tobiasA 0 Postad 26 Augusti , 2010 Denna sommar blev verkligen inte vad man tänkt sig, tog semester fel veckor, 29-32 som brukar vara fina, men sommaren blommade ut redan i juni början av juli till mitten av juli, så sjötimmarna denna sommar blev väldigt få tyvärr =( Jobbade för fullt dessa fina veckor tyvärr=( Någon annan som minns sommarn från en bättre synvinkel eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 27 Augusti , 2010 Hade samma veckor som du, och var också frustrerad veckorna innan semestern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gunny 1 Postad 27 Augusti , 2010 Tycker inte ni ska klaga. själv lyckades jag pricka min semester i vecka 32, 33 0ch 34! Nästan 3 veckor med regn, underbart! Få ta igen det nästa år istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 27 Augusti , 2010 Håller med, det var halvdant väder. 29 & 30 var fina ute på västkusten öar men sen var 31 & 32 sämre. Helt klart så bor man i ett land med för kort säsong. Men jag har kommit fram till att försöka utnyttja båten tidigare på säsongen, maj och juni helger får helt enkelt inte missas nästa år med annan skit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 27 Augusti , 2010 Var ute med båten v 29-32, visst vädret var inte som under v25 -28 men helt ok tycker jag . Blir nästan lite jobbigt med 30-35 grader hela tiden, visst regnade det en del-då är det gött att inte ha en kapellbåt- men många fina dagar blev det också. En stor fördel var att vi inte såg röken av några alger under hela tiden-klart och fint vatten hela tiden om än lite kallt vissa dagar. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 27 Augusti , 2010 Är själv måttligt förtjust i dundervärme bortåt 30 grader. Man vet ju inte vart man ska ta vägen. Hade semester v30-31-32 perfekt precis efter värmeböljan. Luftkonditionerat jobb var perfekt veckorna innan. Lagom väder, kunde gärna sluppit åskvädren, men man måste ju ha några ligga-i-båten-och läsa-böcker dagar oxå! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 27 Augusti , 2010 Jag tycker att sommaren har varit helt ok faktiskt. (hade semester 27-34) Dock varit lite blåsigare än normalt. /Jonas Senast ändrad av 5756 | 27 augusti 2010 | 18:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 27 Augusti , 2010 Den här sommaren finns det inte mycket att klaga på tycker jag om man jämför med den vi hade förra året här på västkusten. Det har varit varmt större delen och sedan har det dessutom inte blåst så mycket som året innan. De senaste veckorna har vädret varit lite sämre men det är ju för att semestern är slut /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Augusti , 2010 Jag tycker att det har varit en kanonsommar. Kikade nyss på bilder och från 15 maj har det varit riktigt fint. Undantag finns t. ex. runt 12 juni och sista veckorna i juli men annars är det nog snudd på rekordsommar i Sthlm. Sol ute i skärgården även idag även om det blåste lite kallt när vi var ute. Inloppet Dalarö kanal idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Joche 0 Postad 28 Augusti , 2010 Även förra sommaren var fin för oss. Då hade vi drygt 30 grader en vecka på Läsö, men hade semester direkt efter midsommar då också. Sista semesterveckan var dock regnig då. Hade samma veckor i år, men på västkusten var det inte alls så varmt som det varit på andra platser. Drygt 20 grader och blåsigt har det varit. Vi var ute nästan 4 veckor i följd och började med några dagar i Skagen och gick sedan upp till Kosteröarna. Det har blivit många nätter i naturhamnar och mycket bad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 Augusti , 2010 Sjösatte inte förrän 4/6, hade mycket jobb med att få bort havstulpaner, se tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=348605. Missade hela våren, har sjösatt i april andra år. Ska bättra mig våren 2011. Har väl varit ute ca 15 dagar och kvällar, senast igår kväll (se bild) efter en snabb titt på Långedragsmässan. Tycker det har blåst mindre denna sommaren än förra. Samt att jag lärt känna båten bättre och vågar gå ut vid mer blåst/vågor. Yamarinen går ju mycket bra i sjön och tar vågorna bra. //Ulf Senast