sjön viken. sen att man ska kasta tillbaks gäddorna igen,de håller ja med om så länge dom inte är så illa krokade att det ändå är kört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Willy Oldebring

Underbart att läsa alla inlägg! Hamnade här av en slump....nästan...eh...nyss varit ute och (försökt) att fiska. Men jag sitter här och småler och flinar för mig själv när jag läser insändarna. Alla är bra på sitt vis. Detta var nästan roligare än att läsa en bok. Tack alla människor med en egen åsikt och som törs säga vad ni tycker, underbart! Wilda Wille www.future-world.com/wildwilly

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror att vi får försöka fostra nästa generation. Jag och 12 årige grabben försöker bestämma vad vi skall ta med hem och går det så släpper vi tillbaka och det tycker han är helt naturligt. Skall vi inte äta den så kan den vara kvar, samma med kräftfisket och jakt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst erik nordkvist

Gädda bör inte få existera. Den ska bort så fort som möjligt. Den har förstört alla Öring och röding sjöar här uppe där jag bor. En gång så fick jag och min kompis en gäddjävel och då sa några Stockholmare: släpp i den så den får växa till sig. När folk säger så blir man ju less eller hur. Så vi kastade den i huvudet på coolingen och sa: ät upp din jävla gäddjävel men vi vill hellre se att det blir ett dominerande öringbestånd. Men då sa han gädda är en finare fisk. Nästa år tänker jag ploppa ut ögonen på alla gäddar och släppa i dem. De förstöt ju vårt fina röding och öring fiske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörru, varför tar du inte och registrerar dig i forumet? Jag har läst några av dina inlägg och jag är INTE imponerad av din inställning till fiske!

Håll dig i land om du inte kan respektera naturen (fast där ställer väll en som du till ännu mera fanstyg).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som olovlig gädda räknas enlligt Fiskeriverket i Östersjön en gädda som är mindre än 40 cm från nos till stjärtfenans yttre del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...