ändrad av ulfa | 28 augusti 2010 | 19:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 Augusti , 2010 Från båten vid ca 20.30 igår Fin solnedgång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 28 Augusti , 2010 ojoj......vackert! /jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 28 Augusti , 2010 Tycker den var rätt Ok men lite väl varm sol för att ha ute mina två småttingar (snart 1,5 år) så varmaste dagarna fick man sitta inne. Tror hösten blir fin, tog en tur ut igår slängde mig i vattnet simmade några varv runt båten rätt skönt att bli lite avkyld så det riktigt sticker i kroppen när man kommer upp, hade så klart kaffet små puttrande och soldäcket var lite lagom uppvärmt i solen så man snabbt fick upp värmen igen. Bättre kan det ju inte bli. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 29 Augusti , 2010 Utanför Nämdö igår vid 18 tiden. Rönnbären har kommit och på vissa björkar börjar löven gulna. Mindre med båtar ute och dc båtar är sällsynta nu. Hyttbåtarna desto vanligare. Satte inte på värmaren förrän vid 4:30 tiden på morgonen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snottra 7 Postad 29 Augusti , 2010 Kan säga att denna sommar ? varit den värsta på länge ,varit ute med båten max 5 ggr ,har det inte varit blåsigt så har det varit kallt som fan ,eller soligt men blåsigt ,som sagt en riktig skit sommar är arbetslös och trodde att nu blir det att åka båt ,haha va fel jag hade ,visste man det man vet nu har jag aldrig sjösatt båten . PS bor i jämtland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 10 September , 2010 Jag hoppas att även september blir en sommarmånad. Minns att både 2005 och 2008 hade vi mycket sol och vackra dagar i september i Stockholms skärgård. Vecka 30 var ju en chock, efter rekordvärmen veckorna 27-29. Sedan minns jag vecka 31 som OK, fast därefter regnade det väl en skvätt varje dag resten av augusti? Hade svårt att kunna klippa gräset, det var alltid blött... Färre båtar ute --- verkligen sant. I helgen hade vi stekande sol i en skyddad vik med havsutsikt nära Sadelöga, helt för oss själva. Att jämföra med när vi var där på Midsommarafton, då låg vi ungefär ett dussin i samma vik. Ändå var det 16 grader i vattnet nu, samma temperatur som på midsommar. Skillnaden var att vi kunde bada näck ;-) Värmare --- vi hade inte på vår alls på kvällen. Satte på dieselvärmen när vi vaknade vid 8-tiden. Men senare i höst, när det bara är 10-12 grader i vattnet, då blir det gött att ha bra värmare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 September , 2010 Sommaren håller i sig bra, tycker jag. Vi var ute även denna helg i Stockholms södra skärgård och hade 16 grader i vattnet och sol på lördag eftermiddag, molnigt och 15 grader i vattnet igår. Kollade loggboken och vi hade 15 grader i vattnet (digital badtermometer) på Midsommar. Fast vi låg i en lite grundare vik denna gång... Men fortfarande alltså ungefär lika varmt som under Midsommarhelgen. Fördelen nu var att vi låg vid en ö som har fågelskydd 1/2-15/8 och som därmed är väldigt orörd. Tallskogen kändes som en riktig sagoskog, tyckte barnen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 14 September , 2010 Jag var till båten ikväll. Har jobbat väldigt mycket och därför var det ett tag sedan sist. Det blåste och regnade men så fort jag kom in i båten kände jag mig avslappnad. Funderade lite på kommande ombyggnadsplaner och bara njöt av att vara där. Hade jag varit ledig i morgon hade jag kastat loss direkt. Solen betyder mycket när man är ledig men inte allt. Hoppas komma ut i helgen för att njuta av september. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 15 September , 2010 Ombyggnadsplaner inför nästa sommar --- Visst är det nu man börjar fundera på allvar. Har tänkt fixa dävertfästen till gummijollen och ett extra förvaringsfack för flaskor (som finns på de senaste årsmodellerna av vår båt). Solen betyder mycket --- mest när man åker med båten, reflexer och vackra färger. När man ligger i naturhamn kan det vara minst lika mysigt med ett stilla duggregn, om man har värmare i båten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser